InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met magere yoghurt, noten, groente en fruit

Afvallen met magere yoghurt, noten, groente en fruit

Wat we al lang weten, blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Voedingsmiddelen rijk aan zout, suiker en vet, zoals bijvoorbeeld chocolade, chips en frisdrank zorgen ervoor dat je middelomtrek jaarlijks groter wordt. Het vervangen van chocolade, chips, frisdrank en andere energiedichte producten door groente, fruit, volkoren producten en magere yoghurt zorgt ervoor dat je makkelijk afvalt. Om verschillende redenen zorgen producten met veel zout, zoet en vet ervoor dat je dikker wordt. Gezonde producten zorgen er voor verschillende redenen voor dat je makkelijk afvalt.

Frisdrank, vruchtensappen en chips maken dik

Frisdrank, vruchtensappen, chips, maar ook friet, bewerkt vlees (boterhamworst, knakworst, corned beef), boter, wit brood en snoep en desserts maken dik. Om vier redenen word je dik door het eten van deze (bewerkte) voedingsmiddelen.

Reden 1: bewerkte voedingsmiddelen zijn vaak erg lekker

Van deze producten eet, of drink je snel te veel, omdat ze zo lekker zijn. Bewerkte voedingsmiddelen zijn zo lekker, omdat ze vaak suiker, vet en zout bevatten. De combinatie van zoet en vet en zout en vet vindt je lichaam erg lekker. Voedingsmiddelen met de combinatie zoet en vet zijn bijvoorbeeld chocolade en candybars. Een voedingsmiddel met de combinatie zout en vet zijn bijvoorbeeld chips, borrelnootjes, frikandel en andere snacks. Doordat je te veel van deze lekkere voedingsmiddelen eet, krijg je meer calorieën binnen dan dat je verbrandt.

Reden 2: bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel calorieën

Bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel calorieën. Zo bevat 100 gram chips al snel 550 calorieën, evenveel calorieën als ruim zes sneden volkorenbrood. Een blikje frisdrank (330 milliliter) bevat al snel 135 calorieën. Wanneer je een zakje chips (30 gram) eet en een blikje frisdrank drinkt, krijg je 300 calorieën binnen, evenveel energie als vier grote appels. Na het eten van vier grote appels heb je echter lange tijd geen honger. Na het blikje frisdrank en zakje chips kun je binnen een half uur weer honger hebben. Ook zijn deze producten zo lekker dat je er snel te veel van eet.

Reden 3: bewerkte voedingsmiddelen laten de insulinespiegel sterk stijgen

Verder zorgen deze bewerkte voedingsmiddelen voor een snelle stijging van je bloedglucosespiegel (bloedsuiker). Je lichaam maakt als reactie op de snelle stijging van je bloedglucosespiegel het hormoon insuline aan. Insuline transporteert het glucose vanuit het bloed de cellen in. Als reactie daalt je bloedglucosespiegel zeer snel, waardoor je weer snel honger krijgt en weer gaat eten. Ook stimuleert insuline de aanmaak van vetweefsel. De gecombineerde werking van insuline zorgt ervoor dat je vet opslaat in plaats van verbrandt.

Reden 4: bewerkte voedingsmiddelen bevatten weinig vitamines

Vitamines in je voeding zijn belangrijk voor de cellen om energie vrij te maken. Wanneer er geen vitamines worden door de voeding worden geleverd, wordt de energie uit de voeding opgeslagen als vet. Ook ga je je futloos en moe voelen door vitaminegebrek. Doordat je je moe en futloos voelt, ga je weer meer eten om zo meer energie te krijgen.

Magere melkproducten, noten, groente en fruit maken slank

Magere melkproducten, noten, volkorenbrood en groente en fruit maken slank. Om vier redenen word je slank door het eten van deze onbewerkte voedingsmiddelen.

Reden 1: onbewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak weinig calorieën

Onbewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak weinig calorieën. Zo bevat een flinke appel (125 gram) ongeveer 75 calorieën. Een snicker, mars, nuts, bounty, twix, of vergelijkbaar chocoladeproduct bevat al snel 250 calorieën. Drie appels, of bijna driekwart liter magere yoghurt evenveel energie als een bovengenoemd chocoladeproduct. Noten zijn echter een uitzondering. Noten bevatten ontzettend veel calorieën. Noten geven echter zeer lang een verzadigend gevoel waardoor ze langdurig de honger onderdrukken.

Reden 2: onbewerkte voedingsmiddelen verzadigen langdurig

Onbewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak veel vezels en/of eiwitten. Doordat onbewerkte voedingsmiddelen vaak veel vezels en eiwitten bevatten geven ze langdurig een verzadigd gevoel en ga je minder snel weer eten.

Reden 3: onbewerkte voedingsmiddelen laten de insulinespiegel langzaam stijgen en dalen

Doordat onbewerkte voedingsmiddelen vaak veel vezels, langzame koolhydraten en eiwitten bevatten, laten ze de insulinespiegel langzamer stijgen. Hierdoor blijft er een meer gelijkmatige stroom van glucose het bloed in komen. Hierdoor zal het hongergevoel afnemen, omdat de bloedglucosespiegel minder snel daalt in vergelijking na de inname van een bewerkt voedingsmiddel. Doordat de insulinespiegel laag blijft na de inname van een onbewerkt voedingsmiddel zal de vetaanmaak ook laag blijven.

Reden 4: onbewerkte voedingsmiddelen zijn rijk aan vitamines en mineralen

Onbewerkte voedingsmiddelen bevatten veel vitamines en mineralen. Vele van deze vitamines en mineralen zijn betrokken bij energieproducerende processen van de cellen die uiteindelijk het lichaam in staat stellen om calorieën te verbranden. Zo zijn de B-vitamines betrokken bij bijna alle verbrandingsprocessen en is calcium nodig om spieren te laten samentrekken.

Makkelijke adviezen om af te vallen

Nu duidelijk is geworden dat je van bewerkte voedingsmiddelen alleen maar dikker wordt en onbewerkte voedingsmiddelen je helpen afvallen, is het handig om te weten wat bewerkte en onbewerkte voedingsmiddelen zijn. Bewerkte voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen met veel toegevoegd zout, suiker en witte bloem. Als je wil afvallen moet je deze producten uit je dieet schrappen.
Onbewerkte voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen waaraan de fabrikant zo min mogelijk heeft gesleuteld.
Om af te vallen is het handig om dagelijks minimaal vijf opscheplepels verse groente en vier stuks fruit te eten. Eet verder een klein handje ongezouten noten per dag. Drink, of eet een halve liter magere melkproducten per dag en eet wekelijks 300 gram vette vis.

Gratis en vrijblijvend vragen over voeding, sport en afvallen

Heeft u vragen over dit artikel, of andere vragen over voeding, afvallen, of sportvoeding laat dan een reactie achter. Ook als u vragen heeft over uw huidige dieet laat dan een vraag achter in een reactie op dit artikel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Calorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsCalorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsKoek, snoep, chocola, chips, ijs. Allemaal 'verboden' bij diverse diëten, maar de kern van afvallen is minder calorieën…
Afvallen met broccoliAfvallen met broccoliKun je afvallen met broccoli? Broccoli is een hele gezonde groente en afvallen is dan ook niet heel moeilijk wanneer je…
Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?Calorieën tellen als je wilt afvallen verstandig?Afvallen is iets waar veel mensen mee bezig zijn. We willen graag de extra kilo’s kwijt en hiervoor zijn al veel verschi…
Bronnen en referenties
  • N Engl J Med. 2011 Jun 23;364(25):2392-404.
  • http://www.ergogenics.org/chips-aardappels-frisdrank-grootste-dikmakers.html

Reageer op het artikel "Afvallen met magere yoghurt, noten, groente en fruit"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 28-07-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Voeding en metabolisme
Medische informatie…
Schrijf mee!