InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Simpele manieren om thuis af te vallen

Simpele manieren om thuis af te vallen

Simpele manieren om thuis af te vallen Als je af wilt vallen zijn er veel dingen die je thuis en op je werk kunt doen. Daarvoor is het niet persé nodig om een abonnement te nemen op een dure sportschool. Het enige wat je nodig hebt is een creatieve manier om om te gaan met de dingen die je in huis hebt en de wil om er ook creatief mee om te gaan. Bewegen kun je altijd en overal. Want, wat is ook al weer de kern van gewichtsverlies? Door meer calorieën te verbranden, als er binnen komt via je voeding. Breng je daar een verandering in aan, hetzij in je voeding, hetzij in je bewegingspatroon, dan heeft dat gevolgen voor je gewicht. Zo simpel is het.

De trap

Goed, terug naar afvallen zonder dat je een sportschool nodig bent, of dure fitness-apparatuur.
De trap is een ideaal oefen instrument om extra beweging te krijgen. In het merendeel van de woningen is deze al aanwezig, en hoef je hem dus niet iedere keer te pakken als je wil gaan bewegen.

Wat kun je doen:

Neem je voor om elke ochtend even een kwartiertje te gaan “traplopen”. Doe de radio of de cd-speler aan, kies een aangenaam muziekje en draai het volume op, en gaan met die banaan... Om je ademhaling en hartslag in de gaten te houden, zou je mee kunnen zingen. Zolang je nog mee kunt zingen, heb je nog voldoende adem en is je hartslag nog okay. Gaat dat niet meer, kun je niet meer meezingen, breng dan het tempo iets naar beneden.

Steps

De onderste traptreden kun je ook gebruiken voor steps oefeningen. Google maar eens op “Steps-oefeningen”, en je komt gegarandeerd een aantal oefeningen tegen waar je je een hele poos mee kunt vermaken.

Het huishouden

Als je een hulp in de huishouding hebt, die normalerwijze jouw ramen doet, en de vloer in de was zet; Laat de hulp andere dingen doen, en ga zelf ramen wassen en de vloer in de was zetten. En ook hier weer, mp3 speler op, of de radio hard aan, en meezingen. Probeer zo snel mogelijk de ramen te wassen en de vloer in de was te zetten, al zingend. Ramen wassen is een uitstekende oefening voor je armen, en je vloer in de was zetten zet elke spier in je lichaam aan het werk. Op deze manier sla je 3 vliegen in één klap: je hebt minder hulp nodig dus dat scheelt in de beurs, je ramen en vloeren zijn mooi schoon, en je traint je lichaam. Kijk, dat is effectief sporten.

Alleen is ook maar alleen

Alleen is ook maar alleen, en samen sporten is goed voor de motivatie. Als dat één van de redenen is waarom je in eerste instantie voor een sportschool zou kiezen, nodig dan een aantal vriendinnnen of buurvrouwen uit, en ga samen bezig. Er zijn meer dan voldoende work-out DVD’s te vinden waar jullie samen mee bezig kunnen gaan. Geen zin in een DVD? Kijk dan eens bij uitzending gemist, naar de uitzendigen van “Nederland in beweging”. Ook daar vind je leuke oefeningen die je kunt doen.

stappenteller

Als je er toch iets aan geld in wilt investeren, dan is een stappenteller een goede investering. Door eerst een paar dagen “gewoon” te bewegen met de stappenteller krijg je inzage in de hoeveelheid stappen die je “normaal” doet op een dag. Daarna kun je je voornemen om een week lang 1000 of 1500 stappen meer te doen. Dat zou je na deze week op kunnen voeren naar 2000 tot 2500 stappen meer, en na 3 weken 3000 tot 3500 stappen meer.

Bewegen helpt

Bewegen helpt met het afvallen. Hou alleen wel in de gaten, dat je niet meer gaat eten omdat je meer beweegt. Mocht je toch “trek” krijgen van al dat bewegen, en je wil iets eten, kijk dan eens bij de zogenaamde “negatieve calorieën”producten.( zie het artikel: Afvallen met negatieve calorieën, kan dat?) Neem ook de tijd om gewicht kwijt te raken. Heb niet de illusie dat je door 3 weken goed bewegen en minder eten 15 kilo kwijt raakt. Je mag die kilo’s dan weliswaar kwijt raken, het is alleen de vraag of het ook blijvend is, en of je niet in het jojo-effect verzeild raakt.
© 2009 - 2019 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen door krachttraining: spieren als energievretersAfvallen door krachttraining: spieren als energievretersAls je wilt afvallen kun je door middel van conditietraining of cardiotraining veel calorieën verbranden. Door conditiet…
Calorieverbruik sportDat sporten het calorieverbruik aanzienlijk verhoogt, is algemeen bekend. Maar hoeveel kcal verbrand je nu eigenlijk per…
Wandelen en gewicht verliezenWandelen en gewicht verliezenDoor te wandelen kunnen we gewicht verliezen. Daarnaast is het een goede manier om aan je gezondheid te werken, zonder d…
Voldoende bewegen om te kunnen afvallenVoldoende bewegen om te kunnen afvallenOm uw gewichtsverlies te versnellen is het belangrijk om voldoende te sporten. Afhankelijk van ieder zijn tijd dient hie…

Reageer op het artikel "Simpele manieren om thuis af te vallen"

Reactie

Anoniem, 26-09-2013 22:15 #1
Ik schaam me nogal voor mijn lichaam en ik wil wel heel graag afvallen hoe kan dat? Ik ben al bij hoeveel diëtisten geweest maar dat hielp niet en dat vond ik niet zo leuk maar ik zou graag thuis af willen vallen wilt u me tips geven.

Infoteur: Sysnet
Laatste update: 11-03-2016
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!