InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Donkere plekken op het lichaam lichter maken?

Donkere plekken op het lichaam lichter maken?

Donkere plekken op het lichaam lichter maken? Donkere knieën? Donkere oksels? Donkere edele delen? Liever een lichtere tint gezicht? Veel mensen storen aan bepaalde donkere plekken op hun lichaam. Wat kan je hier tegen doen? In dit artikel worden verschillende producten en methoden besproken die u kan overwegen.

Waarom heb ik donkere plekken?

Er zijn verschillende redenen waarom iemand donkere plekken op zijn of haar lichaam heeft. Dit kan te maken hebben met het type huid en het type huidskleur. Daarnaast kan iemand donkere plekken hebben gekregen door gebruik te maken van bepaalde producten die deze plekken hebben gecreëerd of hebben benadrukt (zoals bepaalde crèmes of deo-rollers). Door deze producten niet meer te gebruiken, kunnen die donkere plekken minder worden. Een persoon kan ook donkere plekken krijgen doordat de huid vaak te verduren krijgt. Een voorbeeld is vaak op de knieën vallen of zitten (bijvoorbeeld bij dansen) waardoor die knieën donkerder worden dan de rest van het lichaam. De huid kan ook donkerder worden doordat het vaak wordt blootgesteld aan (natuurlijke) licht en stoffen. Tot slot, kan de huid donkerder overkomen doordat het in een bepaalde positie is: vergelijk uw huid met gestrekte knieën met gebogen knieën.

Welke methoden kan ik toepassen?

Afhankelijk van de reden waarom u donkere plekken krijgt/heeft, kunt u aanpassingen doorvoeren in uw dagelijkse handelingen. Vaak ligt ‘het probleem’ bij de lichamelijk verzorging. Goed scrubben van de huid (bijvoorbeeld met een scrub-washandje) wordt dan ook aangeraden, omdat u daarmee de dode huidcellen verwijdert. Misschien ligt de oorzaak van ‘het probleem’ bij de haarverwijderingsmethode die u gebruikt. Scheert u vaak, dan kunt overwegen om voortaan uw huid te epileren of te harsen. Geurtjes, sprays en deo-rollers op basis van alcohol kunnen de huid donker kleuren, vervang zulke producten met producten met een andere basis.

Tot slot, kan het helpen om goed te sporten of om naar de sauna te gaan. Transpiratie is goed voor de huid en opent de poriën. Vergeet niet om na het sporten of de sauna de huid goed te wassen/scrubben om die verstoppings-spul van de poriën te verwijderen.

Welke natuurlijke producten kan ik gebruiken?

Er zijn verschillende natuurlijke producten die u kunt gebruiken om de donkere plekken te verminderen. Een vaak voorkomend product is de citroen. De citroen bevat een hoge mate van citroenzuur en heeft daarmee een blekend effect. Aangezien het citroenzuur is, kan het ook littekens achterlaten wanneer men citroenzuur op bepaalde wondjes gebruikt (vergelijk het met zout).
In Azië wordt gebruik gemaakt van de specerij kurkuma of geelwortel. Verschillende recepten voor een kurkuma mix zijn beschikbaar, maar de meest simpele is het mengen van kurkuma met een beetje water. Aangezien kurkuma een gele kleur achterlaat, kan het bij u – afhankelijk van de duur van het gebruik en/of huidskleur en/of huidstype – (tijdelijk) een geel-achtig kleurtje achterlaten. Voor donkere kringen onder de ogen wordt gebruik gemaakt van plakjes (rauwe) aardappel. Deze plakjes wrijf je over de huid en voor de ontspanning van de huid, kunt u de plakjes voor een tijdje op de huid laten rusten: maak bijvoorbeeld een aardappel-masker.

Welke producten zijn beschikbaar?

Er zijn genoeg beauty-products te koop die donkere plekken lichter maken. Sommige producten zijn echter bleek-producten. Deze hebben als risico dat het uiteindelijke resultaat niet is zoals het hoort te zijn. Zo kunnen er vlekken ontstaan op het huid (verkleurde huid en onderliggende huidskleur), maar kan het ook littekens of kuiltjes veroorzaken. U moet oppassen met het gebruiken van dergelijke producten, omdat zulke producten gevaarlijke bijwerkingen kunnen hebben zoals het veroorzaken van huidkanker. Bepaalde products-eigenschappen, zoals hydrochinon, zijn verboden in de EU. Wat u op internet aanschaft, betekent dus niet meteen dat het ook veilig en goed is. Lees goed in wat u aanschaft en of het voor u iets kan betekenen!
  • Xerial 10/30 is hydraterende lichaamsmelk voor mensen met een droge huid
  • Fair & Lovely crème is een Unilever-product dat met reclame aan de man wordt gebracht, maar er zijn geluiden dat deze crème schadelijk zou zijn
  • Shirley medicated cream is van origine een Thais product

Dit artikel vervangt niet professioneel medisch advies. Raadpleeg een arts of een dermatoloog, huidarts, om eventuele producten te bespreken. Het kan zijn dat de oorzaak van de donkere plekken ook weggenomen kan worden zonder producten te gebruiken. Onverantwoordelijk gebruik van bepaalde methoden of producten kan de huid schaden en kan gevaarlijke gevolgen voor u hebben.
© 2011 - 2019 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gerbils: varieteiten of kleurslagenHoewel de gerbil nog niet zo heel lang gehouden wordt als huisdier, bestaan er inmiddels al vele kleurslagen. In dit art…
Pijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn bij het lopen is erg vervelend, je mobiliteit gaat achteruit en je kunt soms niet meer doen wat je altijd hebt geda…
Pijnlijke knieën, wat doe je er aan?Naarmate men ouder wordt, kan het zijn dat de knieën gevoelig, of pijnlijk gaan worden. Meestal heeft dit met wat slijta…
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Knie en aandoeningenKnie en aandoeningenDe knieën zijn een belangrijk gewricht. Ze zorgen voor het buigen en strekken van het been. Dit maakt de mens mobiel. Er…

Reageer op het artikel "Donkere plekken op het lichaam lichter maken?"

Reactie

Murlie, 15-05-2013 23:58 #1
Ik heb een vraag, ik heb donker vlekken onder mij bil. wat kan ik gebruiken?

Infoteur: Servanda
Gepubliceerd: 01-07-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!