InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Help, mijn borsten worden groter!

Help, mijn borsten worden groter!

Help, mijn borsten worden groter! Veel vrouwen zouden graag grote borsten willen, maar wat nou als je al een flinke boezem hebt en je merkt dat je borsten nog groter worden?

Groei borsten

Een meisje begint in de puberteit borsten te krijgen, op dat moment weet ze niet hoe groot haar borsten uiteindelijk worden. De borsten groeien in een paar jaar uit tot volwassen exemplaren. Helaas zijn veel vrouwen niet tevreden over hun borsten. Ze zijn te groot, te klein, hangen teveel, de tepels zijn te klein of te groot. Je hebt dan de keuze om je borsten te accepteren zoals ze zijn of je borsten operatief te laten veranderen.
Wanneer je voor jouw gevoel wel de goede maat borsten hebt of er niets aan wilt laten veranderen, dan kun je toch op gegeven moment bemerken dat je borsten veranderen. Ineens past de maat BH die je draagt niet goed meer, je borsten lijken te groot geworden of je BH is gekrompen. Meestal zal het eerste het geval zijn.

Hoe kunnen borsten groter worden?

Wanneer je bemerkt dat je borsten groter zijn geworden, dan is er een aantal mogelijke aanleidingen te noemen, die de groei hebben veroorzaakt.
  • Je bent in gewicht toegenomen: wanneer je aankomt, dan wordt alles aan je lijf wat dikker, ook je borsten. Het kan zijn dat je zelfs een BH moet kopen die één of twee maten groter is. Ben je heel veel kilo's aangekomen, dan kan de omvang van je borsten nog meer zijn toegenomen en heb je een nog grotere maat BH nodig.
  • Je bent begonnen met het slikken van de pil: door het slikken van de pil, wordt het niveau aan hormonen in ons lichaam verhoogd. Door de toename van hormonen kunnen de borsten gespannen en pijnlijk zijn. Ook kan er een toename in omvang zijn. Dit zal echter geen hele grote groei zijn, meestal één cupmaat, soms twee.
  • Je gebruikt medicijnen die de groei van de borsten veroorzaken: bijvoorbeeld bepaalde middelen tegen jeugdpuistjes. Deze middelen kunnen net als de pil hormonen bevatten. Deze hormonen zorgen ook weer voor groei van de borsten. De hoeveelheid groeit hangt af van de dosering van de medicijnen.
  • Ouder worden: sommige vrouwen bemerken dat hun borsten blijven groeien naarmate ze ouder worden. Dit kan samenhangen met de toename in gewicht, maar ook wanneer een vrouw lange tijd de pil heeft geslikt, meerdere malen zwanger is geweest en hormonen in de overgang heeft gebruikt, kan het zijn dat de borsten flink in omvang zijn toegenomen.
  • Zwangerschap: Al vanaf het eerste begin in de zwangerschap kunnen de borsten in omvang toenemen. In de eerste tijd kun je ook last hebben van pijnlijke en gespannen borsten. Dit komt ook door veranderingen in de hormoonhuishouding. Bij de één worden de borsten na de zwangerschap weer kleiner, maar bij de ander blijven ze groter dan ze voor de zwangerschap waren.

Wat te doen als je je borsten te groot vind worden?

Wanneer je je borsten te groot vindt, dan is het belangrijk eerst te weten waardoor je borsten zo zijn gegroeid. Wanneer het komt doordat je bent aangekomen, dan zullen je borsten weer kleiner worden als je afvalt. Komt de groei door pilgebruik, dan is het goed om eens te kijken naar een ander voorbehoedsmiddel zonder hormonen (b.v. condooms of sterillisatie).
Is de groei van je borsten niet duidelijk ergens het gevolg van, dan kun je ervoor kiezen een borstverkleining te laten uitvoeren. Een borstverkleining geeft echter niet de garantie dat je borsten klein blijven. Het kan zijn dat je borsten later toch weer groter groeien en dat ze uiteindelijk weer even groot zijn als voor de borstverkleining.

Wanneer naar de dokter?

Wanneer je borsten plotseling onverklaarbaar veel in omvang toenemen, wanneer je advies nodig hebt over een ander voorbehoedsmiddel en wanneer je een borstverkleining overweegt, dan is het goed om een bezoek aan je huisarts te brengen.
Gerelateerde artikelen
Plastische chirurgie - Borstverkleining (mammoplastie)Te zware borsten kunnen zowel lichamelijk als psychisch hinderlijk zijn. Ze kunnen nek- en rugklachten geven of gewoon l…
Borstverkleining: Informatie operatie, ervaringen en kostenOver borstvergroting is er veel informatie te vinden, zowel bij reguliere ziekenhuizen als bij particuliere esthetische…
Help, mijn borsten worden kleiner!Help, mijn borsten worden kleiner!Je borsten beginnen te groeien in de puberteit, na een aantal jaar zijn ze uitgegroeid en moet je het doen met het forma…
De borstverkleining: verkleinende mammoplastiekDe borstverkleining: verkleinende mammoplastiekWat betreft borsten lijkt de natuur niet bepaald rechtvaardig... de ene vrouw vindt dat zij te kleine borsten heeft en w…
Borstverkleining: voorbereiding op de operatieEen borstverkleining is een ingreep die onder narcose plaatsvindt. Het is dus een operatie waar je je op voor moet berei…

Reageer op het artikel "Help, mijn borsten worden groter!"

Reacties

H. Plasmeijer, 09-04-2018 08:22 #10
Goedendag ik heb een vraagje ik heb al een poosje dat mijn borsten zijn toegenomen. Meestal zeggen sommige dat het door de overgang komt. Ik ben 51 jaar en ik heb een pas nog laten testen bloedafname voor de overgang. De uitslag is steeds dat ik niet de overgang ben, maar mijn borsten zijn wel gegroeid van de 95d naar de 95g. Wat kan daar de oorzaak van wezen?
Met vriendelijke groet

Y. Manifarges, 11-05-2017 11:32 #9
Graag zou ik willen weten hoe het komt dat mijn borsten groter worden, ik ben bijna 62. Ze hangen ook maar krijg last van de zwaarte.
Een borst verkleining is voor mij niet te betalen, het wordt niet gedekt door de verzekering.
ik heb van af mij 39e geen baar moeder meer. Wel zijn mijn eierstokken blijven zitten omdat ik te jong was. Ik heb toen ik jong was niet langer dan 3 a 4 jaar de pil geslikt
Ik heb een levercirosse en de ziekte van lyme. Wel slik ik medicatie maar dat is al jaren zo en niet veranderd zo ik vraag me af of ik er iets aan kan doen ik ben niet dik maar mijn maag is vaak opgezet. help

Xamira, 17-04-2017 19:48 #8
Ik ben 20 en heb cup H. Ja ik draag wat kilo's bij me maar niet genoeg om zo'n grote cupmaat daardoor te krijgen. Mijn rug doet constant zeer en ik moet mijn bh's speciaal op maat bestellen. (Kost me een fortuin) Iedere beugel breekt na een tijdje en strakke shirts zijn geen optie. Ik ben aan het overwegen of ik een borstverkleining wil ondergaan.

Mini, 04-01-2017 11:08 #7
Mijn borsten groeiden sinds mijn 10e tot ongeveer mijn 14e stopte de pijn, toen was het een A / kleine B cup.
Maar eind jaar 15 en 16 zijn ze weer gaan groeien tot een E cup (zonder aan te komen). En ipv 24/7 pijn aan de borsten, heb ik dat alleen max 2 weken voor de menstruatie en dan zijn ze ook wat groter dan buiten die periode.
Maar het is toch normaal dat je borsten tot rond de 21e nog kunnen groeien?

Lizz, 10-08-2015 11:17 #6
Ik ben 17 en heb nu eindelijk cup B. Ik heb daarvoor 5 a 6 jaar lang met cup A rond gelopen, waar ik niet zo tevreden over was. Bij mij zijn ze veranderd nadat ik aan de pil ben gegaan. Dus meiden weer niet ongerust, alles komt op zijn tijd.

Anoniem, 01-05-2014 11:41 #5
Ik ben 15, bijna zestien en al 4 jaar ongesteld. Mijn borsten zijn te klein namelijk cup A. Mijn borsten doen soms pijn maar ik zie totaal geen verandering. Toen ik 12 was hadden mijn vriendinnen al een hele groei in hun borsten en rode striemen maar dat heb ik nooit gehad. Mijn borsten zijn niet veranderd sinds groep 8. Dit vind ik heel erg en ik durf ook niet af te vallen want ben bang dat ze dan nog kleiner worden. En plastische chirurgie is totaal geen optie. En alle vrouwen in mijn familie hebben wel grote borsten die al meteen gegroeid waren in het begin van hun puberteit.

Anoniem, 16-02-2014 09:39 #4
Ik ben 12 en mijn borsten doen al best wel lang pijn. Soms als ik ze aanraak al. Ik voel wel vanalles zoals bobbeltjes ofzo. Ik heb geen idee hoe dit allemaal kan. Door de groei? Of iets anders :s

Anoniem, 07-05-2013 19:14 #3
Hoi,

Ik ben 12 jaar. En voel aan de zijkant van mijn borsten een klein steekje… (Het doet niet echt pijn… ). Is dat omdat ze groeien? Want ik zit namelijk in de puberteit.

M.v.g.

Anoniem

Sara, 20-12-2012 18:07 #2
Hallo, ik ben 20, sinds ik aan de pil ben zijn mijn borsten 3 maten gegroeid, ligt dit aan de pil of iets anders?

Prive, 10-09-2012 19:14 #1
Hoi ik ben 12 jaar en mn borsten zijn al heel groot terwijl ik maar 36 kilo weeg en 1.56 lang ben kunnen jullie helpen hoe dat komt Reactie infoteur, 11-09-2012
Wanneer je 12 jaar bent moet alles nog een beetje in de juiste verhoudingen gaan groeien. Waarschijnlijk groei je nog wel wat in de lengte en ga je zeker nog zwaarder worden. Dan past de grootte van je borsten beter bij je figuur.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 17-02-2010
Subrubriek: Beauty
Reacties: 10
Schrijf mee!