InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Verzorgde voeten zijn mooie voeten

Beauty: Verzorgde voeten zijn mooie voeten

Beauty: Verzorgde voeten zijn mooie voeten Mooie voeten hoeven niet esthetisch mooie voeten te zijn. Mooie voeten zijn voeten die schoon en verzorgd zijn. Mooie voeten kun je dus mooier maken door een goede verzorging, maar vooral ook beschermen. Je voeten dragen je lichaam het hele leven en mogen meer aandacht krijgen dan menig man of vrouw ze nu geeft. Natuurlijk zijn er ook veel mannen en vrouwen die de voeten goed verzorgen, maar veel mensen komen niet veel verder dan het wassen van de voeten in de douche of in bad … als er al extra aandacht naar de voeten uit gaat. Om de voeten goed onder handen te nemen is niet heel veel tijd nodig, maar wel wat gerichte aandacht voor het onderste deel van onze ledematen.

Schoenen

Behalve dat het wel zo prettig is, als voeten schoon zijn, is schoeisel erg belangrijk. En toch gaan we massaal voor de goedkope schoen waar vaak plastic in verwerkt zit (denk aan het kweken van zweetvoeten), de pump waar de tenen naar elkaar gebracht worden en de stand van de voet niet goed staat (door de hak) of te vaak dezelfde schoen (zo kan de schoen, ook de leren schoen, niet ademen).
Kortom, we schenken niet voldoende tijd, aandacht en geld aan de schoen. Een goede schoen moet je de hele dag kunnen dragen. En als je dan toch een schoen met een hak koopt, koop dan een schoen die je ook met die hak de hele dag kan dragen. Behalve het materiaal, is ook de leest van de schoen essentieel.

Daarbij gesteld dat als je af en toe op plastic teenslippers of pumps draagt, dit niet meteen desastreus is voor de voeten. Maar zorg dat je per saldo wel de juiste schoen voor de voeten draagt.

Minder maar beter?

Veel mensen vinden het super om heel veel schoenen in de kast te hebben staan en als dat de bedoeling is, is de kans groter dat er beknibbeld wordt op de prijs en dus een goedkopere schoen. Maar je kunt ook schoenen kopen die bij meerdere kledingstukken pas en dan heb je per saldo wellicht iets minder schoenen in de kast, maar wel schoenen die ook goed zijn voor de voeten (volledig leren schoenen zijn nu eenmaal duurder). Heb je genoeg geld, kan je veel en goed in de kast hebben!

Beschermen

Je voeten worden door goede schoenen beschermd. Beschermd tegen weersinvloeden, beschermd tegen de ondergrond waar op gelopen worden en beschermd tegen dieren (soms microscopisch klein). Behalve de schoen is een deel van de verzorging ook beschermend. Alleen zoekt de mens altijd de balans tussen bescherming, verzorging en wat esthetisch ‘verantwoord’ is.

Eelt

Eelt heeft een duidelijk beschermende rol, maar veel eelt op de zijkanten/randen van de voet wordt niet erg op prijs gesteld (door menigeen die er zicht op heeft). We noemen het dus al snel ‘onverzorgde voeten’. Strikt genomen is dat niet zo, maar eelt is nu eenmaal niet verfraaiend. Als je eelt weghaalt moet je zorgvuldig zijn wat je weghaalt. Als je teveel weghaalt kom je direct bij de huid van je voet en in schoenen kan dit pijnlijk zijn. Een iets hardere rand (en dat is uiteraard wat anders als een dikke eeltlaag) is prima in schoenen. De balans zoeken dus wat nog beschermend is en wat, zeker in een open schoen, er niet esthetisch uitziet.

Verzorging

De verzorging van de voeten gaat zover als jij dit prettig vindt. Behalve gewoon schoon, is het dus de vraag of je eelt weghaalt, of je de nagelriemen losmaakt en of je een kleurtje op de nagels wilt aanbrengen.

Eelt weg of niet

Eelt wat je niet weghaalt kan je er wel een beetje ‘frisser’ uit laten zien. Doe het niet voor jezelf, doe het dan voor je medemens. Er is speciale zalf voor of neem anders een vettige crème (bijv. uierzalf), waarmee je de eeltplekken goed kun insmeren. Dit maakt het net iets soepeler en het eelt wat nog wel eens wit uit wil slaan, voorkom je hierdoor.
Haal je het wel weg, zorg dan voor een goede vijl. Met een goede vijl kun je zelf bepalen wat je er af haalt en voel je aan of het het iets hardere randje om de voet is of nog een te dikke laag eelt.

Wassen

Na de wasbeurt voor de voeten, en denk met de voeten in een bakje ook aan een verzachtende lotion (soms ook lekker geurend), is het als eerste belangrijk de voeten goed te drogen. Tussen de tenen is ook belangrijk, zeker in openbare ruimtes is een voetschimmel anders snel opgelopen.

Nagels

Maar als de voet droog is en de huid nog zacht kan de nagelriem opgeduwd worden (met een bokkenpootje). Dit is mooier als je de nagels gaat lakken, de nagellak blijft dan langer op het gedeelte rond de huid goed zitten. Maar ook voor niet gelakte nagels is het mooier. Voorzichtig de huid bij het nagelbed iets opduwen of eigenlijk een beetje losmaken. Als de huid niet erg zacht meer is, kan je ook een speciale nagelriemencrème gebruiken.

Een verzorgde voet wil niet meteen zeggen dat de teennagels ook gelakt moeten zijn, maar te lange teennagels zijn niet verzorgd en dus van belang om – als de nagels na het bad nog zacht zijn – te knippen of vijlen. De teennagel altijd recht afknippen en kort, een rand is met of zonder nagellak niet echt fraai. Zeker als het wit van de nagel voorbij de teen komt.

Lakken

Lak je de nagel, en bij mannen zie je tegenwoordig ook vaker alleen blanke lak, volg bij een kleur dan de normale procedure:
  • grofste ribbels glad vijlen
  • vetvrij maken (met bijvoorbeeld wat alcohol of wat remover)
  • basislak aanbrengen
  • kleur in een of twee lagen aanbrengen
  • afwerken met de topcoat.
Altijd per laag goed laten drogen om lelijke ribbels of vegen te voorkomen.

Tot slot

Als je problemen met de voeten hebt, is het goed - afhankelijk van het probleem – dit met de huisarts of pedicure te bespreken. Een likdoorn, een blaar, een bultje, een ietwat kromme teen etc. Verder is minimaal één keer per week even voor de voeten te gaan zitten en ze wat aandacht geven, geen overbodige luxe. En wat is één uur op 7 x 24 uur!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beauty: Verzorgde voetenBeauty: Verzorgde voetenHet nieuwe seizoen – waar de voeten weer meer getoond worden – wil ook meteen zeggen, goed naar de voeten kijken en extr…
Naar de pedicure voor mooie voeten!Steeds meer mensen gaan naar de pedicure voor mooie en verzorgde voeten. Maar wat doet een pedicure precies? Wat is zijn…
Hoe geef je jezelf een pedicure? Inclusief handige tipsHoe geef je jezelf een pedicure? Inclusief handige tipsEen pedicure bij een salon kost al snel veel geld. Je kan dit ook heel gemakkelijk thuis doen. Je heb niet heel veel spu…
Beauty: VoetverzorgingBeauty: VoetverzorgingDe voeten zijn letterlijk de uiteinden van je lichaam, maar zo worden ze ook in figuurlijke zin vaak gezien. Ver weg en…
Zweetvoeten - Wat kan je er aan doen?Zweetvoeten - Wat kan je er aan doen?Zweetvoeten is een nare aandoening waar veel mensen last van hebben. Je draagt een geur mee die voor jezelf en voor je o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Verzorgde voeten zijn mooie voeten"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 03-06-2014
Subrubriek: Beauty
Special: Handen en voeten
Schrijf mee!