InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Kilo's afvallen door het fruitdieet

Kilo's afvallen door het fruitdieet

Kilo's afvallen door het fruitdieet Je kunt het fruitdieet wel de lekkerste manier van afvallen noemen. Met fruit hoef je geen limiet te stellen en je kunt lekker genieten van de vele soorten fruit die ons land te bieden heeft. Er zijn wel een paar factoren waar je rekening mee moet houden!

Hoe werkt het fruitdieet?

Hoe vaak moet je fruit eten

Je kunt het fruitdieet rekenen tot één van de lekkerste die er bestaat. Een dieet volg je niet zomaar, maar het fruitdieet is eerder verleidelijk dan afstotend. Met het fruitdieet zorg je ervoor dat je twee dagen fruit eet, vervolgens eet je één dag normaal. Het eten van enkel fruit over een hele dag kan in eerste instantie een moeilijke verandering voor je lichaam zijn. Je maag verwerkt fruit erg snel, daarom zul je minder lang een vol gevoel behouden. Zorg ervoor dat je regelmatig een klein portie fruit eet. Doe dit ongeveer elke twee uur zodat je hersenen "misleid" worden. De hersenen denken nu namelijk dat je juist erg veel eet.

Wat kun je allemaal met fruit?

Het mooie van fruit is dat je eindeloos kunt variëren. Door nieuwe combinaties te verzinnen, en er misschien nog een kunstwerk van te maken, zul je langer optimistisch blijven over het dieet. Met fruit kun je een schoteltje mooi versieren waarna je het bijna niet meer wilt opeten. Het mixen van fruit met yoghurt is geen probleem, zolang dit magere yoghurt is en je er geen suiker aan toevoegt. Door te mixen met yoghurt kun je je smaakpapillen eens goed uittestten. Het mixen van verschillend fruit kan een intense smaakbelevenis veroorzaken.

De "normale" dag

Op de normale dagen let je vanzelfsprekend een beetje op je eten. Let vooral op de tussendoortjes en de snacks in de avond. Naast het eten van fruit is het belangrijk dat je genoeg drinkt. Zorg ervoor dat je de minimale norm van twee liter vocht per dag binnenkrijgt. In de ogen van velen is dit zelfs nog niet genoeg, drink hierom bijvoorbeeld magere melk, koffie of thee (maar dan wel zonder suiker). Probeer wel op de normale dagen de gemiste proteïne en vitamine binnen te krijgen. Eet veel vlees op deze dagen of neem een kleine eiwitshake om deze voedingsstof alsnog binnen te krijgen. Zo blijf je te allen tijde even energiek.

Resultaten

Wanneer je aan het fruit diëten bent wordt je lichaam gereinigd. Het fruit zorgt ervoor dat veel schadelijke stoffen in het lichaam worden verwijderd. Het is met name slim om af en toe eens een citroen toe te voegen aan de fruitmaaltijd. De citroen bevat niet alleen een immense hoeveelheid vitamine-C, maar is tevens rijk aan calcium, kalium, ijzer en fosfor. Een klein citroentje kan het verschil maken tussen te weinig, en genoeg voedingstoffen.

Naast het feit dat je lichaam eens een flinke reinigingsbeurt krijgt van een fruitdieet, val je gemiddeld zo'n 100 gram per dag af. Reken maar uit; hoe langer je volhoudt, hoe succesvoller de prestatie!

Tips

Vermijden

Er zijn een aantal fruitsoorten waarvan je niet teveel wilt binnenkrijgen. Hierbij gaat het om de avocado, banaan en druiven. Deze drie fruitsoorten bevatten namelijk veel verschillende vetten en daarbij ook snelle koolhydraten. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je minder snel afvalt, zorg er daarom voor dat je deze drie fruitstukken af en toe laat liggen.

Vers en rijp fruit

Zorg te allen tijde dat je vers en rijp fruit nuttigt. Onrijp fruit is namelijk erg moeilijk te verteren door de maag, daarbij neemt je lichaam niet alle voedingsstoffen uit onrijp fruit op. Zo wordt het eerder zonde van het geld dan een goed dieet.

Eet genoeg

Vergeet niet om de juiste hoeveelheid fruit te eten! Als je dit niet doet kom je nooit aan de dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen. Te weinig eten zorgt er dan wel voor dat je vet omgezet wordt in energie maar het is niet bepaald gezond. Op deze manier houd je het fruitdieet ook niet erg lang vol. Voorkom ook dat je een eetstoornis opbouwt en eet regelmatig en genoeg!

Verschillende soorten fruit met het aantal calorieën per 100 gram:

  • Aalbessen - 24 kilocalorieën
  • Kruisbessen - 40 kilocalorieën
  • Aardbeien - 24 kilocalorieën
  • Lychees - 76 kilocalorieën
  • Abrikozen - 36 kilocalorieën
  • Mango - 60 kilocalorieën
  • Appel - 40 kilocalorieën
  • Meloen - 48 kilocalorieën
  • Avocado - 126 kilocalorieën
  • Meloen - 36 kilocalorieën
  • Banaan - 92 kilocalorieën
  • Papaja - 32 kilocalorieën
  • Bosbessen - 28 kilocalorieën
  • Peren - 40 kilocalorieën
  • Druiven - 64 kilocalorieën
  • Perziken - 36 kilocalorieën
  • Frambozen - 32 kilocalorieën
  • Pruimen - 40 kilocalorieën
  • Pompelmoes - 28 kilocalorieën
  • Sinaasappels - 40 kilocalorieën
  • Kersen - 52 kilocalorieën
  • Zwarte kersen - 40 kilocalorieën
  • Kiwi’s - 40 kilocalorieën
© 2014 - 2019 Vandenbrink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dieet: caloriearme diëtenDieet: caloriearme diëtenCaloriearme diëten zijn een vorm van dieet waarbij men de hoeveelheid calorieën die men op een dag binnen krijgt nauwlet…
Hoe kun je 5 kilo afvallen?Hoe kun je 5 kilo afvallen?5 kilo afvallen klinkt gemakkelijk: het is niet zo veel. Toch kan het wel erg lastig zijn, juist omdat je onderschat hoe…
Kilo's afvallen met het soep dieetKilo's afvallen met het soep dieetHet soep dieet is een dieet om gegarandeerd veel af te vallen in een korte periode. Met het soepdieet zullen de kilo's b…
Wat is voor jou het beste dieet?Wat is voor jou het beste dieet?Er zijn ontzettend veel soorten diëten en sommige beloven dat je in een mum van tijd veel kunt afvallen. Voo sommige men…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Diapicard, Pixabay
  • Defruiteters.nl
  • Sport-en-dieet.nl

Reageer op het artikel "Kilo's afvallen door het fruitdieet"

Infoteur: Vandenbrink
Gepubliceerd: 18-02-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!