InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De Sauna, meer dan rust!

De Sauna, meer dan rust!

De Sauna, meer dan rust! De sauna: voor veel mensen niet meer dan een dagje ontspanning en rust. Maar het is meer dan dat... Hartstikke gezond!

Klein geschiedenisverhaal

De geschiedenis van de sauna is niet bekend. Wel weet men tegenwoordig dat de sauna bijvoorbeeld al werd gebruikt in de antieke Griekse cultuur, en de Middeleeuwen. De sauna werd gezien als de belangrijkste mogelijk voor reiniging van het lichaam.

Werking en bouw van een Sauna

Werking op het lichaam

Veel mensen denken dat de sauna erg slecht is voor de huid. Integendeel! In de sauna wordt de huid gereinigd omdat bij zo'n hoge temperatuur bloedvaten en poriën maximaal verwijden en juist samen tekken bij het afkoelen. Bij het zweten worden cellen in de hoornlaag van de huid week, waardoor ze makkelijk verdwijnen tijdens het douchen. Ook voor een droge huid is de sauna erg gezond: door het opnemen van water en het activeren van zweetcellen wordt de bouw van huidcellen verbeterd.

Tijdens het afkoelen gebeurt precies het tegenovergestelde: de poriën trekken zich door de kou samen. Door deze twee bewegingen raakt je huid goed doorbloed en dus goed gereinigd. Bovendien worden je oude hoorncellen week door het transpireren in de sauna en onder de douche raak je ze makkelijk kwijt.

In de sauna wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot een kunstmatige koorts van 39°C. Hierbij zweet het lichaam met het doel warmte te laten verdwijnen; dit proces heeft veel positieve gevolgen voor het lichaam:
  • Bij een verhoging van de lichaamstemperatuur worden, net als bij een echte koorts de ziektekiemen bestreden.
  • Spieren ontspannen als na de sauna een koud bad volgt: verlaging van de bloeddruk en verbetering van de bloedcirculatie zijn slechts 2 van de vele voordelen voor het lichaam.
  • De sauna maakt je slim! Naast de neurotransmitters adrenaline en noradrenaline zorgt de sauna ervoor dat ook acetylcholine vrijkomt. Hierdoor wordt de informatiestroom tussen de zenuwcellen in je hersenen verbetert. Je geheugen wordt beter en je denkt sneller!

Voordelen van de sauna op het lichaam

  1. het vertraagt veroudering van de huid
  2. bloedvaten verwijden, waardoor de doorbloeding toeneemt, porien gaan open waardoor talg en ander vuil door zweet en stoom gemakkelijk kan worden afgevoerd.
  3. bij afkoeling vernauwen ze weer; een soort training van de bloedvaten

Bouw

Er zijn speciale soorten hout nodig voor de bouw van een sauna: er worden eisen gestelt voor een duurzame en comfortabele sauna. Het hout komt uit het Finse Lapland en het noorden van Canada. Door de extreem grote temperatuurverschillen in het hoge noorden groeien de stammen zeer traag, waardoor het hout een hoog weerstandsvermogen heeft en een hoge vezeldichtheid. Het hout komt uit de beste delen van de stam, en wordt daarna gedroogd tot een vochtgehalte van 12%.

Slimme tips

  • Bij een uitstapje naar de sauna verlies je veel vocht. Dit vocht moet weer aangevuld worden, maar doe dit niet met alcohol!
  • Afkoeling na de sauna zou niet overgeslagen moeten worden om het effect dat afkoeling als reden heeft.
  • Hoe vaker men in een sauna komt, des te meer meer de zweetklieren geprikkeld worden.
  • Sluit een saunadag niet af met een douchegel onder warme douche; de porien die in de sauna open zijn gaan staan zullen meteen weer verstopt zitten.
  • Maak je geen zorgen over het zweet van anderen: er zitten grote hoeveelheden zwetende mensen in zo'n sauna, maar er hangt nooit een zweetgeur: dat komt doordat iedereen badlakend dient mee te nemen in de sauna. Hierdoor trekt het zweet niet in het hout.

Infrarood sauna

Er zijn verschillende soorten sauna's, waarvan naast de gewone houtsauna, de Infrarood sauna steeds populairder wordt.
In deze sauna komt Infra-roodwarmte vrij. Dit is een vorm van energie die, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de warmtebron in een klassieke sauna, rechtstreeks objecten verwarmt in plaats van de lucht in de kabine. Er heerst een veel lagere temperatuur in een infrarood sauna, maar er wordt veel meer gezweet.

Afvallen in de sauna

Zweet dat vrijkomt in de Infrarood sauna bestaat niet alleen uit water maar ook uit vet, cholesterol, zware metalen en andere schadelijke stoffen. Afvallen is het grote voordeel dat mensen, en vooral vrouwen, de Infrarood kabines aantrekt.
© 2007 - 2019 Floor, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sauna en afvallenSauna en afvallenLekker zweten in de sauna en hierdoor afvallen. Dit is de vraag die bij veel mensen afspeelt. Veel mensen geloven, dat j…
Lekker naar de saunaLekker naar de saunaEen sauna bezoeken is goed voor je huid en geest. Het heeft een reinigende werking voor de huidporiën en het zorgt voor…
Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met bezoek saunaOm een goede weerstand op te bouwen tegen de Mexicaanse griep is een bezoek of meerdere bezoeken aan de sauna de moeite…
Infraroodsauna: voordelen voor de gezondheidInfraroodsauna: voordelen voor de gezondheidDe infraroodsauna is een uitstekend middel om op een regenachtige dag eens lekker te ontspannen en de stress van je af t…
Een verwendagje saunaEen verwendagje saunaNiets is zo lekker als een dagje naar de sauna te gaan. Als je terug komt van een dagje sauna, dan ben je totaal ontspan…

Reageer op het artikel "De Sauna, meer dan rust!"

Infoteur: Floor
Gepubliceerd: 05-09-2007
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!