InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Uitgedroogd haar

Beauty: Uitgedroogd haar

Beauty: Uitgedroogd haar Hoewel we allemaal weten dat hoofdhaar sterk uit kan drogen van de zon in combinatie met het zwemmen, overkomt het ons allemaal wel een keer. Voorzorgsmaatregelen treffen is het beste, maar menigeen vergeet het of denkt dat het zon vaart niet zal lopen. Maar wat als die eens zo fraaie haardos nu een hoop strooi is geworden. Wat te doen?

Uitgangspunten

Strikt genomen is haar -zodra het voorbij de haarwortel is- dood en dat wil zeggen dat er niets meer mee begonnen kan worden. De schaar is de enige remedie. Maar het ligt wat genuanceerder, want met een goede haarverzorging kan je haar nog wel toonbaar worden en is de radicale schaar niet direct nodig.

Milde producten

Werk, ook als je haar niet uitgedroogd is, altijd met zachte producten. Een mildeshampoo en conditioner. Bij voorkeur een conditioner die er niet uitgespoeld hoeft te worden, maar is niet noodzakelijk. En uiteraard een die bij het haar past.
Bij uitgedroogd haar zijn milde producten helemaal belangrijk, want je haar heeft nauwelijks weerstand en breekt dus snel.

Droog nat haar niet gewoon door te wrijven met een handdoek, maar wikkel een handdoek om je hoofd en laat het water er intrekken of dep het droog.

Kuur

Begin altijd met een kuur voor de lengten (dit is het oudste haar, wat ook het eerste uit gaat vallen). Een kuur bestaat bijvoorbeeld uit een set ampullen (per keer 1 ampul gebruiken). Maak zon kuur wel af, want de stoffen doen langzaam hun werking en het revitaliseren van het haar kan niet van het een op het andere moment. De kapper heeft wel producten die een steviger werking hebben en behalve even stevig in laten trekken, kan dit na een behandeling al zijn werking doen.
Ter aanvulling is het goed om periodiek een masker (speciaal voor droog haar) in het haar te doen in plaats van de conditioner. Eenmaal per 3 tot 4 weken en goed in laten trekken, is prima. Een hete stoomdoek om het hoofd zal de werking van een product bevorderen.

Model/verzorging

Om het droge haar er minder droog uit te laten zien is een beschermer met zijde vaak een redmiddel. Het is zacht, geeft een glans en beschermd. Zo kan je van droog haar met bijvoorbeeld een stijltang toch nog een aardige haardos maken. Maar let op, het beschermd, het neemt het droge niet weg en vergeet niet een kwalitatief goede stijltang te gebruiken.
Föhn je je haar, gebruik dan ook altijd een beschermer ook als je je haar in een lauwe stand droogt.

Hoewel haar aan de lucht laten drogen altijd het beste is, loop je dan wel de kans dat je droge haar er weer net zo droog uit gaat zien. Een hulpmiddel kan dan gevonden worden in de vorm van papillotten als je krullen wil of grote klittenbandkrullers als je wat slag wil. Het haar droogt dan in de vorm op die je er met een hulpmiddel in hebt gebracht en het droge haar met de uitstaande schubben is meer gesloten.
Om het af te maken zijn er ook nog glanssprays te krijgen met desgewenst een klein beetje versteviging.

De borstel en kam moeten altijd goed droog en schoon zijn, maak ze regelmatig schoon. Maar kam of borstel je haar niet te vaak (niet meer dan nodig) en haal klitten voorzichtig uit het haar. Is je haar nog nat werk dan niet te veel met elastiek of vergelijkbare producten.

Gezondheid van binnenuit

Haar en nagels zijn voor je lichaam de minst belangrijke zaken die gevoed moeten worden. Als je dus ergens een tekort van ontwikkelt dan zal dit als eerste zichtbaar zijn bij de haren en de nagels. De organen zullen zoveel mogelijk gevoed worden en als er dan niets overblijft voor de haren en de nagels, dan verslechterd de kwaliteit dus.

Voor haren geldt dat deze met name proteïnen bestaan, wel zon 80%. Goede proteïne rijke voeding is dus belangrijk, maar ook stress heeft invloed. Dus je hele levensbalans kan je tot op zekere hoogte terugvinden in je haar. Ben er zuinig op!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen haar kun je prima knippenJe eigen haar kun je prima knippenJe kunt zelf je haar knippen voor de spiegel. Zorg er echter wel voor dat je haar nat is en dat je over de juiste materi…
Beauty: HaarproblemenBeauty: HaarproblemenEr wordt niet voor nets gezegd als je haar maar goed zit en dat is ook zo. Want als je haar goed zit, voelt dat om een…
Wat doen met dik haar?Veel mensen dromen van een mooie bos dik haar. Helaas heeft dik haar ook aantal grote ongemakken. Niet alles is zo mooi…
Last van dode haarpuntenNet naar de kapper geweest en al weer snel last van dode haarpunten? Zo kan het nooit wat langer groeien. Maar wat doe j…
Haarproblemen en -oplossingenHaarproblemen en -oplossingenBijna iedereen heeft wel eens problemen met zijn haar: roos, vet of juist heel droog haar. Gelukkig zijn de meeste probl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Uitgedroogd haar"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 06-05-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Schrijf mee!