InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met proteïneshakes

Afvallen met proteïneshakes

Afvallen met proteïneshakes Afvallen kun je op verschillende manieren. Eén van de meest effectieve manieren is het drinken van proteïneshakes. De eiwitten in deze shakes helpen je om snel af te vallen.

Op dieet om af te vallen

De enige manier om af te vallen is het veranderen van je eetpatroon. Het beste gaat dit, wanneer je daarnaast gaat sporten. Er zijn heel veel diëten waar je voor kunt kiezen. De één ingewikkeld met allerlei recepten en voorschriften, de ander gemakkelijk. Wanneer je snel een paar kilo's en wat rondingen kwijt wilt raken is het gebruik van proteïneshakes als maaltijdvervanger een gemakkelijke manier om af te vallen.

Het gebruik van proteïneshakes

De keuze van het soort dieet wat je gaat doen zal veelal afhangen van het aantal kilo's dat je kwijt wilt. Proteïneshakes zijn ideaal wanneer je minder dan tien kilo af wilt vallen. Wil je meer afvallen, dan is het beter om voor een ander dieet te kiezen. Een dieet met magere en caloriearme voedingsmiddelen of een koolhydraatarm dieet is dan beter. Wanneer je proteïneshakes gaat gebruiken om af te vallen, dan vervang je je ontbijt en je lunch door een proteïneshake. Het gebruik van proteïneshakes is voor maximaal twee maanden aan te raden. Door weinig variatie in je voeding kan je dieet te eentonig worden, waardoor je sneller geneigd bent weer naar dikmakende voedingsmiddelen te grijpen. Proteïneshakes zijn ideaal wanneer je bijvoorbeeld voor een vakantie nog even een paar kilootjes kwijt wilt om weer goed in je bikini te passen. Of om net even de kerstkilootjes er weer af te krijgen.

Afvallen met proteïneshakes

Wanneer je je reguliere maaltijden vervangt door proteïneshakes, dan zul je afvallen. In plaats van je ontbijt en je lunch neem je een proteïneshake. Bij de avondmaaltijd neem je gewoon een warme maaltijd, maar dan wel met veel groenten en mager vlees. De proteïneshakes zorgen ervoor dat je lichaam veel eiwitten binnenkrijgt en weinig koolhydraten. Veel eiwitten zorgen voor een voller gevoel en minder snel honger krijgen. Eiwitten bevorderen ook de vetverbranding (je metabolisme), zeker als je naast je dieet ook nog sport. Veel koolhydraten maken je lichaam loom en sloom. Wanneer je proteïneshakes gebruikt kun je je daarom ook fitter voelen, dan wanneer je koolhydraatrijke maaltijden eet. Proteïneshakes zijn verkrijgbaar in sportvoedingwinkels of in natuurvoedingwinkels. Let wel: voor een goed resultaat is het belangrijk te sporten tijdens het dieet. Fitness is bijvoorbeeld een uitgelezen manier om je lichaam optimaal gebruik te laten maken van de eiwitten die je binnenkrijgt.

Proteïnen gezond?

Proteïnen (eiwitten) zijn zeer belangrijke bouwstoffen voor het lichaam. Proteïnen hebben we nodig voor sterke botten, tanden, nagels, gezonde haren en om te groeien. Proteïneshakes zijn daarom zeer gezond. Wanneer je proteïneshakes gebruikt is het wel belangrijk om ook een multivitamine te gebruiken. De weken dat je aan het diëten bent, zal je namelijk geen vitaminen uit je ontbijt en lunch binnenkrijgen. Er zijn ook maaltijdvervangers op de markt die alle vitaminen al in zich hebben, maar deze zijn niet uitsluitend op proteïne gebaseerd en ze zijn veel duurder.

Hoe blijf ik op gewicht na het gebruik van proteineshakes?

Wanneer je op gewicht bent, dan is het verstandig om door middel van gewoon voedsel je eiwitinname op peil te houden. Met een koolhydraatarm en eiwitrijk menu is het mogelijk om goed op gewicht te blijven. Dit betekent bijvoorbeeld je lunch vervangen door een salade met kip of tonijn. Ook bij het diner kun je minder rijst, aardappels of pasta nemen dan je gewend was en dit vervangen door meer groenten en vlees of vis. Vanzelfsprekend laat je ook zoetigheden staan. Daarnaast is blijven sporten belangrijk om op gewicht te blijven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afvallen met proteïneshakes"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 05-07-2009
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!