InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Glutenallergie door steeds meer gluten in bewerkte voeding

Glutenallergie door steeds meer gluten in bewerkte voeding

Glutenallergie door steeds meer gluten in bewerkte voeding Glutenallergie, ook coeliakie genoemd, komt steeds vaker voor en dus moeten steeds meer mensen glutenvrije voeding nemen. De opmars van de glutenallergie komt niet onverwacht. De voedingsindustrie heeft het voordeel van de gluten ontdekt. Met extra gluten kunnen bakkersproducten, koekjes, cakes, maar ook andere voedingsmiddelen als soepen enzovoort, op een goedkope manier verstevigd worden, waardoor er minder andere, duurdere voedingsmiddelen in verwerkt hoeven te worden. Dat betekent een lager kostenplaatje en een hogere winst. Gluten zijn een natuurlijk product en de overheid kan de fabrikanten dus niet tegenhouden, maar het effect van de overdaad aan gluten is in Nederland al goed te merken. Steeds meer mensen krijgen een glutenallergie

Diverse bewerkte producten worden met gluten "verrijkt"

Vooral kant-en-klaar maaltijden, sauzen, saladedressings, enzovoort, worden vaak aangemaakt met gluten om een bepaalde stevigheid in de voeding te krijgen, zonder het product duurder te maken. Het ziet er echter `beter uit` als het lijkt alsof het een goed gevuld product is.

Een betere prijs voor de fabrikant

Met gluten verrijkte producten zijn door de verdikking ook zwaarder. Meer gewicht betekent voor de fabrikant meestal ook een betere prijs. Een dunne, waterige dressing zal men ook niet zo snel meer kopen, al is die nog zo lekker. Voor chips geldt hetzelfde. Chips zijn een aardappel product en hebben eigenlijk helemaal geen toevoegingen van extra gluten nodig.

Glutenallergie of "coeliakie" komt nu vaker voor door een overmaat aan gluten

Een fatsoenlijke fabrikant die de gevolgen van een overmaat aan gluten in zijn producten goed inschat zal deze minder snel gebruiken, want het aantal patiënten met coeliakie stijgt de laatste tijd gestaag. Een patiënt met glutenallergie verdraagt de gluten niet die in verwerkte graanproducten van tarwe, rogge gerst en haver zitten. Ook brood dat gemaakt is van granen als dinkel en spelt kunnen deze patiënten niet verdragen.

Het gevolg voor de darmen

De darmvlokken van deze mensen kunnen door het eten van voedingsmiddelen met gluten afvlakken, waardoor de oppervlakte van de dunne darm minder wordt. De darm is juist aan de binnenkant zo gevormd om een groter opnamevlak voor de voeding te hebben. Zo halen gezonde mensen zoveel mogelijk voedingsstoffen uit hetgeen zij per dag eten.

Tekort aan vitaminen en mineralen

Als die oppervlakte vervlakt, kunnen zij echter ook minder voedingsstoffen in hun lichaam opnemen en de voeding het lichaam verlaat voordat het lichaam er alle goede voedingsstoffen uitgehaald heeft. Dat uit zich na verloop van tijd door een tekort aan vitamines, mineralen enzovoort.

Hongeroedeem door teveel gluten in de voeding

Het gevolg daarvan kan een soort van hongeroedeem zijn en dus een ondervoed lichaam. Vooral bij kleine kinderen kan men de uitwerking vaak herkennen aan een dik buikje en dunne armpjes en beentjes. Vaak is dat te zien als ze inmiddels een half jaar brood en koekjes en andere voedingsmiddelen met gluten hebben gegeten. Ook van tevoren is het vaak al te merken, omdat deze kinderen zich gewoon niet lekker voelen en een vreemd soort diarree krijgen. Vaak ziet die er zelfs grijs uit.

In meer of mindere mate allergisch voor gluten

Niet elke glutenallergie is zo gemakkelijk te herkennen. Er zijn mensen die minder goed tegen gluten kunnen, maar daar nog nooit echt last van hebben gehad. De allergie is dus niet altijd even sterk. Dat ziet u ook vaak bij andere allergieën.

Voorbeeld

Wie bijvoorbeeld allergisch is tegen zink, kan soms wel metalen sieraden verdragen waar maar heel weinig zink aan te pas is gekomen. Anderen kunnen echter het kleinste spoortje ervan nog niet verdragen en krijgen er meteen de ergste uitslag van.Voor een glutenallergie geldt hetzelfde.

Gevolg van een overmaat aan gluten in de voeding

Wie tot nu toe niet allergisch was voor gluten, kan dat wel worden nu de industrie steeds meer gebruik maakt van een grotere dosis gluten in haar voedingsproducten. Dat is dan ook de oorzaak van het stijgende aantal patiënten met coeliakie (glutenallergie) dat een glutenvrij dieet moet volgen. Leuk is dat niet, want het dieet is niet gemakkelijk. De meeste patiënten vinden vooral het glutenvrije brood niet te eten, behalve als dat van glutenvrij tarwemeel (tarwezetmeel) gebakken is.

Er is steeds meer verschillend glutenvrij brood op de markt

Toch valt het wel mee, want tegenwoordig bieden steeds meer winkels en supermarkten glutenvrij brood aan en een aantal daarvan is echt goed te gebruiken. Probeer dus in het begin zoveel mogelijk verschillend glutenvrij brood uit. Er zit vast wel iets tussen dat u lust.

Let op alle productinformatie in de supermarkten

Daarnaast moet men in elke supermarkt letten op de inhoudsstoffen van de etenswaren. Op de gekste plaatsen vindt men soms toegevoegde gluten, net zoals in het pak paprika chips dat hierboven aangehaald werd. Na verloop van tijd weet men dan wat wel en wat niet door de patiënt gebruikt kan worden. Het blijft ook dan noodzakelijk om goed op te letten, want een fabrikant kan zijn product altijd aanpassen en er komen ook steeds meer nieuwe producten op de markt.

Glutenvrije producten

Gelukkig zijn er steeds meer glutenvrije producten, maar die zijn vaak enorm duur. Neem bijvoorbeeld de glutenvrije lasagne bladen, glutenvrije pasta, spaghetti, enzovoort. Voedingsindustrieën die daarmee aan de slag gaan verdienen er stevig aan en zo maken de voedingsfabrikanten op twee plaatsen winst.

De fabrikant vaart er wel bij

Aan de ene kant zijn de fabrikanten goedkoper uit door steeds meer gluten in de voeding te verwerken en aan de andere kant verdienen ze steeds meer aan glutenvrije artikelen, omdat er door een overmaat aan gluten in de voeding ook steeds meer patiënten met coeliakie zijn.

De regering moet maatregelen nemen vanwege de toename van mensen die een glutenallergie hebben

Het is een dubieuze kringloop en alleen de politiek kan hier wat aan doen door er duidelijke regels en wetten voor op te stellen. De volksgezondheid kan daar alleen maar beter van worden. Niet meer gluten in de voeding dan noodzakelijk is, zou in elk geval de toename van de mensen met een glutenallergie een halt toeroepen. Op termijn zou dat aantal zelfs kunnen dalen.

Fabrikanten moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen

Ook de verantwoordelijkheid van de fabrikanten is gevraagd. Het is noodzakelijk dat ze goed moeten calculeren en op de kosten van hun producten moeten letten. Er moet immers ook winst gemaakt worden, maar dat neemt niet weg dat zij ook verantwoordelijkheid hebben voor de gezondheid van de mensen waar hun producten voor bedoeld zijn.

Restaurants en hotels

Tegenwoordig kan men steeds vaker glutenvrij eten in restaurants en hotels. Daar hoeft een glutenallergie tegenwoordig geen beperking meer voor te zijn. Veel restaurants hebben er geen moeite mee om een maaltijd te maken voor mensen met een dieet.

Even van tevoren bellen als u dieetwensen hebt voor een etentje

Ook vegetariërs, veganisten en mensen met een lactose overgevoeligheid kunnen hun wensen in een restaurant uiten, waarna ze een goede maaltijd krijgen opgediend. U kunt wel het beste van tevoren even opbellen, zodat het restaurant of hotel zich daarop kan instellen.
© 2013 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aandoening: CoeliakieAandoening: CoeliakieIemand die Coeliakie heeft, ook wel glutenintolerantie genoemd, kan niet tegen gluten. Gluten zitten in veel soorten pro…
Glutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieetGlutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieetEen allergie voor gluten komt in de samenleving erg veel voor: 2 tot 3% van de mensen heeft namelijk glutenintolerantie.…
Coeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie is een chronische voedselziekte die niet altijd meteen wordt herkend. De klachten die je vaak kunt hebben als…
Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Bij een voedselallergie reageert het immuunsysteem extra gevoelig op bepaalde stoffen. Voorbeelden zijn allergieën voor…
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…

Reageer op het artikel "Glutenallergie door steeds meer gluten in bewerkte voeding"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 04-08-2019
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!