InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Ontharen, (g)een kunst

Ontharen, (g)een kunst

Ontharen, (g)een kunst Ontharen is iets waarmee een vrouw wekelijks, of misschien wel dagelijks bezig is. Op het eerste gezicht lijken scheren, epileren en waxen zo eenvoudig, maar toch kan er een hele hoop mis gaan. Met een aantal eenvoudige tips krijgt u een beter resultaat met minder ongemakken! Iedere vrouw kent de ongemakken die het ontharen, op welke plaats dan ook, met zich meebrengt. Maar al te vaak verschijnen er naar onze mening veel te snel weer stoppels, krijgen we last van rode bultjes, hebben we blauwe plekken van het waxen en ga zo maar door. Met een aantal eenvoudige tips kan een hoop elende voorkomen worden. Daarom worden hieronder de tien meest gemaakte fouten bij het ontharen uiteengezet.

1. Epileren

Bij het epileren van de wenkbrauwen is het onverstandig om de wenkbrauwen op te trekken of op een andere manier een vreemd gezicht op te zetten. Vaak wordt de huid strakgetrokken om dat ene haartje beter uit te kunnen trekken. Of de wenkbrauw wordt opgetrokken om het resultaat eens van dichtbij te kunnen bekijken. Als de wenkbrauw wordt opgetrokken, zal de wenkbrauw een onnatuurlijke vorm aannemen. Als u gaat epileren met een opgetrokken wenkbrauw zal het resultaat daarom al snel tegenvallen.
Probeer dus te epileren met een zo ontspannen mogelijk gezicht. Als u bang bent voor de pijn kunt u de plaats eerst verdoven met een ijsklontje.

2. ís Ochtends scheren

Vaak scheren vrouwen zich ís ochtends, tijdens het douchen. Op het eerste gezicht lijkt hier niets mis mee te zijn. Het is echter zo dat benen een klein beetje opzwellen tijdens het slapen. Hierdoor komen de haarwortels dieper in de huid te liggen. U scheert hierdoor minder glad. Als u in de avond scheert, zult u een gladder resultaat krijgen.

3. In bad scheren

Ook van een warm bad zwellen de benen lichtjes op. Het is dus niet verstandig om uw benen op dat moment te scheren. Indien u deze gewoonte toch aan wil houden, is het verstandig om direct als u het bad ingaat te scheren. Als u langer dan tien minuten in het water heeft gelegen zult u een stoppelig resultaat krijgen.

4. Scheren met een bod mes

Ontzettend veel vrouwen maken de fout om met een bot mes, sommigen gebruiken maanden en maanden hetzelfde mesje. Hierdoor krijgt u zeker niet het beste resultaat. Specialisten raden aan om na elke vierde scheerbeurt het mesje te vervangen. Een scherp mesje zorgt niet alleen voor een beter scheerresultaat, het voorkomt ook de rode bultjes die zich na het scheren kunnen vormen.

5. Zonder scheerschuim

Het is niet slim om zonder scheerschuim te scheren. Scheerschuim voorkomt huidirritatie. Bovendien is het scheerresultaat beter als er scheerschuim is gebruikt! Als u het scheerschuim tegen de haargroei in aanbrengt, zullen de haartjes rechtop komen te staan, waardoor ze korter afgescheerd kunnen worden.

6. Te vaak waxen

Vrouwen hebben de neiging om het kortste haartje af te scheren of meteen weer te waxen. Om effectief te kunnen waxen moeten de haartjes echter wel een bepaalde lengte hebben. Daarom is het verstandig om de haartjes vier weken te laten groeien voor u weer gaat waxen.

7. Gevoelige huid

Door scheren en waxen raakt de huid beschadigd. Ook deodorant en zeep kunnen de huid dun en fragiel maken.

8. Zelf waxen

Waxen kunt u in een salon door een professional laten doen. Het waxen ziet er eenvoudig uit waardoor men het al snel thuis gaat proberen. Dan blijkt het opeens toch niet zo eenvoudig te zijn. Indien u op de verkeerde manier waxt zal uw huid na afloop bont en blauw zijn. Om dit zo goed mogelijk te voorkomen moet u uw huid strak trekken aan de kant waar u vanaf trekt. Dus als u uw been harst en daarbij de strip van onder naar boven trekt, dan houdt u de huid van onderen vast en u trekt de huid naar onderen.

9. Ongesteld

Waarschijnlijk denkt u bij het maken van een afspraak voor het waxen niet na over uw ongesteldheidcyclus. Het is echter verstandig om u niet te (laten) waxen vlak voor, tijdens of vlak na uw cyclus. Door de hormonen en het extra bloedverlies zit u minder goed in uw vel en bent u waarschijnlijk pijngevoeliger. Het is verstandig om midden in de cyclus te waxen, ongeacht het lichaamsdeel dat u wilt laten ontharen.

10. Scrubben

Om irritatie van de huid en ingegroeide haren te voorkomen is het verstandig om na het ontharen, ongeacht de gebruikte methode, te scrubben. Door de dode huid te verwijderen kunnen stoppeltjes niet bedekt worden onder een laag huidcellen. Verstandig is om in ieder geval twee dagen voor en drie dagen na het ontharen de huid te scrubben.
Gerelateerde artikelen
Overbeharing, wat er tegen te doen?In onze samenleving is het nu eenmaal mode om jezelf glad te scheren, onder de oksels, op je borst, en voor vrouwen zelf…
Ontharen: wenkbrauwen, oksels, benen en bikinilijnOntharen: wenkbrauwen, oksels, benen en bikinilijnOntharen is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Maar als je het nog nooit hebt gedaan hoe begin je dan eigenl…
Vragen en antwoorden over ontharenOngewenste haartjes, hoe raak je ze kwijt? Met crème, hars of toch een scheermesje? U leest hier vragen en antwoorden ov…
Mooie gladde benenMooie gladde benenDe zon begint weer te schijnen, dus de rokjes en jurkjes kunnen weer aan. Dan is het ook weer tijd om onze benen van top…
Bronnen en referenties
  • http://www.allure.com/skin-care/2011/the-ten-biggest-hair-removal-mistakes

Reageer op het artikel "Ontharen, (g)een kunst"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 25-06-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!