InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijk mooi met Citroen

Natuurlijk mooi met Citroen

Natuurlijk mooi met Citroen Citroen is prototypische citrusvrucht en is een bron van citroenzuur en natuurlijke anti-oxidanten. Door het hoge vitamine C-gehalte is het goed voor de huid en bloedvaten. Daarnaast heeft citroen een blekende eigenschap. Zodoende kan je de vrucht voor verschillende schoonheidsbehandelingen gebruiken.

Huid

Ruwe huid

Snij een citroen in twee en drenk je ruwe ellebogen en knieën enkele minuten in de halfjes. De huid zal zichtbaar zachter worden.

Eerste hulp bij insectenbeten

Druppel wat citroensap op een watje en dep de beet hiermee.

Ontharen met suikerhars

Je kan je benen, oksels en bikinilijn gemakkelijk ontharen met een pastamengsel van suiker en citroen. De juiste instructies kan je in dit artikel vinden.

Gezicht

Gezichtslotion voor een onzuivere huid

Los zes druppels citroensap in een glas gekookt water en spoel hiermee twee maal per dag je gezicht.

Masker voor een gladde, zachte huid

Klop één eiwit en het sap van een halve citroen gedurende drie minuten. Breng het mengsel aan op je gezicht en laat het een half uurtje inwerken. Spoel het af met warm water. Aangezien het citroensap de huid ietwat uitdroogt, breng je best een hydraterende crème aan.

Masker voor een droge huid

Meng zemelen, een paar druppels citroen, een lepel honing en één eigeel. Breng het mengsel aan op je gezicht en laat het een half uurtje inwerken. Spoel af met lauwwarm water.

Masker voor een vette huid

Meng voor dit masker wat rum, enkele druppels citroensap en een geklutst ei. Breng het mengsel aan op je gezicht en laat het een kwartiertje inwerken. Haal het masker met een watje van je gezicht en spoel na met een klets koud water.

Opkikker voor je huid

Meng twee eetlepels kwark, één eetlepel honing, één theelepel olie en één theelepel citroensap. Breng het mengsel aan op je gezicht; je kan het ook gebruiken voor je hals en décolleté. Laat het twintig minuten inwerken en spoel af met lauw water. Een echte opkikker voor je huid!

Tanden

Wrijf dagelijks met de schil over je tanden en na enkele weken worden ze weer mooi wit.

Haar

Haarlotion voor dof haar

Dof haar kan je laten heropleven door het na het wassen te spoelen met een mengsel van lauw water en citroensap. Laat een tiental minuten intrekken en spoel goed uit met warm water. Niet enkel zal je haar mooi glanzen, je krijgt er ook een sterkere hoofdhuid van.

Haarlotion voor vet haar

Spoel je haar na het wassen en voeg aan het laatste spoelwater wat citroensap toe.

Haarlotion om je haar te bleken

Meng het sap van een hele citroen met een scheutje water en verdeel het mengsel over je haar. Ga vervolgens buiten zitten en laat de zon de rest doen. Deze behandeling is enkel geschikt voor lichte haartypes.

Handen

Nagels

Broze nagels kan je versterken door ze te weken in een citroenbadje. Maak een vingerbadje met lauw water en een paar druppels citroen. Laat je vingers hier tien minuten tot een kwartier in dobberen. Daarna zullen je nagels glanzen en worden ze steviger. Als je weinig tijd hebt, kan je met de schil over je nagels wrijven voor hetzelfde effect.

Handen

Ruwe (winter)handen kan je zachter maken door ze in te wrijven met een mengsel van een handje zeezout en een paar druppels citroen. Je huid zal wat tintelen. Spoel af met warm water.

Voeten

Voetbad

Een voetbadje van verdund citroensap en haver pept vermoeide voeten weer op.

Verzorgende voetscrub

Meng het sap van een citroen met twee eetlepels olijfolie en twee eetlepels zeezout. Masseer je voeten ermee.

Voetcrème

Om ruwe voeten te verzachten, smeer je ze in met een mengsel van drie druppels citroen en één eetlepel lauwwarme amandelolie.

Meer beauty

Meer verzorging met natuurlijke producten vind je in deze specials:
Gerelateerde artikelen
Mooie handen, hoe doe je dat?Mooie handen, hoe doe je dat?Waarom is goede huidverzorging noodzakelijk voor mooie handen? Hoe kan je de gezondheid van de nagels bevorderen? Zijn m…
Goedkoop: vind je beauty artikelen in je keukenkastjeGoedkoop: vind je beauty artikelen in je keukenkastjeBij de drogist kun je heel erg veel beauty producten en artikelen vinden. In allerlei soorten, merken en prijsklasses. M…
Beauty: alles op een rij over gezonde nagelsGezonde en goedverzorgde nagels staan vooraan in het beeld als je in contact komt met iemand. Nagels goed maar ook niet…
Natuurlijk mooi met ArganolieArganolie staat bekend omwille van zijn anti-agingeigenschappen. Arganolie bevat Omega 9 (Oleine), Omega 6 Linolzuur, en…
Natuurlijk mooi met OlijfolieNatuurlijk mooi met OlijfolieOlijfolie is door de aanwezigheid van veel vet en mineralen zeer geschikt voor het behandelen van een pijnlijke en kwets…
Bronnen en referenties
  • Omaatje Aromatherapie-info Modeschoonheid

Reageer op het artikel "Natuurlijk mooi met Citroen"

Reacties

Eveline, 11-03-2011 19:11 #2
Ga nooit met de schil van een citroen over je tanden, dit beschadigd je glazuur, de natuurlijke bescherming van de tanden!

Sedeyn Regine, 04-06-2008 15:25 #1
Wat is de zogezegde verslankende werking en in welke mate en hoe dient men citroensap in te nemen, zonder dat het schadelijk is voor de maag? Reactie infoteur, 04-06-2008
Dat kan je hier lezen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/18091-minieme-aanpassingen-aan-je-levensstijl-met-maximale-impact.html
Meer dan één glas citroensap dagelijks is niet aangeraden voor de maag.

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 28-02-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!