InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De gevolgen van alcohol voor het uiterlijk

De gevolgen van alcohol voor het uiterlijk

De gevolgen van alcohol voor het uiterlijk Alcohol is niet alleen schadelijk voor de organen die in het lichaam zitten, ook het oog kan de gevolgen van alcohol waarnemen. Vele mensen schrikken er misschien van, maar het is de harde realiteit. Extra rimpeltjes, opzwellende ogen en zelfs een toename van het lichaamsgewicht kan veroorzaakt worden door het alcohol. Beter voorkomen dan genezen is de boodschap.

In dit artikel

Zorgt alcohol voor opgezwollen ogen?

Wie overmatig alcohol gebruikt zal vast merken dat zijn ogen meer en meer beginnen op te zwellen. Dat komt omdat alcohol de bloedvaten verwijdt. Doordat deze bloedvaten verwijdt worden zal het vocht in het lichaam zich anders gaan verdelen dan voorheen. De veranderende verdeling van het vocht in het lichaam zal zich voordoen in het hele lichaam. Doch zal de ophoping van vocht enkel zichtbaar zijn in het aangezicht, in de vorm van een zwelling zowel boven als onder de ogen.

Krijg je rimpels van alcohol?

Alcohol zal er zeker voor zorgen dat rimpels zich prominenter gaan voordoen. Vooral mensen die op erg regelmatige basis drinken zullen er beduidend ouder uitzien dan hun leeftijdsgenoten. De reden hiervoor is dat ze chronisch gedehydrateerd of uitgedroogd zijn, een gevolg van overmatig alcoholgebruik wat dus rimpels veroorzaakt. Wie uitgedroogd is genereert minder en minder collageen, bij het ontbreken van deze stof zullen er sneller rimpels ontstaan en zullen de bestaande dieper worden. Er bestaan ook middeltjes om rimpels tegen te gaan, de effecten hiervan wegen echter niet op tegen de negatieve invloed van alcohol.

Wordt de huid ouder door alcohol?

Door het drinken van alcohol zal de huid niet alleen meer rimpels vertonen, ze zal er ook dof en ouder uit gaan zien. Ook in dit geval weer zal dit zich vaker voordoen bij regelmatige drinkers. Net zoals bij het ontstaan van rimpels heeft ook het ouder worden van de huid te maken met dehydratatie. Anderzijds is het over het algemeen ook zo dat mensen die dronken zijn een slechtere lichaamshygiëne hebben en zich minder goed verzorgen; ze reinigen hun gezicht niet, drinken te weinig water, slapen te weinig. Al deze dingen zullen een negatief effect hebben op de huid.

Verstoort alcohol mijn nachtrust?

Wie teveel en te vaak alcohol drinkt zal daar zeker last van ondervinden in zijn nachtrust. Na het drinken van wat alcohol mag een mens dan wel makkelijker in slaap vallen. Studies hebben reeds vaker uitgewezen dat de kwaliteit van de slaap er drastisch op achteruit gaat wanneer iemand alcohol gedronken heeft. Een goede nachtrust vereist echter veel meer dan geen alcohol drinken.

Wordt je dikker van alcohol?

Alcohol is rijk aan calorieën en wie er dus veel van drinkt zal automatisch dikker worden. Om de vergelijking te maken, 1 gram alcohol bevat ongeveer 7 Kcal, bijna evenveel als de 9 Kcal in 1 gram vet en meer dan de 4 Kcal in 1 gram suiker. Calorieën die niet verbrandt worden zullen opgeslagen worden als vet en maken ook dikker. Niet alleen zal de alcohol op zich dikker maken, mensen die proberen te diëten zullen ook merken dat dit lastiger wordt wanneer ze veel alcohol gebruiken. Het gebruik van alcohol stimuleert namelijk de eetlust. Ook gebruiken mensen vaak vettige snacks als middeltje tegen een kater. Wie echt gewicht wil verliezen zal dus zeker de alcohol moeten laten voor wat hij is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nieuwsblad.be

Reageer op het artikel "De gevolgen van alcohol voor het uiterlijk"

Reactie

J. Fijneman, 16-04-2014 10:40 #1
Mijn vriend drinkt ontzettend veel 2-3 liter per dag. Ja U leest het goed. Hij werkt iedere dag en als hij thuis komt gaat de witte wijn op tafel. Ik ben zelf 4 jaar clean heb ook gedronken en ben helemaal happy. Nu mijn vraag: Hij krijg een blauwe neus als hij veel heeft gedronken is mij opgevallen. Wat is hiervan de oorzaak? Je praat tegen een muur en het word steeds moeilijker om mee om te gaan. Ik ken hem 10 jaar.

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 07-04-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!