InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > 2,4 Dinitrophenol (DNP): een gevaarlijke fat burner

2,4 Dinitrophenol (DNP): een gevaarlijke fat burner

2,4 Dinitrophenol (DNP): een gevaarlijke fat burner De stof 2,4 Dinitrophenol staat in de wereld van het bodybuilden bekend als product dat helpt bij snel gewichtsverlies. Ook anderen die snel gewicht willen verliezen maken gebruik van pillen op basis van 2,4 Dinitrophenol, zonder door te hebben hoe gevaarlijk dit middel is. Anno 2018 heeft de stof echter al voor tientallen sterfgevallen gezorgd. Het is daarom verboden als dieetproduct maar dit weerhoudt niet iedereen van het gebruik ervan.

2,4 Dinitrophenol

Wat is 2,4 Dinitrophenol of DNP?

2,4 Dinitrophenol, vaak afgekort tot DNP wordt in capsules verkocht als vetverbrander of fat burner. De meest voorkomende eenheden zijn 200 mg en 380 mg. Het gaat vaak om gele pillen. Als consumptiemiddel is het product al jaren verboden maar het wordt nog wel verkocht als chemisch bestrijdingsmiddel en als product in de waterzuivering. In de jaren '30 werd het in Amerika geïntroduceerd als dieetproduct maar het werd reeds in 1938 als zodanig verboden vanwege de ernstige gevaren voor de gezondheid. Studies toonden aan dat bij een dosering van 300 tot 400 mg per dag over een periode van twee weken de stofwisseling tussen de 36 en 95% steeg. Dit zou je dus in principe in staat stellen om af te vallen terwijl je niets verandert aan je eetpatroon.

De reden dat het middel veel door bodybuilders wordt gebruikt is dat het een drastisch effect heeft op het metabolisme met snel gewichtsverlies tot gevolg. Helaas brengt het daarnaast ook nog veel negatieve bijwerkingen met zich mee zoals oververhitting, hartritmestoornissen, overmatig zweten en versnelde ademhaling. Als gevolg hiervan kunnen meerdere organen uitvallen wat uiteindelijk tot de dood kan leiden

Hoe werkt 2,4 Dinitrophenol en wat is het effect?

Wat het product doet is dat het de oxidatieve fosforylering - ook wel oxfos - in de war stuurt. De oxfos werkt volgens de volgende principes:
  • Energierijke elektronen uit de citroenzuurcyclus geven energie af door middel van redox-reacties, ten einde zuurstof te reduceren tot water;
  • De energie wordt gebruikt voor het creëren van een protonengradiënt;
  • Het protonengradiënt drijft de synthese van ATP aan welke vervolgens weer energie levert voor allerlei enzymatische en cellulaire processen.

In de oxfos kunnen dingen misgaan. Gaat er ergens in de keten iets mis dan functioneert de rest ook niet meer. Wat 2,4 Dinitrophenol doet is dat het de oxidatieve fosforylering ontkoppelt door protonen te transporteren zonder dat ATP wordt aangemaakt. Wanneer dit proces gaande is zal de lichaamstemperatuur stijgen en zul je beginnen te zweten. Daarbij kun je ook misselijk worden, gaan overgeven, je duizelig voelen en hoofdpijn krijgen. Omdat je nieren er ook door kunnen uitvallen zijn dit levensbedreigende bijwerkingen.

Het is heel moeilijk om te zeggen welk effect het middel heeft op welke persoon. In principe is 2,4 Dinitrophenol dodelijk vanaf 1000 mg, maar wanneer je lichaam er slecht op reageert kan de dood al intreden na een inname van slechts 600 mg.

Hoe worden 2,4 Dinitrophenol capsules verkocht?

DNP is in Nederland niet in de winkel verkrijgbaar maar wordt wel via internet verkocht. Bezit ervan is niet strafbaar maar consumptie wordt ten strengste afgeraden. De pillen worden verkocht in gele capsules. Deze capsules hebben een muffe geur. Ze worden meestal merkloos verkocht waarbij op de verpakking iets staat als DNP Burner. Ook kun je het kopen als DNPX ultra thermogenic. In diverse sportscholen en gyms waar veel fanatiek aan bodybuilding wordt gedaan bestaat een handel in de pillen.

Alternatieve fat burners of vetverbranders

Met het gebruik van een fat burner of vetblokker in combinatie met een goed voedingspatroon en voldoende beweging is an sich niets mits. Diverse goedgekeurde producten worden in Nederland gewoon over de toonbank verkocht. Deze kunnen door het stimuleren van vetverbranding een positief effect hebben op het te bereiken doel: gewichtsverlies en een strakker lichaam. Het effect zal niet zo drastisch zijn als bij DNP, maar de risico's zijn dan ook een stuk kleiner. Let er daarbij op dat sommige producten gericht zijn op vetverbranding in combinatie met normale inspanningen terwijl andere producten specifiek gericht zijn op vetverbranding in combinatie met zware krachttraining. Het is belangrijk een product te kiezen dat goed past bij jouw inspanningsniveau om een optimale werking te bereiken en geen last te krijgen van bijwerkingen. Lees daarvoor altijd goed de bijsluiter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met Raspberry Ketones: welk product kies je?Afvallen met Raspberry Ketones: welk product kies je?Wie wil afvallen kan wel een steuntje in de rug gebruiken. Raspberry Ketones kunnen die ondersteuning bieden. Het is een…
Afvallen met Green Tea Fat BurnerAfvallen met Green Tea Fat BurnerAfvallen en vet verliezen moet je echt zelf doen. Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn. Green Tea Fat Bu…
Afvallen met de citroensapkuurAfvallen met de citroensapkuurEen geheel nieuwe vorm van afvallen is gewichtsverlies met de citroensapkuur. Dat citroensap zorgt voor gewichtsverlies…
Afvallen met Vet Vernietiger XTRAfvallen met Vet Vernietiger XTRVet Vernietiger XTR is een van de vele dieetproducten die je stofwisseling versnellen en vet verbranden. Het resultaat:…
Converteer je mediabestanden met Free StudioConverteer je mediabestanden met Free StudioWe gebruiken allerlei mediabestanden op onze computer, uit allerlei verschillende bronnen. Soms moeten ze van het ene be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • www.wikipedia.com
  • http://www.livestrong.com/article/527267-dnp-and-weight-loss/

Reageer op het artikel "2,4 Dinitrophenol (DNP): een gevaarlijke fat burner"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 07-04-2018
Subrubriek: Dieet
Special: Krachttraining en supplementen
Medische informatie…
Schrijf mee!