InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen door beweging, zonder te sporten

Afvallen door beweging, zonder te sporten

Afvallen door beweging, zonder te sporten Wanneer je denkt aan afvallen, denk je naast minder eten meestal aan sport om wat extra kilo's kwijt te raken. Dat is niet altijd noodzakelijk. Veel mensen hebben een hekel aan sport, zonder dat ze noodzakelijkerwijze een hekel hebben aan beweging. Hoe kan je zonder sport, met extra beweging toch afvallen? Ongemerkt hebben we steeds meer handelingen geautomatiseerd. We laten apparaten het werk voor ons doen en gaan zelf zitten. Daarna voelen we ons te dik en gaan we naar de sportschool om de extra calorieën er weer af te trainen. Eigenlijk onlogisch wanneer je je realiseert dat extra energie besteden aan je huis en tuin, niet alleen een slankere lijn oplevert, maar ook nog extra woongenot.

Tuinieren en afvallen

Tuinieren kan veel energie kosten. Ban hiervoor de elektrische apparatuur uit je leven en ga weer handmatig aan de slag. Qua tijd kost het weinig meer, maar je verbruikt veel meer energie. Tuinieren kost al snel 400 calorieën per uur, dat is bijna net zoveel als een bezoekje aan de fitness (440 calorieën per uur). Intensief tuinieren zoals grasmaaien met een handgrasmaaier kost 440 calorieën per uur.

Vervoer en afvallen

Pak eens wat vaker de fiets of ga lopen. Wanneer je consequent de fiets pakt voor alle afstanden korter dan drie kilometer verbruik je heel wat extra energie, zonder dat het je heel veel extra tijd kost. Je bent misschien iets langer onderweg, maar hoeft niet meer naar de sportschool. Een uurtje fietsen (16 kilometer per uur) betekent 320 calorieën verbranden. Dat zijn evenveel calorieën verbrand als bij een gymles van een uur.

Huishoudelijke bezigheden en afvallen

Ramen lappen en stofzuigen zijn ook flinke energieslurpers en leveren daarnaast ook nog een opgeruimd huis met schone ruiten op. Stort je dus vol overgave op je huishouden en houdt in je achterhoofd dat deze saaie klussen goed voor je lijn zijn. Dan zijn ze vast een stuk aangenamer.

Klussen in huis en afvallen

Zelf een muurtje verven of laminaat leggen vergt bijna net zoveel energie als fietsen, dus klus fijn verder en verbouw je huis naar hartenlust. Geen geld voor verbouwingen en toch niet tevreden met je interieur? Ga lekker veranderen. Kasten legen en verplaatsen, met meubels rondsjouwen kost bergen energie en levert ook nog een opgeruimd huis op. Ook hier dus twee vliegen in één klap. Een fijn resultaat en een slankere lijn.

Activiteiten met de kinderen

Samen hoelahoepen, touwtje springen, badmintonnen, trampoline springen en dansen zijn regelrechte energieslurpers, maar ook bewegingsspelletje op de WII en Xbox Kinect zijn een goede manier om lichamelijk actief te zijn. Bijkomend voordeel is dat de kinderen meebewegen en dat is in deze tijd geen overbodige luxe. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Voordelen van meer bewegen

  • Bewegen heeft niet alleen een positieve invloed op ons lichaam, ook onze geest heeft baat bij beweging. Mensen die genoeg lichaamsbeweging krijgen, voelen zich lekkerder, zowel geestelijk als lichamelijk.
  • Wanneer je afvalt door tijdelijk meer te bewegen, loop je minder kans op het beruchte jojo-effect. Natuurlijk moet je dan niet meer bewegen gaan compenseren met meer eten.

Lees verder

© 2013 - 2019 Katinka900, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: kom in beweging en ga poetsen!Afvallen: kom in beweging en ga poetsen!Je wilt afvallen, maar hebt weinig zin in een dieet volgen. Misschien is je huis ook niet spik en span. De oplossing is…
Afvallen door sportenAfvallen door sportenAfvallen door sporten en bewegen is vaak veel effectiever dan gewicht verliezen door middel van minder eten. Wanneer je…
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zon wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Veel mensen willen afvallen en proberen dit met een dieet. Niet alleen vinden veel mensen dit dieet vervelend, vaak kome…
Bronnen en referenties
  • http://www.tabellenboekje.nl/menselijk-lichaam-tabel-verbruik.php

Reageer op het artikel "Afvallen door beweging, zonder te sporten"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 14-10-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Beginnen met afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!