InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Haarstijlen, kleuren en materialen

Beauty: Haarstijlen, kleuren en materialen

Beauty: Haarstijlen, kleuren en materialen Ieder seizoen brengt weer nieuwe haarkleuren en stijlen met zich mee. Soms uitgesproken en soms heel basaal, je vindt het mooi of niet. Daarnaast blijven er bepaalde haarstijlen die in een vernieuwde variant weer een of meerdere seizoenen mee kunnen draaien. Wat brengen de meer zonnige seizoenen zoal met zich mee?

Kleuren

De kleuren zijn uitgesproken en opmerkelijk is dat de rode tinten gewoon blijven. Vaak zie je afgezwakte versies zodra de zon zijn intrede doet. Maar de roodtinten die tijdens het voorjaar en de zomer gezien mogen worden zijn alles behalve afgezwakt. De roodtinten hebben allemaal iets aubergineachtig. Combineer je dit met lichte kleuren dan krijg je een vrolijk totaalplaatje.

De blondtinten zijn de harde varianten kwijtgeraakt en het blond wat in de wintermaanden al te zien was, en blijft, zijn de warme blondtinten. Voor degene die van nature blond is of al heel lang geverfd blond haar heeft, zijn er zachte varianten, waarbij de verschillende blondtinten in elkaar overlopen. Middels highlights worden deze verdeeld over het blonde haar. Daarnaast kunnen er ook wat lowlights toegevoegd worden. Als het goed wordt ingezet, krijg je een natuurlijke en speelse blonde coupe.

Donker is donker en blijft donker, maar ook hier kan je er wat mee doen. Enkele highlights inzetten die niet de bekende blonde strepen in het donkere haar vormen, maar iets lichtere bruin- of zachtroodtinten. Meestal worden deze wat dichter bij het gezicht gezet om de eenvoudige reden dat het donker haar hard over kan komen bij de bleke huid van het gezicht.
Omdat het een nuancering is van het donkere haar, is het niet opvallend en kan het desgewenst ook over het hele haar verdeeld worden.

Stijlen

De bijgewerkte bob is in. De bob die er al weer enkele jaren is, heeft wat varianten gekregen. Enerzijds bot geknipt met achter een korter koppie dan voor. De haren lopen fraai langs het gezicht en het kan speels maar ook heel klassiek (bol geföhnd) gedragen worden. Een prima kapsel voor stijl haar en krullend haar.

Is je haar wat langer dan is slag in je haar helemaal in. Niet de echte krullenbol of de slag die je krijgt met strak ingedraaide papillotten, maar grove slag in het haar en die het haar speels laten vallen. Heb je dit niet van nature dan kan je de natuur natuurlijk een handje helpen door grove papilloten of krullers in te zetten. Een grote grove vlecht maken als je haar net gewassen en nog nat is, is ook een mogelijkheid. Realiseer je wel dat het haar in alle gevallen goed droog moet zijn om de slag er in te krijgen en te houden. Sarah Jessica Parker is een voorbeeld met het haar in een prachtige slag.

De pony kan nog steeds, maar er zijn inmiddels ook wel varianten die de pony minder massief maken en wat verschillende lengtes laat zijn. Hou je van a symmetrie, dan moet je je goed realiseren dat je daar wel het juiste gezicht voor moet hebben en daarnaast zijn veel vrouwen er relatief snel op uitgekeken.

Materialen

De materialen om te kleuren worden steeds beter en zo zijn er steeds meer natuurlijke materialen, waar die - altijd zo smerige - peroxidelucht niet meer te vinden is. Belangrijk is wel te testen of, als je grijsdekking nodig hebt, deze ook werkt. Niet alle nieuwe materialen dekken alle soorten grijs even goed. De producten zijn relatief nieuw en daarmee zijn blijkbaar nog niet alle haarsoorten getest op grijsdekking. Om je eigen kleur haar een andere kleur te geven, werkt deze verf wel prima.

Verder zijn er steeds meer vitaminepreparaten op de markt die de haren van binnenuit beter maken. Meestal moet je dit soort kuren wel langer slikken om resultaat te hebben. Het kan gaan over de structuur van het haar, haar wat is uitgevallen of dreigt uit te vallen (bijvoorbeeld hormonaal). Nadeel is tevens dat je dit soort voor blijvend resultaat meestal moet blijven slikken. Anderzijds, vitaminetabletten van de drogisterij kosten ook geld.

Tenslotte

Al met al is er weer voldoende nieuwigheid op de markt om eens uit te proberen. Maar als je het doet is het goed om dit met advies van een goede kapper te doen en niet zomaar wat bij de drogisterij te halen (zonder advies).
Niet iedereen wil een modieus kapsel en modieuze kapsels passen ook niet altijd bij ieder gezicht. Het gaat om het totaalplaatje van een nieuw kapsel, je bestaande netjes bij laten werken of wat dan ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mannen met rood hoofdhaar: rode harenRood hoofdhaar is een uiterst zeldzaam verschijnsel. In Europa zijn er een aantal landen waar rood hoofdhaar nog voorkom…
Beauty: dameskapsels van kort tot langBeauty: dameskapsels van kort tot langZijn kapsels vaak onderhevig aan mode en als het korte haar net geweest is en we mee willen doen, is lang haar niet even…
Feiten en fabels over hoofdhaarFeiten en fabels over hoofdhaarOns hoofdhaar is belangrijk voor ons. Wie mooi haar heeft is daar trots op. Als we een slechte dag hebben omdat het haar…
Slapen met krullend haarHet kan soms een nachtmerrie zijn: je stapt in bed met je krullen mooi in model en de volgende morgen sta je weer op en…
Wenkbrauwen aanvullen met haartransplantatieDe mode verandert snel. Was het in het verleden mode om de werkbrauwen te epileren en in plaats daarvan een potloodstree…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Haarstijlen, kleuren en materialen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-02-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Schrijf mee!