InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zo zorg je voor perfect gelakte nagels!

Zo zorg je voor perfect gelakte nagels!

Zo zorg je voor perfect gelakte nagels! Het lakken van je nagels kan nog een hele lastige klus zijn. De ene keer zit de lak er te dik op, de andere zit het meer op je vingers dan op je nagels. Heel vervelend allemaal, daarom staan er hier wat tips om je te helpen je nagels perfect te lakken. Voordat je begint met het lakken van je nagels, zorg je ervoor dat je nagels op de juiste lengte geknipt zijn en dat ze glad gevijld zijn. Ook is het belangrijk dat je nagelriemen netjes teruggeduwd zijn. Hiervoor kun je een bokkenpootje gebruiken. Goed verzorgde nagels zijn namelijk het begin van een perfecte manicure.

De basis

Het is heel belangrijk om een goede basis voor je nagellak te leggen. Hiervoor gebruik je een basecoat. Basecoats zijn te vinden in transparante vorm, maar ook in een (neutraal) kleurtje. Ook bestaan er basecoats met een speciale functie, zoals het versterken van je nagels of het verzorgen van je nagelriemen.

Tip: Zorg ervoor dat je nagels helemaal vetvrij en schoon zijn voordat je een basecoat aanbrengt. Vette nagels zorgen er namelijk voor dat je nagellak minder goed pakt en dus minder lang mooi blijft zitten. Het vetvrij maken van je nagels kun je doen door je handen goed te wassen en af te drogen, maar ook het gebruik van nagellakremover werkt goed.

Waarom is het gebruiken van een basecoat zo belangrijk?

Ten eerste zorgt een basecoat ervoor dat de nagellak goed en zo lang mogelijk blijft zitten. Een basecoat zorgt er ook voor dat je nagels niet verkleuren. Je nagels verkleuren vooral als je een felle kleur nagellak gebruikt, zoals rood of blauw.

De nagellak aanbrengen

Na de basecoat breng je de kleur nagellak die je hebt aangekozen op je nagels aan. Sommige nagellakjes dekken al mooi met één laagje, maar de meeste nagellakjes hebben twee lagen nodig voordat ze mooi dekken.

Let op: Het is heel belangrijk dat je elke laag heel goed laat drogen voordat je de volgende laag aanbrengt. Als je dunne lagen nagellak aanbrengt en ze goed laat drogen, voorkom je dat er bubbeltjes/belletjes in je gelakte nagels ontstaan.

De ideale manier om je nagels te lakken

De makkelijkste en meest ideale manier om je nagels te lakken, is om het in drie stroken te doen. Je lakt dan eerst een strook in het midden van je nagel en lakt daarna aan beide kanten nog een strook.

Tip: Als je de eerste strook nagellak aanbrengt, duw je met het kwastje bijna aan de onderkant van je nagel op je nagel en lak je de nagellak naar boven toe.
De manier met drie stroken zorgt ervoor dat je zo weinig mogelijk nagellak op je vingers “knoeit”.

Een andere goede tip is, om van buiten naar binnen te werken. Je begint dus eerst met je pink en lakt vanaf hier naar je duim toe.

De topcoat

Als de nagellak goed gedroogd is, is het belangrijk om nog een topcoat aan te brengen. Een topcoat zorgt er namelijk voor dat de nagellak langer mooi blijft zitten en dus minder snel afbladdert. Dit afbladderen wordt ook wel “chippen” genoemd.

Er zijn in de winkels steeds meer topcoats met speciale effecten te vinden. Zo bestaan er topcoats met een glimmende “shiny” finish, topcoats met een natte finish, maar er bestaan ook topcoats die ervoor zorgen dat het net lijkt of je nagels van ijs zijn gemaakt of die een prismatisch effect geven. Deze topcoats zijn niet moeilijk te vinden; de meeste topcoats met speciale effecten zijn namelijk gewoon bij de drogisterij te vinden!

Tip: Gebruik een sneldrogende topcoat, zodat je nagels sneller droog zijn!

Het drogen

Het drogen van de nagellak is nog het moeilijkste van alles. Vaak ga je al veel te snel weer iets doen waardoor je nagels per ongeluk beschadigen. Gelukkig bestaan hier ook handige trucjes voor!

Nagellak droger

Er zijn verschillende nagellakdrogers op de markt. Professionele nagelstylistes gebruiken deze, maar in verschillende webshops kun je ook een nagellakdroger voor thuis kopen. Een nagellak droger is een klein apparaatje waaronder je je nagels moet houden. De droger blaast vanzelf je nagels droog!

Föhn

Heb je geen zin of geen geld om een nagellak droger te kopen? Je kunt het drogen van je nagellak ook versnellen door ze met de föhn droog te blazen.

Koud water

Laat koud water over je hand stromen. Het koude water wat langs je nagels komt, zorgt ervoor dat de nagellak eerder hard wordt. Het is alleen niet de bedoeling dat je het water direct op je nagels laat komen, want dit kan wél voor beschadigingen zorgen.

Natuurlijk zorgen deze tips er niet voor dat je in één keer een de koningin van het nagellakken bent, maar ze helpen je wel een eind op weg. Zoals er vaak wordt gezegd: “Practice makes perfect!” en dat geldt ook voor het lakken van je nagels.
Gerelateerde artikelen
Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, hoe doe je dat?Nagels lakken, nagellak aanbrengen op je nagels, het blijkt niet altijd een eenvoudig klusje. Als je niet goed lakt loop…
Tips om je nagels lang mooi gelakt te houdenTips om je nagels lang mooi gelakt te houdenOm gek van te worden! Heb je eindelijk je nagels mooi gelakt, bladdert het na een paar uur alweer af. Eigenlijk kan je o…
Nagelstyling: French manicure lakkenNagelstyling: French manicure lakkenFrench manicure lakken doe je door de vrije rand van de nagel met een witte lak en het nagelbed met een transparante lak…
Nagels lakken met motiefjesWie zijn nagels lakt valt op. Hetzij omdat ze in opvallende kleuren gelakt zijn, hetzij omdat je handen gewoon mooi verz…
Een snelle manicureNagels maken uw outfit compleet. En het is belangrijk dat u ze goed verzorgt. Hoe kan u een manicure geven?
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Zo zorg je voor perfect gelakte nagels!"

Infoteur: Mirjamsel
Laatste update: 05-07-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!