InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Help, mijn borsten worden kleiner!

Help, mijn borsten worden kleiner!

Help, mijn borsten worden kleiner! Je borsten beginnen te groeien in de puberteit, na een aantal jaar zijn ze uitgegroeid en moet je het doen met het formaat wat ze uiteindelijk zijn geworden. Sommige vrouwen echter merken op gegeven moment dat hun borsten kleiner worden, hoe kan dit?

De groei van de borsten

Wanneer bij een meisje de borsten beginnen te groeien gaat er een nieuwe fase in. Het lichaam krijgt vrouwelijker vormen en de borsten worden groter en mooier. Veel vrouwen zijn helaas niet echt tevreden met hun borsten. Ze hebben moeite met de grootte, of ze vinden dat hun borsten te veel hangen, of te puntig zijn etc. Over het algemeen laten vrouwen hun borsten voor wat ze zijn en accepteren dat. Vrouwen die echt last hebben van het uiterlijk of de omvang van hun borsten kunnen dit operatief laten veranderen. Meestal wordt het negatieve gevoel over de borsten veroorzaakt door onzekerheid en heeft men "hele gewone" borsten. Maar het komt voor dat vrouwen tevreden zijn met hun borsten, maar ineens merken dat hun borsten kleiner zijn geworden. Kleine borsten zijn voor veel vrouwen een lastig probleem, zij voelen zich zekerder als hun borsten groter zijn, maar hoe kan het komen dat borsten kleiner worden?

Het kleiner worden van de borsten

Er is een aantal factoren bekend waardoor vrouwen te maken krijgen met het krimpen van de borsten. Niet altijd is een oorzaak bekend, maar hieronder is een aantal van deze factoren benoemd:

Je bent veel afgevallen

Borsten bestaan voornamelijk uit vetweefsel en klierweefsel. Wanneer je afvalt neemt het vet over je gehele lichaam af. Dat zorgt ervoor dat je in omvang afneemt. Ook je borsten zullen in omvang afnemen, je kunt zelfs zo veel afvallen dat je een BH moet hebben die meer dan twee maten kleiner is dan dat je voorheen had.

Je bent gestopt met de pil

Tegenwoordig slikken meiden al vanaf vrij jonge leeftijd de pil. De pil voegt hormonen toe aan ons lichaam, die ervoor zorgen dat we niet vruchtbaar worden. Deze hormonen kunnen ervoor zorgen dat de borsten groter worden. Wanneer je stopt met het nemen van de pil, dan neemt de hoeveelheid hormonen in je lichaam af en kunnen je borsten kleiner worden. Als je in de puberteit begonnen bent met het slikken van de pil, dan kan het zijn dat je borsten nu pas hun natuurlijke formaat aannemen.

Veel koffie drinken

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat borsten kunnen krimpen door het drinken van meer dan 3 koppen koffie per dag. Dit effect is niet bij alle vrouwen aanwezig, slechts 50% van de vrouwen kan hier mee te maken krijgen. Het kleiner kunnen worden van de borsten door het drinken van koffie is genetisch bepaald.

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap nemen de borsten toe in omvang. De borsten bereiden zich voor op het geven van borstvoeding. Onder invloed van hormonen worden de borsten groter en ze kunnen ook strak en gespannen aanvoelen. Veel vrouwen merken dat na de borstvoedingperiode de borsten kleiner zijn geworden dan voor de zwangerschap. Het is niet altijd zo dat de borsten echt kleiner worden, maar het kan ook dat ze meer zijn gaan hangen. Helaas zijn er vrouwen die na één of meerdere zwangerschappen alleen nog maar twee heel kleine hangende borstjes hebben, ook wel heel zielig "theezakjes" genoemd.

Ouder worden

Bij vrouwen die de overgang zijn gepasseerd kunnen de borsten in omvang zijn afgenomen. Er zijn minder hormonen in het lichaam, de borsten gaan meer en meer hangen en de huid wordt minder stevig.

Wat kun je doen als je borsten kleiner zijn geworden?

Wanneer je vindt dat je borsten te klein zijn geworden en je er niet tevreden mee bent, dan is het mogelijk om een borstlift of een borstvergroting te laten doen. Bij een borstlift worden de borsten gelift, waardoor ze niet meer hangen en groter lijken. Bij een borstvergroting wordt er een implantaat ingebracht in de borst, waardoor de borst groter wordt. Je kunt dan zelf kiezen welke cupmaat je wilt hebben. Een borstlift of borstvergroting zijn beiden wel een dure aangelegenheid. Dergelijke ingrepen worden niet vergoed door zorgverzekeraars.
Gerelateerde artikelen
BorstcorrectiesBorstcorrectiesBorstcorrectie is een van de meest populaire cosmetische ingrepen. Dit kan zijn omdat iemand grotere borsten wil, maar h…
Borstvergroting, niet alleen uit ontevredenheidMet de medische kennis van tegenwoordig is het de gewoonste zaak van de wereld geworden om plastische ingrepen uit te la…
BorstvergrotingBorstvergrotingBijna iedere vrouw heeft wel iets te klagen over haar borsten. De één vind ze te groot, de ander te slap, maar de meeste…
Natuurlijke borstvergroting met borstmaskersBorstmaskers activeren de celvernieuwing, verbeteren de bloeddoorstroming, verstevigen de borsten en zorgen voor een nat…
Borstvergroting (mamma-augmentatie)Borstvergroting (mamma-augmentatie)Veel vrouwen zijn ontevreden over de grootte en/of de vorm van hun borsten. Een borstvergroting kan in die gevallen een…

Reageer op het artikel "Help, mijn borsten worden kleiner!"

Reacties

Cici, 07-08-2017 11:20 #4
Hallo,
Ik had op 17-jarige cup G en ze zijn nu op 19-jarige leeftijd naar E gegaan. Nu lees ik dat dat is omdat ik inderdaad veel ben afgevallen en veel sport.

Sannie, 01-06-2013 10:06 #3
Heb 2 dochters 1 van 9 en de andere is 5.maar na de geboorte van de 2de ben ik erg ziek geweest.heb een longembolie gehad.dus je mag geen anticonceptie meer.dus is mij opgevallen dat mijn borsten kleiner zijn geworden.de stevigheid is eruit.het hangt ni meer.mijn vraag is hoe kan dit.

Najat, 11-03-2012 21:08 #2
Hoi ik heb 3maanden borstvoeding gegeven maar mijn borst zijn klein gewoorden ik weet niet wat ik doen moet mijn dokter zegt je krijgt je maat wel treug je moet het tijd geven.het is nu 3jaar gelden bijna 4jaar help. groetjes najat

Chantal, 07-11-2011 17:58 #1
Mijn borsten zijn deze week ook echt een heel stuk kleiner geworden, nu zie ik dat dat ook de oorzaak van te veel koffie drinken kan zijn, nu kan het kloppen dat het daar door komt want heb deze week veel koffie gehad, eergisteren een hele kan vol! Hoe worden ze nou weer hoe ze waren? Ze waren echt een stuk groter! Gebeurt dit vanzelf? Of blijft dit nou zo? Ik durf nou geen koffie meer te drinken.

ik hoor graag van iemand,

Groetjes Chantal

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 18-02-2010
Subrubriek: Beauty
Reacties: 4
Schrijf mee!