InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Scandinavische diëten

Scandinavische diëten

Scandinavische diëten De Scandinavische diëten werden in de twintigste eeuw uitgewerkt door een aantal onafhankelijke voedings- en gezondheidsspecialisten in Scandinavië. Hoe veelbelovend deze diëten ook zijn, ze zijn nog te weinig bekend in onze streken.

Dieet of voedingsleer?

In principe gaat het bij deze Scandinavische systemen om een voedingsleer. De basisidee is een manier van eten voor gezonde mensen die graag ook gezond willen blijven.

Daarnaast is hieruit ook een soort dieet ontstaan, met haar do’s en don’ts. Steeds meer wordt hiernaar gegrepen door mensen die al in de problemen zitten.

Grondprincipes van de Scandinavische voedingsleer

  • Levend voedsel (rauwkost of licht gestoofde groenten)
  • Toxinen elimineren
  • Weerstand verhogen
  • Bewegen in open lucht

Problemen waarbij de Scandinavische diëten verondersteld worden te helpen:

  • Loomheid
  • Overgewicht
  • Reuma
  • Galstenen
  • Kanker

Geen van deze auteurs garandeert dat zijn of haar dieet in alle gevallen deze problemen kan oplossen. Wel zijn vele gevallen bekend, waarbij de indruk kan worden gekregen dat de patiënt hier wel baat bij heeft gevonden. Het zou evenwel dwaas zijn in geval van ernstige ziekte, zonder overleg met de behandelende arts, een therapie te vervangen door deze diëten!

Bekende vertegenwoordigers van dit voedingssysteem

Hoewel er meer zullen zijn, kunnen we als toonaangevende auteurs alvast opnoemen:
  • Are Waerland (1876-1956)
  • Dr. Kirstine Nolfi (1881-1957)
  • Alma Nissen (1897-1991)

Hoewel hij niet tot deze school/scholen behoort, valt het op dat de Nederlandse dokter Cornelius Moerman met zijn Moermandieet al aardig in de richting komt van de Scandinavische diëten.

Scandinavische diëten in de toekomst

Hoewel een aantal inzichten van deze diëten is geïntegreerd in de voedingsgewoonten van personen die “gezond” trachten te eten, moeten we vaststellen dat het steeds gaat om fragmentarische elementen die uit deze systemen worden uitgelicht, maar niet altijd in een consequente context geplaatst.

Ik kan me voorstellen dat naar de toekomst toe vanuit de orthodoxe voedingsleer en geneeskunde onderzoek zal worden gedaan naar de Scandinavische diëten en de waardevolle effecten ervan zullen worden erkend.

Anderzijds hoop ik dat in onze grote steden, naast de bestaande vegetarische en macrobiotische restaurants, ook Scandinavische natuurvoedingsrestaurants gaan komen, zodat dit dieet dichter bij de mens uit onze streken kan komen.

Conclusie

De Scandinavische diëten hebben veel te bieden, zowel voor gezonde als zieke mensen. Wie niet in voedingsleer geschoold is, kan best niet experimenteren zonder deskundige begeleiding! Ik beweer niet dat een dieet een dokter kan vervangen, maar ik wil wel pleiten voor samenwerking tussen de verschillende benaderingswijzen.
© 2008 - 2019 Salilus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een korte geschiedenis van het VegetarismeVegetarisch eten is in de Westerse wereld relatief nieuw. Vlees heeft meestal een belangrijk deel uitgemaakt van onze ee…
Vegetarisme vs veganismeVegetarisme vs veganismeGewicht verliezen, kiezen voor een gezondere levensstijl, religieuze overtuigingen of uit respect voor dieren, er zijn t…
Hoe kan je je inzetten voor vegetarisme?Door vegetarisch te eten, draag je jouw steentje bij aan het verminderen van dierenleed, milieuvervuiling en een betere…
Het Moerman dieet tegen kankerHet Moerman dieet tegen kankerDe huisarts Moerman zag het menselijk lichaam als een geheel. Volgens hem is kanker te genezen of te voorkomen door een…

Reageer op het artikel "Scandinavische diëten"

Infoteur: Salilus
Laatste update: 24-02-2008
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!