InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Een föhn ofwel haardroger kopen

Een föhn ofwel haardroger kopen

Een föhn ofwel haardroger kopen Met een föhn, ook wel haardroger genoemd, kun je je haar na het wassen snel drogen. Ook is de föhn geschikt om je kapsel wat in model te brengen, maar wanneer je je haar echt wilt stylen, dan zijn de echte hairstylers meer geschikt hiervoor. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe föhn, dan is handige informatie van belang die je kan helpen bij het kiezen en kopen van de voor jou meest geschikte föhn.

Eigenschappen van een föhn

Naast de traditionele droogkap werken zijn verder alle föhns bedoeld om met een hand te bedienen. Met de andere hand beweeg of houd je je haar zo, dat je het gewenste resultaat kunt bereiken. Föhns onderscheiden zich bijvoorbeeld op het gebied van:
  • Het vermogen; dit bepaalt hoe warm de lucht die uit de föhn komt maximaal wordt en hoe snel je je haar kunt drogen.
  • Extra functies c.q. standen; bijvoorbeeld verschillende warmtestanden en ook een stand met koude lucht en verschillende snelheidsstanden. Hierdoor kun je het proces van drogen aanpassen aan je type haar en aan de mate van vochtigheid van je haar.
  • Accessoires; zoals een etui, diverse opzetstukken zoals een blaasmond, een diffuser en een stylingmond en hulpmiddelen zoals kam, haarkrullers en borstel.
Hierna kun je meer lezen over specifieke eigenschappen of opties waarover een haardroger kan beschikken.

Uitneembaarheid filter

Een föhn heeft aan de achterkant een filter, waarin zich haardeeltjes en stof kunnen vastzetten. Het is gemakkelijk wanneer dit uitneembaar is zodat je het goed schoon kunt houden. Hierdoor blijft namelijk de blaaskracht van de föhn behouden en wordt mogelijke oververhitting voorkomen.

De lengte van het snoer

Het is prettiger wanneer een föhn een langer snoer heeft. Veel föhns hebben een snoer van enkele meters, en dit is geen overbodige luxe wanneer je je wilt föhnen voor de spiegel en er niet direct naast de spiegel een geaard stopcontact aanwezig is. Voor een föhn moet je namelijk echt gebruik maken van een geaard stopcontact. Ook is het belangrijk, vanwege het hoge vermogen van een föhn, om het snoer altijd helemaal af te wikkelen.

De reisföhn

Naast de haardrogers voor thuisgebruik zijn er ook speciale reisföhns, die zich hiervan onderscheiden doordat ze kleiner en lichter zijn, maar vaak ook minder mogelijkheden hebben. Wanneer je in een vakantieland met een ander voltage te maken krijgt, dan biedt dit type föhn meestal ook de mogelijkheid om hem daaraan aan te passen.

Extra functies van föhns

Naast de basisfunctie van de föhn, het drogen van het haar, kan de föhn nog over meer mogelijkheden beschikken. Naast de al genoemde warmtestanden en snelheidsstanden, kun je hierbij denken aan functies zoals een sneldroogfunctie, een voltageschakelaar, een ionfunctie om statisch haar te voorkomen, een coolshotfunctie, een functie waarbij de föhn zichzelf uitschakelt en een extra stille stand. Uiteraard hangt aan een kwalitatief goede föhn met extra mogelijkheden ook een duurder prijskaartje. Je moet je dan ook altijd afvragen of je deze functies wel zult gaan gebruiken.

Merken haardrogers

Er zijn vele merken föhns op de markt, en enkele bekende zijn Carmen, Remington, Braun, Philips, Rowenta en Princess. Al deze merken hebben modellen die variëren van een standaard uitvoering tot uitvoeringen met allerlei extra opties.

De prijs van een föhn

De prijs van een föhn hangt van verschillende factoren af, zoals de kwaliteit en duurzaamheid, de mate van professionaliteit, het vermogen, het type motor, het merk, de accessoires en de functies. Daarnaast is het ook nog zo dat een bepaalde föhn bij het ene verkooppunt een andere prijs zal hebben dan bij het andere. Wanneer je dus een föhn wilt kopen en je weet eigenlijk al welke föhn je wilt hebben, dan is het zinvol om een prijsvergelijking te doen. Er zijn websites die je hierbij helpen en je een overzicht geven van wat een bepaalde föhn bij een aantal verkooppunten kost, zoals Kieskeurig en Vergelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Haren krullen op verschillende manieren''Als je haar maar goed zit'' is een bekend motto dat voor de meerderheid van de vrouwen geldt. Mensen met krullen wille…
Haardroger: elektrisch hulpmiddel voor iedere badkamerHaardroger: elektrisch hulpmiddel voor iedere badkamerDe meeste mensen - en vooral vrouwen - vinden het niet prettig om na het douchen met natte haren rond te lopen. Op zijn…
Föhn of haardroger: werking en verschillende eigenschappenFöhn of haardroger: werking en verschillende eigenschappenDe naam föhn kan vanwege twee betekenissen verwarrend werken. Een föhn is namelijk een warme en droge wind die vaak voor…
Krullen knippen?Krullen knippen?Als je geen krullen hebt, kan je ze ook niet knippen, maar er is wel een relatief nieuwe kniptechniek die mensen met sla…
Haarproblemen en -oplossingenHaarproblemen en -oplossingenBijna iedereen heeft wel eens problemen met zijn haar: roos, vet of juist heel droog haar. Gelukkig zijn de meeste probl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een föhn ofwel haardroger kopen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 01-05-2017
Subrubriek: Beauty
Special: Persoonlijke verzorging
Schrijf mee!