InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gezond uit eten

Gezond uit eten

Je bent lekker aan het afvallen. Je bent al behoorlijk wat kilo’s kwijt. Nu wordt je gezellig mee uit eten gevraagd. Dat is lastig. Je bent omringd door lekkere gerechten. Je zult bijna je dieet opzij zetten voor al dat lekkers. Toch zijn er een aantal manieren om lekker te genieten van een restaurantbezoek zonder dat je van het dieet hoeft af te wijken.

Speciale verzoeken

Bij veel restaurants kun je een speciaal verzoek indienen. De meeste restaurant zijn erg behulpzaam op dit gebied. Wil je het zekere weten, vraag voordat je reserveert of het restaurant daar aan wilt mee werken. Als je in de gelegenheid bent, probeer dan voordat je uit eten gaat al de menukaart in te zien, dit kan bij sommige restaurants al via het Internet. Zo weet je van te voren al wat je gaat eten en welke verzoeken je kunt indienen.

Waar kan je op letten?

  • Als je een gerecht kiest met een kaassaus, vraag dan of er tomatensaus bij mag. Doe dit dan zonder vlees of gehakt.
  • Vraag of de dressing en sausjes in een apart schaaltje geserveerd kunnen worden. Zo heb je de hoeveelheid zelf in de hand.
  • Als je een gerecht neemt waar boter bij zit, vraag dan om halvarine.
  • Kies voor gegrild vlees in plaats van bakken of braden. Dat is veel gezonder.
  • Neem geen gebakken aardappeltjes of frietjes, maar kies voor gekookte aardappelen. Ook al staat dit niet op de kaart, je kunt er gerust na vragen.
  • Als je een gepaneerd product bestelt, vraag dan of ze het ook ongepaneerd klaar kunnen maken. Bij sommige producten is dit geen probleem.

Wat kan je het beste kiezen bij welk restaurant?

Grieks restaurant

Kies voor gegrild vlees zoals souvlaki of gamba’s. Kies anders voor een visgerecht.

Chinees restaurant

Vermijd satésaus maar kies voor ketjapsaus. Kies tevens voor gestoomde groenten (bijvoorbeeld TjapTjoi) en kies voor gegrild of geroosterd vlees. Neem geen bami of nasi maar ga voor de gekookte rijst.

Italiaans restaurant

Vermijd kaassauzen en ga voor de tomatensaus. Kies de kalfsvleesgerechten of voor de visgerechten. Ook zijn er genoeg salades te krijgen van tomaten, groenten en mozzarella. Wil je een pizza, bestel er dan één zonder kaas, spek of salami. Ga voor de pizza met groente, tonijn of ham. Vermijd gerechten met die bereid zijn met room.

Indiaas restaurant

Ga voor de gerechten met weinig saus. Sauzen op basis van groenten zijn het beste. Indiaas eten wordt veel bereid met olie.Je kunt rustig vragen of de kok minder olie door het eten wil doen.

Mexicaans restaurant

Probeer de crème fraîche, guacamole en de gerechten met veel kaas te vermijden. Ga voor de gekruide kip, de bonen, tomatensaus en de maïstortilla's.

Menu

Je hoeft natuurlijk niet een driegangen menu te nemen in een restaurant. Maak een duidelijke keuze van wat je eten wilt. Sla bijvoorbeeld het voorgerecht over en neem koffie na in plaats van ijs. Wil je toch een voorgerecht dan kan je het beste het nagerecht overslaan. Kies dan als voorgerecht soep in plaats van stokbrood met kruidenboter. Wil je alsnog een nagerecht dan kan je deze altijd delen met een tafelgenoot.
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen? Voorkom een vitaminetekortAfvallen? Voorkom een vitaminetekortBen jij aan het lijnen? Pas dan heel goed op dat je geen vitaminetekort krijgt. Veel mensen die proberen af te vallen he…
Calorieën bij de snackbar, Italiaan en ChineesCalorieën bij de snackbar, Italiaan en ChineesUiteten of eten afhalen is lastig als je wilt afvallen en dus het aantal calorieën onder controle wilt houden. Toch kan…
Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?Afvallen niet altijd even makkelijk. Gezond en verantwoord afvallen is nog lastiger. In de media worden veel dieeten van…
Gezond afvallen, hoe moet dat?Bij gezond afvallen hoort niet alleen gezonde voeding, maar ook een zeker mate van beweging. Maar maak u geen zorgen, er…

Reageer op het artikel "Gezond uit eten"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 04-07-2008
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!