InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De risico's van parfum

De risico's van parfum

De risico's van parfum Parfum: vrijwel elke vrouw gebruikt dagelijks een hoeveelheid van dit heerlijke geurwater. Er bestaan veel verschillende soorten en er is voor ieder wat wils. Van kruidig tot zoet, van sterk tot wat subtieler. Echter hebben parfums één ding gemeen: de samenstelling.

De samenstelling van parfum

Parfum wordt samengesteld uit synthetische geurstoffen. Wij ervaren een parfum als een geurwater dat heerlijk ruikt. In werkelijkheid is een parfum een verzameling chemicaliën die zodanig gecombineerd worden dat onze hersenen ervoor zorgen dat we de geur als aangenaam ervaren. Tegenwoordig zijn de geurelementen geen destilleer meer van natuurlijk ingrediënten maak vaak fabrieksmatig bewerkte synthetische stoffen die de geur nabootsen. Natuurlijke parfums bestaan bijna niet meer; zij hebben plaats moeten maken voor syntetische parfums. Daardoor snuif je bij een parfum in werkelijkheid een cocktail van gevaarlijke neurotoxische chemicaliën op. Tegenwoordig bestaat zelfs 95% van de parfums uit petrochemicaliën. Dit zijn gevaarlijke chemicaliën die uit petroleum gehaald zijn.

De gevaren van syntetische parfums

De vele gevaarlijke chemicaliën kunnen kankerverwekkend zijn. Ook kun je allerlei vage klachten krijgen van parfum zoals hoofdpijn, allergische uitslag, duizeligheid, hoesten, overgeven, huidirritatie en verkleuringen op de huid. Vaak is het niet duidelijk dat deze klachten te wijten zijn aan het gebruik van parfum.

Door de neurotoxicologische stoffen kan parfum ook het centrale zenuwstelsel aantasten. Symptomen daarvan zijn depressie, overactiviteit, geprikkeldheid of andere stoornissen in het gedrag. Ook kun je last hebben van geheugenverlies, gevoelloosheid in het gezicht, een wazig gezichtsveld, pijn in de nek en pijn in de ruggengraat.

Phalates

In 2002 is er een groot onderzoek gehouden waarin 72 populaire parfums en geparfumeerde producten zijn getest. Men keek hierin naar de aanwezigheid van de gevaarlijke stof phalates. Men vermoedt dat deze stof hormoonstoornissen, permanente geboorteafwijkigen en aantastingen van de mannelijke reproductieorganen kan veroorzaken. In 52 van de 72 producten werd deze stof aangetroffen. Opvallend was dat alle geteste parfums deze stof bevatten.

Het is heel moeilijk om controle op het gebruik van verboden stoffen uit te voeren. De parfumbranche hanteert een handelsgeheim; fabrikanden willen niet de exacte samenstelling van hun parfums op het etiket vermelden en zo proberen ze de unieke geur te beschermen.

Verschillen tussen parfums

De grote parfummerken staan toch iets meer onder druk dan de fabrikanten die goedkope parfums produceren. Overigens is de kans groot dat de eisen aan parfums die in het buitenland gesteld worden, nogal kunnen verschillen. Het is mogelijk dat bepaalde stoffen die in Europa verboden zijn, in Turkije wel gebruikt mogen worden. Kijk dus uit met het kopen van parfum (met name namaakparfum) in het buitenland. Dat geldt ook voor de goedkope, onbekende namaak- of merkloze parfums in Nederland. Men vermoedt dat deze parfums vaker gevaarlijke stoffen bevat dan de duurdere parfums van de grote merken.
© 2012 - 2018 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.heelnatuurlijk.nl

Reageer op het artikel "De risico's van parfum"

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 07-03-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!