InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Kom op gezond gewicht: train je spieren

Kom op gezond gewicht: train je spieren

Kom op gezond gewicht: train je spieren Het wordt zo vaak gezegd: Wil je afvallen, dan moet je meer bewegen. Een zeer effectieve manier van bewegen die bijdraagt aan een gezond gewicht is krachttraining. Natuurlijk kan je alleen op je voeding gaan letten en gezonder gaan eten, maar als begrijpt wat het effect van krachttraining op het lichaam is, zal de stap naar de sportschool misschien minder groot zijn.

Calorie-inname omlaag, caloriebehoefte omhoog

Wat je ook doet, je lichaam heeft energie nodig, zelfs als je slaapt. Als je logisch nadenkt kun je zelf bedenken dat wanneer je weinig beweegt, veel zit, veel met de auto gaat, je minder energie nodig hebt. De energie wordt geleverd door het voedsel wat je binnenkrijgt. Beweeg je dagelijks zeer weinig, dan is het ook logisch dat je minder calorieën moet eten, dan iemand die dagelijks veel beweegt.

Eet je meer calorieën dan de energie die je dagelijks nodig hebt, dan slaat het lijf die energie op als vet (je zou het ook kunnen zien als een energievoorraad). Eet je minder calorieën, dan de energie die je dagelijks nodig hebt, dan wordt die energie uit het eigen lichaamsvet gehaald.

Ben je benieuwd naar hoeveel calorieën je binnenkrijgt: reken dit eens uit dmv een caloriechecker op het internet, van bijvoorbeeld het voedingscentrum.

Stel je krijgt als vrouw dagelijks 2200 kcal binnen en je bent een zittend beroep waarbij je weinig loopt, en waar je met de auto naar toe gaat, dan is de kans groot dat je teveel calorieën binnenkrijgt en dat je dus aankomt. Maar zou je dagelijks met de fiets gaan, je calorie-inname naar 2000 kcal brengen en 3 keer per week naar de sportschool gaan, dan verhoog je je energiebehoefte door het bewegen terwijl je net iets minder calorieën binnenkrijgt. Hierdoor zul je vet verliezen en op een gezonder gewicht komen.

Bedenk goed: als je dagelijks extreem minder calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt, dan gaat je lichaam in een spaarstand. Dat houdt in dat je lijf zuiniger om zal gaan met de energie en de stofwisseling steeds trager wordt, en de gewichtsafname stil zal komen te staan. Dit zie je vaak gebeuren bij een extreem vermageringsdieet

Ga aan de krachttraining

Je kunt gaan fietsen, gaan badmintonnen, gaan zwemmen of iets dergelijks maar je ook krachttraining als vorm van beweging doen. Je ziet steeds vaker in sportscholen mensen van allerlei leeftijden en lichaamspostuur die met krachttraining bezig zijn. Men denkt vaak aan grote opgeblazen gespierde mannen die alleen met zichzelf bezig zijn, maar in de praktijk valt dit erg mee. Bovendien zijn de meeste grote gespierde mannen, net als jij en ik. Krachttraining kan door iedereen gedaan worden, en heeft voor iedereen voordelen.

Het voordeel van krachttraining

Door aan krachttraining te doen, train je je spieren. Je spieren worden sterker, en er wordt spierweefsel aangemaakt. In de opbouw van spierweefsel zit het voordeel van krachttraining als het gaat om op gezond gewicht komen, naast een gezonde voeding. Je lichaam bestaat namelijk uit vetmassa en vetvrije massa. Die vetvrije massa bestaat uit spierweefsel. De stofwisseling en de snelheid van die stofwisseling is van invloed op je verbranding. In de vetmassa vind geen stofwisseling plaats. Iemand met veel vet en weinig spiermassa kan dus ook minder snel verbranden. Maar als je meer spierweefsel krijgt, bouw je in feite dus meer verbrandingsfabrieken in je lichaam. Bovendien hebben die spieren ook energie nodig. Iemand met meer spiermassa heeft meer energie nodig, dan iemand met veel vetmassa. Afgezien van de voordelen of het verkrijgen van een gezond gewicht, heeft krachttraining, maar ook sporten in het algemeen ook andere voordelen. Zo gaan de meesten mensen zich ook lekkerder in hun vel voelen, ze voelen zich fitter, krijgen een betere conditie en uithoudingsvermogen, worden sterker en slapen vaak ook beter.

Wees overigens niet bang om gigantisch gespierd of breed te worden, zeker als vrouw. Dit is een fabel. Als je dat wil, moet je extreem veel en zwaar sporten en vergt jaren van intensieve training, en daar worden ook nog wel eens middelen bij gebruikt.

Bij een goede sportschool is men in staat een goed trainingsschema voor je op te stellen, je te begeleiden bij de training en eventueel ook je te helpen bij een voedingsschema. Ga je voor het eerst aan krachttraining doen: ga nooit alleen aan de slag, maar laat je goed begeleiden door opgeleid personeel.

Lees verder

© 2009 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenAfvallen: Krachttraining en cardiotraining combinerenSteeds meer mensen willen graag wat kilo's kwijtraken. Wil jij ook afvallen? Dan zul je ook echt moeten bewegen. Dit is…
Afvallen: verhoog je stofwisselingAfvallen: verhoog je stofwisselingWanneer je wilt afvallen, is je stofwisseling van groot belang. Hoe hoger je stofwisseling is, hoe meer je verbrandt in…
Afvallen door krachttraining: spieren als energievretersAfvallen door krachttraining: spieren als energievretersAls je wilt afvallen kun je door middel van conditietraining of cardiotraining veel calorieën verbranden. Door conditiet…
Vetverbranding, hoe verbrand je sneller vetten en calorieën?Vetverbranding, hoe verbrand je sneller vetten en calorieën?Getrainde spieren zorgen voor een snellere en effectievere vetverbranding. Wie calorieën wil verbranden zorgt voor getra…
Wat zijn de voordelen van krachttraining?Krachttraining is goed voor mannen en vrouwen. Veel onderzoeken tonen ook aan dat het meerdere voordelen heeft voor onze…

Reageer op het artikel "Kom op gezond gewicht: train je spieren"

Infoteur: Chezue
Laatste update: 13-09-2009
Subrubriek: Dieet
Special: Gezond afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!