InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Grote voeten bij meisjes en jongens: wanneer grote voeten?

Grote voeten bij meisjes en jongens: wanneer grote voeten?

Bij vrouwen kan het urenlang onderwerp van gesprek blijven: zijn mijn voeten te groot? Lijkt het alsof ik grote voeten heb in deze schoenen en lijken mijn voeten te groot als ik hier in loop? Deze vragen kunnen triviaal lijken maar voor veel mensen zijn ze van groot belang. Met een grote boog wordt er in de schoenenwinkel om de juiste maat gelopen. Er wordt krampachtig gezocht naar een kleinere maat en wonder boven wonder weet men zich daar ook nog in te wurmen. Geen goed idee!

In de winkel

Een mooie pump of stoere booties? Daar sta je dan in de schoenenwinkel op zoek naar die mooie schoenen. Je huidige schoenen zijn versleten of je wilt simpelweg gewoon nieuwe. Ook kan een feestje een reden zijn voor nieuwe schoenen. Je hebt al een leuk jurkje te pakken. De juiste make-up heb je thuis nog wel liggen maar nu nog die schoenen. Altijd maar weer die schoenen!

Je baant je een weg door de schoenenwinkel en ziet ze opeens staan: Your dream shoes! Wat een fantastische schoenen. Je pakt ze op, bekijkt ze van alle kanten en weet dat ze fantastisch onder jouw jurkje zullen staan. Achter je komt een vrouw aangelopen. Ze zag je staan met die mooie schoenen en gaat polshoogte nemen. Ze vraagt of ze jou kan helpen. Jij bedenkt je niet en zegt natuurlijk heel overtuigend: ja!

Nu wordt het lastig. Ojee, de juiste maat?! Mevrouw vraagt welke maat ze voor je kan halen. De schoenen zijn in maatje 37, daar kom jij voor in geen honderd jaar in. Wat nu? Je kijkt een beetje krampachtig naar je eigen voeten. Wat heb jij ook alweer voor een maat? Maatje 38? Nee, veel groter. Maat 40? Natuurlijk weet je wel welke maat je hebt: het is maat 42!

Opeens lijken de schoenen veel minder mooi. Ze zijn groot, lomp en plat. Jij hebt het gevoel dat iedereen ziet hoe groot je voeten wel niet zien in deze schoenen. Je vindt ze maar niks en vraagt toch nog even of ze niet een maatje kleiner hebben. Je wurmt je in maatje 41 en voelt dat ze niet passen. Ze knellen van alle kanten! Je legt de schoenen weer terug en verlaat de winkel. Buiten heb je geen lekker gevoel in je buik: ‘’had ik maar kleinere voeten’’.

Taboe op grote maten

Niet alleen bij vrouwen en meisjes heerst er een taboe op grote maten. Ook mannen en jongens kunnen het lastig vinden om met grote voeten door het leven te gaan. Net als bij vrouwen ligt het ‘’probleem’’ op dezelfde plek. Het gevoel dat iedereen jouw grote voeten bestempelt als lomp, groot en esthetisch gezien minder mooi. Bij mensen met grote voeten voelt het alsof de voeten de rest van het lichaam overneemt. Grote voeten blijven niet alleen bij de voeten: het neemt de rest van het lichaam ook over. De rest van het lichaam wordt ook lomp en uit proportie, tenminste, dat denken de big foots.

In Nederland hebben de mensen het maar zwaar als het gaat om de wens naar kleine maatjes. Nederlanders zijn gemiddeld genomen de grootste mensen ter wereld. Door ons uitstekende gezondheidszorg, genetisch blauwdruk en gezonde voeding is de gemiddelde Nederlanders gegroeid naar een lengte van ongeveer 1.80m. Dat is behoorlijk lang als je het vergelijkt met de gemiddelde lengte van een Chinees (die lengte is trouwens ook aan het stijgen).

Een lange lichaamslengte staat bijna altijd in verhouding met grotere voeten. Een lang lichaam moet natuurlijk in balans blijven tijdens het bewegen. Als je kleine voetjes onder een lichaam van 1.85m zet kun je wel nagaan dat zoiets niet ideaal is. Natuurlijk volgt niet iedereen dit patroon op. Niet iedereen heeft grotere voeten bij een langere lichaamslengte en niet iedereen heeft kleinere voeten bij een kortere lichaamslengte. Er is variatie te zien.

Wat zijn grote voeten?

Zoals je misschien al wel had verwacht kun je hier geen uitspraak over doen. Of iemand grote voeten heeft hangt helemaal af van de perceptie (de waarneming) die iemand heeft over voeten. Het is dus hevig onderworpen aan de subjectieve waarneming. De één zal maat 40 bij vrouwen als grote voeten bestempelen. De ander vindt dat pas bij maat 43. Ook bij mannen kan hetzelfde gelden. Maat 46 kan een normale maat gevonden worden. Anderen vinden maat 43 al een grote maat.

Ik koop te kleine schoenen: slecht schoeisel

Het is sterk af te raden (door podologen en pedicures) om te kleine schoenen te kopen. Klein schoeisel kan wrijving veroorzaken. Je hebt dit vast wel eens gemerkt bij schoenen die te krap zaten. Je kan blaren krijgen op de plekken waar er veel wrijving is. Ook kun je rode irritatie plekken krijgen. Slecht schoeisel ondersteunen je voeten niet goed. Te krappe schoenen moeten dus vermeden worden. Ook te ruime schoenen zijn niet goed voor je voet en uiteindelijk natuurlijk voor je lichaam.
Gerelateerde artikelen
Wintersport: De skischoenDe skischoen is het stuur van je ski’s. Het is dus enorm belangrijk dat de skischoen goed zit. In de winkel zit de schoe…
Last van opgezette, dikke voetenLast van opgezette, dikke voetenVeel mensen hebben wel eens last van opgezette, dikke voeten, de voeten zijn erg dik en de schoenen passen niet goed. Ho…
Blote voeten, goed voor lichaam en geestBlote voeten, goed voor lichaam en geestDe voeten is voor velen nog een steeds een soort ondergeschoven lichaamsdeel. We wassen de voeten, zorgen dat de nagels…
Lichaamstaal: overduidelijk sprekende voetenLichaamstaal: overduidelijk sprekende voetenLichaamstaal vertelt veel over iemand; maar zijn/haar voeten verklappen alles! Onze voeten verraden onze gedachten waars…
Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afHelp mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afStinkende voeten hebben is erg vervelend, sommige mensen kunnen zich er zelfs over schamen. De meest courante oorzaak va…

Reageer op het artikel "Grote voeten bij meisjes en jongens: wanneer grote voeten?"

Reacties

M., 28-11-2014 23:35 #2
Ook als man is het een ramp om schoenen van maat 45 te kopen en als je leuke schoenen ziet, of het nou dames of heren schoenen zijn, ze zijn zeer zeldzaam in maat 45. Ik heb zelfs schoenen, dat officieel damesschoenen zijn, die toevallig maat 46 zijn! en daar loop ik ook nog goed op.

Anoniem, 09-10-2011 14:53 #1
Ik ben een meisje van 14 jaar, en heb schoenmaat 46, dit is echt verschrikkelijk! Weet iemand hier manieren om je voeten kleiner te laten lijken of grote schoenen winkels met high heels? ik hou ook niet van te kleine schoenen kopen, maar er zijn geen vrouwen schoenen in maat 46, en mannenschoenen vind ik vaak niet mooi en wordt ik ermee uitgelachen op school!

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 21-09-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!