InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > African black soap: natuurlijke reniging

African black soap: natuurlijke reniging

De nieuwe trend om een perzikhuidje te kopen is niet uitgevonden in allerlei labaratoria waar de producten "dermatologisch getest" worden. Nee, het is een bruin stukje zeep dat er niet mooi uitziet, niet lekker ruikt en geen flitsende verpakking heeft. Ook zijn er geen beeldschone fotomodellen die voor een vet salaris de zeep aanprijzen. Toch zijn er veel positieve reacties over deze "African black soap (BSA)":te horen. Het zou goed werken tegen allerlei huidproblemen als puistjes en rimpels.

Wat is African black soap?

Deze traditionele, zwarte zeep (ook wel Ose Dudu genoemd) wordt gemaakt in West-Afrika. De zeep is bruin van kleur. Het uiterlijk wordt wel eens onsmakelijk omschreven als een geitenkeutel of, iets smakelijker, een brownie. Het is brokkelig van structuur. Erwordt geen parfum aan toegevoegd en dat maakt de geur nogal aards en, vergeleken andere zeep, ongewoon. In Afrika wordt het gebruikt om gezicht, lichaam en haar mee te wassen.

De zeep wordt gemaakt van uitsluitend natuurlijke ingrediënten: cacao schillen, shea butter, palmkern olie, banenebbladeren en de bast van de Agow boom. De verhoudingen van deingrediënten kunnen per regio en stam verschillen.

Waarvoor kun je het gebruiken?

Het wordt gebruikt voor verschillende huidproblemen en/of cosmetische redenen. Zo schijnt het goed te zijn tegen puistjes, mee-eters, een vette en droge huid, een ruwe huid en eczeem. Verder zou het rimpels verminderen en poriën verkleinen. Er zijn ook mensen die beweren dat hun huidskleur egaler en frisser geworden is. Het zorgt in elk geval voor een intensieve reiniging van de huid. Het kan ook als shampoo gebruikt worden. Veel mensen klagen echter over droog haar na gebruik. Voor kroeshaar is het beter geschikt dan voor glad haar. Het geeft kroeshaar meer volume.

Hoe moet je het gebruiken?

De zeep moet niet rechtstreeks op de huid aangebracht worden, tenzij het als scrub moet dienen. Om het alleen voor reiniging te gebruiken, moet de zeep eerste tussen de handen gewreven worden met wat water. Om lang met het product te kunnen doen, kan er ook een klein stukje worden afgebroken om schuim van te maken. Het schuim kan vervolgens op het gezicht aangebracht worden. Een andere manier is een vochtig wattenschijfje overd de zeep te wrijven en dat over het gezicht wrijven. Het schuim kan vervolgens een paar minuten intrekken voor een nog betere reiniging. Bij een gevoelige huid is het echter beter om het niet te lang te laten intrekken. Na de eerste keren van het gebruik kan de huis een beetje droog en trekkerig aanvoelen. Na verloop van tijd went de huid hier meestal wel aan. Als de huid erg gevoelig is, kan het gebruik van de zeep opgebouwd worden van twee tot drie keer per week naar elke dag of zelfs twee keer per dag.

De zeep is zacht en wordt zacht als het met water in aanraking komt. Na gebruik is het handig om het te laten drogen zodat het niet kledderig wordt. Vaak wordt het in een papiertje geleverd, maar kan het het beste bewaard worden in een zeepbakje. Op deze manier is de zeep erg zuinig in het gebruik.

Hoewel het een steeds bekender product wordt, is het nog niet in veel winkels te krijgen. Wel is het via internet te bestellen. Er zijn tegenwoordig ook African black soaps te koop van Amerikaanse makelijk. In dat geval zitten er soms wel kunstmatige ingrediënten in.
© 2010 - 2019 Francien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zeep, een schuimend stukjeZeep, een schuimend stukjeZeep is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Niet alleen wassen wij er ons zelf mee maar gebruiken we zeep o…
Zelf natuurlijke gezichtsverzorging (zeep en scrub) makenZelf natuurlijke gezichtsverzorging (zeep en scrub) makenZelf je huidverzorgingsproducten maken is helemaal niet zo moeilijk, leuk om te doen en het heeft een aantal grote voord…
Heavy Metalbands - Black SabbathBlack Sabbath staat voor velen bekend om leadzanger Ozzy Osbourne, bijgenaamd The Prince Of Darkness, die ooit de kop va…
Televisie: De soapEen soap is een televisieserie waarin dag in, dag uit de belevenissen van fictieve personen worden gevolgd. Een soap loo…
Poecilia Sphenops - Black MollyDe Poecilia Sphenops, in de volksmond Black Molly genoemd, is al jaren een van de meest geliefde aquariumvissen. Omdat d…

Reageer op het artikel "African black soap: natuurlijke reniging"

Reacties

Monique, 18-10-2010 12:22 #2
Ook ik heb na het lezen van alle reviews besloten om de zeep te kopen. ik gebruik het nu sinds 4 dagen elke morgen en avond. Het is echt een heerlijk product! Ik heb een droge/gecombineerde huid met matig grote porien en onzuiverheden. Dit is allemaal al veel meer in balans! en dat in 4 dagen. Na het gebruik verzorg ik mijn huid met de dramaticly moisterizing lotion en youth surge creme (voor de droge/gecombineerde huid) van Clinique. bij elkaar is dit een heerlijke verzorging voor mij. Ik heb geen rode irritaties of glanzende huid, maar een normale huid. Fijn spul dus!

Ik ben ook benieuwd of mijn porien daadwerkelijk kleiner zullen worden. Het enige wat ik kan bedenken is dat de porien doordat de huid in balans wordt gebracht minder talg afscheiden en tot rust komen, dus kleiner worden.

L. R. van Gent, 30-09-2010 20:42 #1
Deze zeep werkt echt. Mijn dochter gebruikt het voor pukkels, voor huidirritaties die je als puber hebt. Ze verdwijnen en komen daarna minder snel terug of verdwijnen sneller. Je huid wordt zacht. Mijn man scheert er nat mee! Je kan ook je droge huid op je benen er mee scrubben. Wij kopen altijd een 85 grams stuk via vitaecare.nl. Je kan daar ook een 40 gram African Black soap bestellen om te proberen.

Infoteur: Francien
Gepubliceerd: 21-09-2010
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!