InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat doet de zee voor de mens?

Wat doet de zee voor de mens?

Wat doet de zee voor de mens? Veel mensen vinden de zee prettig, lekker ontspannend en goed voor het lichaam. Maar wat kan de zee daadwerkelijk voor je lichaam betekenen? Een uiteenzetting van een aantal zaken die heilzaam voor ons kunnen zijn, zowel lichamelijk als geestelijk.

Wij en de zee

Dat wij en de zee niet zo veel verschillen is waarschijnlijk niet zo bekend. Toch is het zo dat de samenstelling en concentratie van ons bloedplasma vrijwel identiek zijn aan die van zeewater. Het klinkt wellicht vreemd, maar beide bevatten – in dezelfde verhouding – minerale zouten, proteïne en sporenelementen die essentieel zijn voor onze gezondheid.

Helende werking

Het bovenstaande is zeer waarschijnlijk de verklaring voor de helende werking die de ‘ingrediënten’ uit de zee op ons lichaam hebben. Zee-algen zijn daar een perfect voorbeeld van.

Balans

Onze cultuur, onze manier van leven brengt stress en gehaastheid voort. De uitkomst daarvan is onder andere slechte eetgewoonten. Niet gericht de juiste voeding – waar het lichaam echt behoefte aan heeft – is mede veroorzaker van een lichaam uit balans. En een lichaam uit balans krijgt vroeg of laat last van kwalen. Hoewel ons lichaam in staat is een aantal van die kwalen zelf ‘op te ruimen’ en hiervan te herstellen, kan wat extra hulp geen kwaad. Met een stevige dosis zee-elementen kan het herstel gestimuleerd worden. De prikkel die het lichaam krijgt verhoogt in aanzienlijke mate het zelfherstellend vermogen op natuurlijk wijze. We noemen dit revitalisering.

We verhogen onze weerstand aanzienlijk en dit houdt weer ‘kwalen’ buiten de deur. Verder voelt het verkwikkend wat onze huid weer goed doet en tenslotte heeft de zee een aantrekkingskracht op de geest en levert dit ons een flinke dosis rust op. Met een hectisch en stressvol bestaan is dat geen overbodige luxe. Het totaalplaatje maakt dat de kans op weer in balans te geraken vele malen groter is.

Zee-algen

Deze planten hebben de eigenschap actieve bestanddelen van de zee in hun cellen op te slaan. We spreken hier van mineralen, vitaminen en sporenelementen. Zoals bekend zijn deze essentieel voor het lichaam. Ze zetten onze lichaamsprocessen in gang.

De ontgiftende werking van algen is bekend, een kilo zee-algen bevat dezelfde werkzame ingrediënten als 100.000 liter zeewater. Wat maakt dat zee-algen het weefsel veel sneller zuiveren van gif- en afvalstoffen. Niet voor niets dat je in nagenoeg iedere beauty salon, in wat voor vorm dan ook, een zee-algen therapie tegenkomt. Maar ook in de bekende merken uit de drogisterij hebben zee-algen in het assortiment. Met name de verschillende badwaters hebben een zee-algen variant. Let hierbij wel op een natuurlijke variant en geen chemisch samengestelde.

Zout water

De zee met een extreem hoog zout gehalte, bijvoorbeeld de Dode Zee op de grens tussen Israël en Jordanië, heeft een extra helende werking op het lichaam. Dermatologisch onderzoek en heel veel research hebben aangetoond, dat de samenstelling van Dode Zee zout en modder van grote waarde is voor de dagelijkse verzorging van alle huidtypen. De huidtype die er in het bijzonder veel baat bij hebben zijn:
  • (extreem) droge huid
  • gevoelige huid
  • schilfer huid
Mensen met bijvoorbeeld psoriasis hebben ook baat bij de vitaminen en mineralen uit deze zee.

De geest

Maar niet alleen in het water is de zee goed voor ons. De zee, het enorme reservoir wat driekwart van de aarde bedekt, is ook bij een strandwandeling een bron van rust. Het rustgevende ruisen van de zee, de weidsheid en de zeelucht maken dat stress verdwijnt, mensen weer in staat zijn goed te gaan slapen en in de ochtend verkwikkend wakker te worden.
Als je niet de zee in gaat is het alles er omheen wat de geest tot kalmte brengt.

Tot slot

Als het om de geest gaat, heeft het er nog mee te maken dat je ook echt moet willen, maar als je in de zee kuurt of met natuurlijke producten uit de zee kuurt hoef je niet te willen. Je ziet het resultaat voor je ogen. Maar al met al maken we veel te weinig gebruik van de (gratis) zee.
Gerelateerde artikelen
Algen antioxidant Astaxanthine: product van de toekomst?Algen antioxidant Astaxanthine: product van de toekomst?Wat is algen antioxidant Astaxanthine? Wat is de werking van het algen antioxidant? Waarom is dit product zo uniek? Waar…
Schoonmaken: algen verwijderen uit de vijverSchoonmaken: algen verwijderen uit de vijverAlgen kunnen een vijver helemaal overwoekeren. Dat geeft geen mooi gezicht. Tegelijkertijd zijn er wel bepaalde dingen d…
Cleopatra en het geheim van de Dode Zee mineralenEeuwen geleden ontdekte Cleopatra als eerste de Dode Zee als een ultiem gezondheidskuuroord. De thans al duizenden jaren…
Natuurlijk mooi met ZoutNatuurlijk mooi met ZoutZout hydrateert de huid en houdt het vocht in de huid vast. Daarnaast heeft zout een ontsmettende functie, waardoor het…
De bijzondere kleur van Lake Natron in TanzaniaDe bijzondere kleur van Lake Natron in TanzaniaIn de buurt van de grens van Kenia ligt een apart meer; een zoutmeer met een rood-oranje kleur in plaats van blauw zoals…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat doet de zee voor de mens?"

Reactie

Maria, 29-03-2016 16:49 #1
De zee doet voor mij heel veel: regelmatig ga ik naar de Noordzee/Rockanje om bij te tanken. Met het O.V. doe ik er ruim een uur over, maar ik ga regelmatig, ook in de winter. Het is er prachtig, rustig en heerlijk voor lichaam en geest! Hoewel ik vanuit mijn woonplaats uitzicht op de Maas heb, neem ik die moeite omdat de zee zo weldadig werkt en deze rivier niet. De verschillen in Nederland zijn heel groot, want een vakantie in Bergen aan Zee vorig jaar liet ons nog eens ervaren hoe vies, vervuild de lucht is in onze grote woonplaats. En als we in Noorwegen zijn en gerevitaliseerd weer thuiskomen, zijn de verschillen in milieu-kwaliteit enorm! Vooral de kwaliteiten van de zee en de uitwerking daarvan op onze (geestelijke) gezondheid.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 28-06-2014
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!