InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: verzorgde nagels zijn altijd mooi

Beauty: verzorgde nagels zijn altijd mooi

Beauty: verzorgde nagels zijn altijd mooi Nagels zijn voor veel mensen fascinerend, want er worden de meest creatieve dingen mee gedaan. Maar het uitgangspunt voor ieder set mooie nagels is dat ze gezond zijn en natuurlijk is de natuur is voor een groot deel debet aan de structuur. Dat neemt niet weg dat je er zelf ook nog veel aan kunt doen. Verzorging van de nagels doet vervolgens de rest en dat maakt dat verzorgde nagels altijd mooi zijn.

Gezondheid

Gezonde nagels vinden letterlijk en figuurlijk een voedingsbodem in hetgeen je eet. Als je van jezelf gezonde en stevige nagels hebt, maar je eet slecht dan kan dit wel degelijk invloed hebben. Andersom gelukkig dus ook.

Vooral bij snel berekende en splijtende nagels is het goed te kijken of je voldoende calcium, zink en ijzer binnen krijgt. De een heeft voldoende in de dagelijkse voeding en de ander voegt er een (multi)vitamine aan toe. In de voeding is het voornamelijk te vinden in zuivel en vers fruit.

In de lengte splijtende nagels kunnen een gevolg zijn van nagelbedschade en is niet altijd te verhelpen. Er zijn wel wat hulpmiddeltjes op de markt die bij de juiste toepassing het verder scheuren kan voorkomen, maar de nagel zal op dat punt een bepaalde zwakte houden. Als je per se lange nagels wilt hebben, passen sommige mensen voor die nagel een kunstgreep toe.

Bron: Eigen hand - AnnastaalBron: Eigen hand - Annastaal

Verzorging

De verzorging van de nagels kent wat basisregels en daar zijn allerlei handige hulpmiddelen voor. Een nagel hoeft niet per se gelakt zijn om mooi te zijn, maar een nagel moet wel schoon zijn zonder randen bij de uitgroei of kloofjes langs de huid.

Een tip om vieze nagels te voorkomen is, voordat je met de klus begint je nagels langs een stukje zeep te trekken. En kan dan geen vuil bij en onder de kraan is de zeep zo opgelost en je nagels mooi schoon.

(Glans)vijlen

Door de nagels te vijlen blijf je een nette verzorgde rand langs de vingertop houden. Vijl altijd een richting heen (van buiten naar binnen) en een glazenvijl is goed schoon te houden, dus erg gemakkelijk in gebruik. Vijl alleen niet vlak na het douchen, de nagels zijn dan nog week en beschadiging kan snel optreden.

Wil je een gladde glanzende nagel, bewerk deze dan met een glansvijl. Deze vijl kan in losse vijlen geleverd worden of in een vijl met 3 of 4 verschillen vlakken. Volg de aanwijzingen van grof vijlen, tot licht opschuren tot polijsten.
Doe deze handelen alleen niet te vaak. Je schuurt een dun laagje van de nagel en als je het te vaak toepast verdun je de nagel te veel, met alle gevolgen van dien. Dit kan zelfs leiden tot ontstekingen.

Verkleurde nagels

Gele nagels kunnen door de eerdergenoemde glansvijl weggewerkt worden, maar een opgelost tablet om een kunstgebit te reinigen helpt ook. Probeer het echter te voorkomen door bij het lakken van de nagels een basislaag op te brengen, voordat het kleurtje erop komt. Deze laag voorkomt dat de harde kleuren (rood bijvoorbeeld) in de nagels dringen.

Nagelriemen

Nagelriemen moeten soepel gehouden worden. Dit kan door speciale nagelriemenolie rondom te smeren (meestal met kwastje) en de nagelriemen licht op te duwen. Hiervoor een kunststof of houten bokkenpootje gebruiken, is het handigste. Het is ook prima om met de vingers van de andere hand de huid langs de nagel los te masseren. Doe dit wel rustig en ben voorzichtig als er nog een stukje nagelriem vast zit, dit in verband met de mogelijkheid tot inscheuren.

Nagels lakken

Hoe te handelen?
  • Wil je toch een gelakte nagel let dan op wat zaken. Veel mensen schudden het flesje, voordat de nagels gelakt moeten worden, maar voorzichtig op en neer schudden is beter. Door flink te schudden kunnen er tijdens het opbrengen een soort luchtbelletjes ontstaan.
  • Verder is het goed je nagels zeker een week of wat per maand niet te lakken. Je voorkomt dat de nagel “stikt”.
  • Heb je wat haast, dompel de gelakte nagel enkele minuten na het lakken dan in ijskoud water. De nagel droogt dat beduidend sneller. Beter is er echter de tijd voor te nemen. Bijvoorbeeld vlak voor het bekijken van een film of iets anders waar je rustig kunt gaan zitten.
  • Hanteer bij het lakken de volgende routing: schoonmaken – vijlen - nagelriemen los maken – oneffenheden wegwerken – basislak – kleur – toplaag.

Oneffenheden

Voor oneffenheden zijn er speciale basislakken op de markt die eerst aangebracht kunnen worden. Doe daarna de gewenste kleur (één of twee lagen) op en de nagel ziet er perfect uit. Sluit wel altijd af met een mooie toplaag. Dit is altijd belangrijk, maar zeker ook met de nagel die wat oneffenheden kent.

Tot slot

De ene nagel zal een mooiere vorm hebben dan de ander, maar ieder nagel die een goede verzorging krijgt, is op zich al mooi. Neem er regelmatig wat tijd voor.
Gerelateerde artikelen
Tips om je nagels lang mooi gelakt te houdenTips om je nagels lang mooi gelakt te houdenOm gek van te worden! Heb je eindelijk je nagels mooi gelakt, bladdert het na een paar uur alweer af. Eigenlijk kan je o…
Beauty: hulpmiddelen voor mooie handen en nagelsBeauty: hulpmiddelen voor mooie handen en nagelsWe weten allemaal wel dat dagelijkse meerdere likken handcrème goed voor de handen is en dat nagels er gevijld (kort of…
Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, nagellak aanbrengen op je nagels, het blijkt niet altijd een eenvoudig klusje. Als je niet goed lakt loop…
Beauty: Nagels ook in de winter verzorgenBeauty: Nagels ook in de winter verzorgenDe nagels, en dan met name de vingernagels, hebben het in de winter hard te verduren. Menig koude hand, zeker zonder han…
Beauty: handverzorging in enkele minutenBeauty: handverzorging in enkele minutenEr wordt met enige regelmaat in deze rubriek aandacht besteed aan de verzorging van de handen. Wel of geen dure middelen…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Eigen hand - Annastaal

Reageer op het artikel "Beauty: verzorgde nagels zijn altijd mooi"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!