InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: De heerlijke zon op de huid

Beauty: De heerlijke zon op de huid

Beauty: De heerlijke zon op de huid Een open deur, maar het is en blijft slecht om zo met de blote huid de zon in te gaan. Ook bescherming wordt te pas en te onpas gebruikt en levert lang niet altijd die bescherming die we nodig hebben, al denken we van wel. Toch gaan we niet met lange mouwen de zon in, want dat bruine kleurtje ziet er fraai en gezond uit.

In de zon

De zon doet echter nog meer, we worden er vrolijk van en alleen dat al is goed voor de mens. Een vrolijk mens, krijgt minder snel klachten, pijntjes en valt zijn/haar omgeving niet snel met geneuzel lastig. Maar dat staat los van het beschermen van de huid.

Dat we daarmee misschien net iets minder snel bruin worden, is evident. Echter, als je ziet wat een onbeschermde huid met zich mee kan brengen als cellen gaan woekeren, kanker dus, dan is het wellicht aannemelijker om wel goed te smeren.

Bescherming tegen de zon

Gezonde voeding, met ondermeer fruit en groenten voor de benodigde antioxidanten, helpt de huid gezond te houden en schade tegen de UV-stralen te beperken. Blijf tussen 12 uur en 15 uur uit de zon en smeren, heel veel smeren.

UV licht

Er zijn 3 soorten UV-stralen, te weten:
  • UV-C is de krachtigste vorm maar raakt het aardoppervlak niet.
  • UV-B wordt voor het grootste gedeelte door de dampkring tegengehouden. Maar er kan bij een wolkenloze lucht straling doordringen. De straling is de belangrijkste veroorzaker van zonnebrand en huidkanker.
  • UV-A dringt vrij eenvoudig door tot het aardoppervlak en is de minst schadelijke soort. Maar ook UV-A kan in hogere dosis leiden tot zonnebrand en huidkanker.

Smeren

Een goede zonnebrandcrème is onmisbaar en moet je bij de hand hebben. Tijdens de hoogtijdagen van de zon, moet je vaak ieder half uur smeren. Bekijk welke zonnebrandcrème voor je huid geschikt is. Maar neem altijd minimaal een bescherming van factor 30, deze geeft 97% bescherming en factor 50 geeft 99% bescherming. Die 1% maakt dat je langzaam maar zeker toch een kleurtje krijgt en onbeschermd bent. Maar dit percentage staat niet in verhouding met niets smeren of een heel lage factor nemen. Enkele voorbeelden met een speciaal (zonne-) doel:

Roodharige en licht blonde mensen verbranden eerder dan donkere mensen. Zo is er bijvoorbeeld van Guerlain een hydraterende zonnecrème speciaal voor blondines, de Terracotta Sun.

ROC heeft een speciale crème die die donkere vlekjes (pigmentvlekjes) weg houdt. Een voor het gezicht en sinds kort ook een voor het hele lichaam. De Soleil Protection Antibrown Spot Fluid.

Om te voorkomen dat je als een ‘glinsterbol’ in de zon loopt heeft Vichy een crème die je gezicht mooi mat houdt. De Capital Soleil Emlsion Anti-brillance Toucher heeft tevens een heel hoge beschermingsfactor (30).

Voor de jonge, veelal vette huid is er van La Roche Posay de Anthelios AC Matte Extreme Fluid . Deze crème absorbeert als het ware het overschot aan talg. Bovendien is de beschermingsfactor 30.

Toch verbrand?

  • Zorg dat de huid goed gekoeld wordt. Een lauwe douche of de verbrande huid met lauwe vochtige doeken deppen. Dit moet je na een verbranding wel even volhouden.
  • Blaren vooral niet doorprikken. Blaren beschermen.
  • Ernstig verbrand, dan de huisarts raadplegen. Je kunt namelijk ook nog een zonnesteek opgelopen hebben.

Tot slot

Voor kinderen tot 16 jaar is onbeschermd in de zon een extra hoog risico, dus als het al voor iedereen belangrijk is om de huid goed in te smeren, voor jongeren nog meer. Maar een betere bescherming dan kleding die bedekt, is er natuurlijk niet. Vergeet ook hier niet eerst een lik zonnebrandcrème op het lijf te doen alvorens die katoenen blouse aan te trekken. Tenslotte … vergeet voor de ogen niet een goede zonnebril met UV filter niet.

En als je alles gedaan hebt voor een goede bescherming … is het genieten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Waarom is de zon zo schadelijk voor onze huid?Je hoort tegenwoordig overal dat je je goed moet beschermen tegen de zon. Dit is zo omdat je huid anders sneller kan ver…
UVstraling - wat is het?Naast het licht dat wij kunnen waarnemen, straalt de zon ook een ander licht uit; ultraviolet licht, voor ons niet met h…
Zo kiezen we de juiste zonnebrilZo kiezen we de juiste zonnebrilMet het vroege zomerweer trekken we met zijn allen naar buiten om eindelijk van een deugddoend zonnetje te genieten. Maa…
Beautypillen en nutricosmeticaBeautypillen en nutricosmeticaWat zijn beautypillen? Wat beloven beautypillen? Wat is nutricosmetica? Wat beloven nutricosmetica? Zijn beautypillen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zon - Annastaal

Reageer op het artikel "Beauty: De heerlijke zon op de huid"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-05-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!