InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: De strakke, platte buik

Beauty: De strakke, platte buik

Beauty: De strakke, platte buik Wie wil er geen strakke buikspieren (en zeker nu de badkleding weer uit de kast gehaald wordt)? En waar het voor de een nagenoeg vanzelf gaat, moet de ander zich zwaar in het zweet werken om er ook maar enigszins aan te voldoen. Je kunt er ook in berusten en dat is prima. Wil je er echter wel aan werken dan zijn er wat zaken waar je op kunt letten, zonder je meteen in allerlei bochten te moeten wringen.

Voeding

Het begint allemaal met wat je binnen krijgt en dat heb je toch echt zelf in de hand. Wat moet je wel en niet eten? Hierbij gaan we er vanuit dat je het volhoudt en niet na één of twee weken denkt dat je al zo ver bent.

  • Veel verse groenten (bijv. peulvruchten, bonen, linzen) en fruit eten.
  • Zo min mogelijk geprepareerde producten.
  • Geen chips en andere vette snacks.
  • Ongezouten en ongebrande noten mogen wel als snack.
  • Geen vruchtensappen (i.v.m. de hoeveelheid suikers).
  • Magere zuivelproducten als melk, yoghurt of kwark.
  • Zo min mogelijk vlees en vul het aan met vette vis (i.v.m. essentiële vetzuren), wissel dit ook eens af met een hardgekookt ei bij je warme maaltijd.
  • Geen witbrood maar volkoren of rogge varianten.
  • Beperk je koffie en thee en laat koolzuurhoudende drankjes staan.

Er is dus genoeg wat je mag hebben, maar waar het om gaat is dat je voeding tot je neemt die de suikers, want die heb je natuurlijk voor je lichaam nodig, op een geleidelijke manier afgeeft.

Honger

Het belangrijkste bij het eten is dat je geen hongergevoel krijgt, de kans dat je gaat snacken (lees ook: verkeerd gaat snacken) is groot. Bovendien is het dan niet als een tweede natuur op te nemen, maar voelt het als een dieet. Zorg er voor dat als je het idee krijgt dat het hongergevoel op komt, je iets bij je hebt zoals wat fruit, een stuk komkommer of een hard gekookt eitje.

Eiwitrijke voeding is goed, want het is van belang voor de opbouw van je spierweefsel. Eiwitten haal je behalve uit het eitje ook uit kip, magere yoghurt, noten en vis.

Bewegen

Je eetgewoonten zijn belangrijk, maar zonder bewegen ga je het niet redden. Bewegen is sowieso goed en het is een fabeltje dat je voor een platte buik alleen sit ups moet doen. Denk vooral aan krachttraining, want krachttraining van de grote spiergroepen zorgt er voor dat je vet sneller verbrand. Combineer het met de spieren voor de buik en bouw het in, in je dagelijkse bezigheden (daarbij niet gezegd dat het per se dagelijks moet, maar om de dag is ook prima). Doe de oefeningen een aantal keer, bouw het voorzichtig op en wissel het desgewenst ook eens af.

  • Ga liggen op een rechte ondergrond en met de hakken en benen plat op de grond, kom je langzaam omhoog met een rechte rug. Je voelt nu je buikspieren aanspannen om je bovenlichaam omhoog te krijgen.
  • Ga op je zij liggen en zo dat je in een rechte lijn ligt. Je armen nu over je borsten vouwen en je benen bij elkaar houden. Til je benen voorzichtig op en breng je elleboog richting je heup.
  • Ga op je rug liggen, zet je handen achter je hoofd en breng je benen in de lucht. Maak nu de fietsbeweging en wissel dit af met je linker elleboog naar je rechter knie brengen en andersom.
  • Ga me je rug tegen de muur staan en zak door je knieën tot je bovenbenen horizontaal staan. Deze houding even vasthouden en herhalen.
  • Ga staan met de benen iets uit elkaar. Laat je armen langs je lichaam hangen en trek met gewichtjes je handen op tot borsthoogte en breng de armen dan zijwaarts. Even vasthouden en terugbrengen naar de beginstand.
  • De bekendste is jezelf opdrukken. Met een recht gestrekt lichaam en de armen onder de schouders jezelf opdrukken en houdt bij deze houding de buikspieren in. Terug naar de beginstand en herhaal.

Tot slot

Voor zowel je voeding als je bewegingen geldt dat het haalbaar moet zijn. Niet als een bezetene aan de slag gaan, maar zo dat het in je dagelijkse patroon past en niet verkeerd voelt. Volhouden is belangrijk… en laat het een tweede natuur worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trainen voor een platte buikTrainen voor een platte buikVeel vrouwen en mannen dromen van een platte buik of een sixpack, want dat geldt als symbool van gezondheid, schoonheid…
Een platte buik door buikspieroefeningenEen platte buik door buikspieroefeningenEen platte buik willen we allemaal wel. Voor de meeste mensen is dit niet weggelegd: door voeding, zwangerschap of ziekt…
Een platte en strakke buik in drie stappenEen platte en strakke buik in drie stappenEen platte en strakke buik, wie wil dat nu niet? Zelfs mensen die een goed BMI hebben en wiens lengte en gewicht prima i…
Het nut of de onzin van buikspieroefeningenHet nut of de onzin van buikspieroefeningenBen jij die buik ook zo zat en wil je strakke buikspieren? Allerlei apparaten, programma's en diëten beloven je een stra…
Buikspieren of sixpack trainen, vet verbranden en afvallenBuikspieren of sixpack trainen, vet verbranden en afvallenStrakke buikspieren trainen. Een sixpack trainen. Buikvet verbranden of ander lichaamsvet verbranden. Welke oefeningen m…

Reageer op het artikel "Beauty: De strakke, platte buik"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-05-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!