Online bedrog over spieropbouw
Een six-pack in slechts één maand! Minder vet, meer spieren! Oplichters plaatsen dit soort reclame aanbiedingen op het internet. Om serieus over te komen, gebruiken ze bekende merken zoals Men's Health. Maar wie dergelijke beloften serieus neemt, slaat een waarschuwing in de wind die zelfs leerlingen van de basisschool al kennen: als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het in de regel ook niet waar.
Te mooi om waar te zijn
Een
sixpack in 4 weken tijd! Bij mensen die een dergelijke reclame lezen, moeten spontaan alle alarmbellen gaan rinkelen. Want iedereen die ook maar een beetje bekend is met de anatomie van de mens, zal al snel vaststellen dat dit een leugen is.
Oplichters gaan zeer geraffineerd te werk
Toch ziet de reclame voor bijvoorbeeld "Mighty raspberry ketonen" er op de een of andere manier vertrouwd uit, op het eerste gezicht dan wel te verstaan. Want de bedenkers van dit soort reclamekreten met daarin tal van superlatieven, hebben zich iets speciaals laten invallen: ze verwijzen bijvoorbeeld naar het internationale gerenommeerde tijdschrift "Men's Health". Het enige kleine verschil: in het logo van de nepsite ontbreekt een apostrof. De vervalste site heet "Mens Health" in plaats van "Men's Health".
Maar wie maalt er nou om een apostrof meer of minder als zijn droomlichaam slechts één maand en een
creditcardbetaling van hem verwijderd is? Bovendien verwijst de reclame naar prominente partners zoals de BBC. Dagelijks laten zich enkele lezers door de advertentie overhalen en melden zich bij de redactie. Maar het aantal mensen dat het vermeende wondermiddel "
gratis, alleen tegen verzendkosten" bestelt, is waarschijnlijk vele malen hoger.
Vruchten voor meer spieren? Dacht het niet!
Noch "Men's Health" noch de BBC adviseren dat. De oplichters willen met hun nep "Men's Health" website alleen een betrouwbare indruk wekken om zo nietsvermoedende bezoekers te verleiden om allerlei “dubieuze spullen" te bestellen. Maar optreden tegen de bedriegers, is niet eenvoudig. De sites bevinden zich op een server in Panama, exploitant onbekend. Voor een versie die alleen op mobiele apparaten verschijnt, wordt vermoedelijk een zwakke plek in Facebook gebruikt.
Vervalsing lijkt bedrieglijk echt
De site steekt, afgezien van de beloofde wonderen en uitermate gebrekkig taalgebruik, technisch goed in elkaar: klik je op "voeding", dan leidt de link je naar de sectie "voeding" van de echte "Men's Health" website. Maar wie zich de site wat nauwkeuriger bekijkt, kan al heel gauw ontdekken dat het hier niet gaat om een originele Men's Health-pagina. Enerzijds is de URL van de pagina enigszins verdacht en anderzijds is het logo heel anders dan dat van de oorspronkelijke Men's Health pagina’s.
Merknamen wel vaker door oplichters gebruikt
Overigens wordt het merk "Men's Health" wel vaker door oplichters gebruikt. Internetfraudeurs proberen daarmee overwegend mannelijke bezoekers potentieverhogende middelen aan te smeren. Om die reden informeert het blad haar lezers regelmatig over de verspreiding van dit soort valse berichten door oplichters. Maar
zoals zo vaak in het leven: de bad guys zijn de good guys altijd een stap voor.