InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Mascara, wimper verfraaiing

Mascara, wimper verfraaiing

Mascara, wimper verfraaiing Mascara is make-up voor op de wimpers. Het is een meestal zwarte vloeistof, die de wimpers langer en voller laten lijken. Mascara kan aangebracht worden met een borstel of kammetje. Meestal is mascara op waterbasis, maar er zijn ook waterproof varianten. Deze zullen bij een flinke regenbui, of een stiekeme traan gewoon blijven zitten.

Geschiedenis

De geschiedenis van mascara is best een grappig verhaal. Er bestonden al manieren om jezelf op de te doffen, maar het echte ontstaan ervan is gekomen door liefdesverdriet. Het zusje van T.L. Williams, Maybel, maakte een relatie breuk mee met haar verloofde. Ze was het er niet mee eens en vroeg haar broer om raad, hij was chemicus en ging voor haar aan de slag. Hij mengde steenkool met vaseline en liet zijn zusje dat op haar wimpers smeren. En het werkte! Zijn zusje is uiteindelijk toch nog met haar (ex)verloofde getrouwd.

Kleuren

Er zijn tegenwoordig veel verschillende kleuren mascara te vinden. Er is het normale zwart, bruin en ook blauw, maar ook groen, roze en paars zijn heen uitzondering meer. Ook zijn er mascara's met glitter op de markt.

Mascara aanbrengen

  • Je krijgt het mooiste effect als je wimpers en de huid rond je ogen helemaal schoon zijn. Als je ook oogschaduw of eyeliner wil gebruiken kun je dit het beste voor de mascara aanbrengen.
  • Als je een wimperkruller wil gebruiken, is het aan te raden, deze even te verwarmen met bijvoorbeeld een föhn of op de kachel. Knijp dan de wimperkruller zo dicht mogelijk bij de inplant van de wimper aan en hou dit een paar seconden vol.
  • Voor een vol effect, kun je het beste zigzaggen: begin zo dicht mogelijk bij de inplant en ga langzaam heen en weer met het borsteltje tot je bij het einde bent.
  • Voor een lange wimpers-effect, in een rechte lijn langzaam het borsteltje door de wimpers halen.
  • Herhaal eventueel nog een keer dezelfde actie. Voor de onderste wimpers is het aan te raden niet nog een keer in het potje te dopen, maar met het restje van de boven-wimpers verder te gaan. Dit omdat je onderste wimpers meestal toch een stuk dunner en korter zijn en zo kan je klontjes voorkomen.

Tips en trics

Hieronder nog enkele tips voor het optimale gebruik van mascara:
  • Het is verstandig, om de 3 maanden een nieuwe mascara te kopen, om geïrriteerde en ontstoken ogen te voorkomen. Om dezelfde reden is het ook het beste om je mascara niet met anderen te delen.
  • Als je meerdere lagen mascara gebruikt, wacht dan niet tot de eerste laag gedroogd is, maar smeer de 2e laag snel na de eerste op. Op deze manier voorkom je klontjes.
  • Niet met je mascara "pompen" (snel met het borsteltje op en neer), hierdoor zal je mascara sneller uitdrogen.
  • Als je, je wimpers eerst krult zullen ze nog voller en langer lijken.
  • Als laatste is het aan te raden, je mascara er voor het slapen af te halen, als je dit niet doet kunnen je wimpers broos worden en zullen ze eerder afbreken.

Veel mascara plezier!
© 2011 - 2019 Niksssinthemix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blauwe mascara en de juiste make-upBlauwe mascara is niet iets dat we vaak zien, maar het is wel degelijk te verkrijgen en je kunt er leuke effecten mee cr…
Make-up tips: mascaraWaar moet je allemaal op letten bij het aanbrengen van mascara? Hoe vermijd je klontertjes en hoe bewaar je je mascara h…
Oog make-up tips, hoe maak je smokey eyes?Experimenteer eens met smokey eyes, dit is een intense oog make-up die je ogen een verleidelijk en zwoele uitstraling ge…
Organiseren van je make-up tasjeEen make-up tasje is natuurlijk heel handig, want je kunt dan altijd en overal je make-up bijwerken. Toch is een make-up…
Bronnen en referenties
  • http://www.girlscene.nl/beauty/makeup/2010/juli/de_geschiedenis_van_make-up_mascara
  • http://beauty.rubriek.nl/modeschoonheid/mascara.php

Reageer op het artikel "Mascara, wimper verfraaiing"

Infoteur: Niksssinthemix
Laatste update: 08-09-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!