InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het 17 Dagen Dieet

Het 17 Dagen Dieet

Het 17 Dagen Dieet Het 17 Dagen Dieet: wat houdt het in? In onze huidige gewicht-geobserdeerde samenleving is het woord 'dieet' zo'n groot onderdeel van onze vocabulaire geworden dat we soms vergeten wat het ook alweer betekent: Leefregels betreffende eten en drinken. Eigenlijk niks vreemds en iets dat iedereen op zijn manier invult. Hoe past het 17 Dagen Dieet hier dan in? Het 17 Dagen Dieet pretendeert dat je binnen vier cycli van 17 dagen snel af zult vallen en je streefgewicht zal bereiken, mits je je aan de voorschriften houdt. Deze vier cycli vormen samen een complete aanpassing van je voedingspatroon zodat je uiteindelijk niet alleen je streefgewicht behaalt maar het ook kunt behouden en de rest van je leven bewust bezig bent met je voeding. Het dieet sluit geen voedingsstoffen uit en zorgt er onder andere voor dat je je bewust wordt van je calorie-en vet inname.

Elke cyclus wordt voltooid binnen 17 dagen en de voedingsstoffen zijn volledig op elkaar afgestemd. Er wordt onder andere rekening gehouden met de combinatie van voedingsmiddelen en de wisselwerking die zij hebben. Bij elke cyclus hoort het drinken van groene thee bij elke maaltijd en daarnaast gedurende de dag 2 liter water.

Cyclus 1: Versnellen

Binnen deze eerste cyclus ga je je lichaam aanzetten tot snel gewichtsverlies door het mobiliseren van vetopslag en het afvoeren van water en gifstoffen uit je lichaam. Na deze 17 dagen zou je tussen de 5 en 7,5 kilo kunnen verliezen.

Voorbeelden van voedingsmiddelen zijn:

  • Kip en gevogelte
  • Vis
  • Rauwe groenten, o.a. sla, tomaat, komkommer
  • Fruit, o.a. alle soorten bessen en appels
  • Gestoomde groenten, o.a. aubergine, broccoli, sperzieboontjes

Cyclus 2: Verbeteren

Tijdens de tweede cyclus ga je versnel-dagen afwisselen met verbeter-dagen. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld op even dagen een menu uit de versnel cyclus eet en op oneven dagen met mate wat koolhydraten gaat toevoegen uit de verbeter cyclus. Je zorgt er daardoor voor dat je je metabolisme herprogrammeert en je lichaam in de vetverbrandings-stand houdt.

Voorbeelden van toegevoegde voedingsmiddelen zijn:

  • Mager vlees
  • Bruine rijst
  • Doperwten
  • Zoete aardappel

Cyclus 3: Veranderen

De derde cyclus is vooral gericht op het aanleren van betere voedingsgewoontes en helpt je onder andere je porties te beheersen.

  • Volkoren ontbijtgranen
  • Volkoren pasta
  • Volkoren en meergranen brood
  • Nagenoeg alle soorten fruit

Cyclus 4: Volharden

Om alle goede gewoontes die je de afgelopen 51 dagen hebt geleerd te blijven toepassen ga je in deze cyclus, die eigenlijk je nieuwe leefwijze wordt en je dus de rest van je leven blijft volhouden, de vier cyclussen samenvoegen. Dit houdt in dat je door de week volgens een van de eerste drie cyclussen eet en in het weekend maximaal 3 porties 'ongezonde' voeding tot je mag nemen. Dat kan bijvoorbeeld een kleine portie friet, een stukje taart of een koekje zijn. Zo zorg je dat je best af en toe mag toegeven aan de verleiding maar door het toepassen van de juiste gewoontes je gewicht beter kunt behouden.
© 2013 - 2019 Silmarwen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Het 17 Dagen Dieet, ISBN 978-902155079-4

Reageer op het artikel "Het 17 Dagen Dieet"

Infoteur: Silmarwen
Gepubliceerd: 23-09-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!