InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen, even wat kilo’s kwijtraken

Afvallen, even wat kilo’s kwijtraken

Afvallen, even wat kilo’s kwijtraken Na feest- of vakantiedagen hebben we allerlei voornemens en vaak is het ook de lijn, het figuur of eigenlijk moeten de aangevreten kilo’s er weer af. Geen crashdiëten, want we weten dat die niet goed zijn, maar even wat rustiger aandoen met de calorieën. Hier wat alternatieven voor de gebruikelijke, te vette, etenswaren.

Algemeen

Als we er wat kilo’s af willen hebben, is meer bewegen een begin, maar soms is het ook beter om wat zaken, die normaal als vanzelfsprekend worden gezien, nu even te matigen. Op een houtje bijten is geen optie en ook niet nodig, want er zijn voldoende alternatieven om toch lekker te eten. Voldoende binnen te krijgen en toch even wat minder aan calorieën ... en aks je ook nog voor elkaar krijgt dat je je eetgewoonten iet aanpast, is het wellicht nog een "blijvertje" ook.

Zorg dat je totaal als vrouw niet boven de 1500 calorieën uitkomt en als man niet boven de 2000 calorieën. Natuurlijk moeten de calorieën grotendeels uit de schijf van 5 opgebouwd worden en geen vette hap, je vitaminen zijn ook tijdens het afvallen van essentieel belang. Verder zijn en blijven groenten en fruit natuurlijk het allerbelangrijkst.

Kaas

De typisch Hollandse boterham met kaas is normaal zo’n 150 calorieën. De bruine boterham met 20+ kaas is nu nog maar zo’n 130 calorieën en met Hüttenkäse of een variant is deze nauwelijks 100 calorieën. Vervang je de bruine boterham voor een cracker met 20+ kaas dan kom je ook niet boven de 100 calorieën uit en leg je op de cracker Hüttenkäse dan ben je met zo’n 70 calorieën klaar. Als je dit maal 2 of 3 doet, scheelt het je al snel een hele belegde boterham wat je aan calorieën minder binnen krijgt.

Wil je ’s avonds toch nog wel iets hartigs, vervang dan het vette toastje voor een belegd toastje met smeerkaas (o.a. Slankie, Philadelphia) in diverse smaken. Zo’n 40 calorieën en je bent klaar. De mini Babybel is nog wel zo’n 60 calorieën, maar daar zit je ook eerder vol van. Geitenkaas is daarnaast weer wat minder vet dan bijvoorbeeld Camembert, 40 calorieën ten opzichten van zo’n 50 calorieën.

Vis, vlees en vleeswaren

We denken al snel dat we hier bij de vette varianten in ons dieet bezig zijn, maar niets is minder waar. Zo is kip, kalkoen, rosbief, filet american etc. heel mager voor op de boterham of de cracker (waarbij de voorkeur niet naar rood vlees uitgaat, maar naar kip en kalkoen). Denk hierbij aan 20 tot max. 30 calorieën per boterham of cracker.
Een gekookt ei kan je als vervanging van vlees nemen. Een gekookt ei is zo’n 75 calorieën.

Is "mager" ook mager?

Let bij “mager” wel op, want een magere rookworst is nog een berg aan calorieën. Zo is een stukje rookworst ruim 300 calorieën en de magere variant rond de 250 calorieën. Daar heb je een normaal lapje vlees voor. Gekookte vis daarentegen komt meestal, bij een normale portie, niet boven de 150 calorieën uit, wat voor bij een normale maaltijd meer dan goed te doen is.

Veel groenten, een prima alternatief voor koolhydraten

Verhoog je dosis groenten tijdens de warme maaltijd, er zitten veel vezels in en de calorieën zijn minimaal. Zo krijg je op een verantwoorde manier snel een vol gevoel, als je dan de koolhydraten beperkt en met je vlees of vis niet boven de 150 calorieën uitkomt, kan je met zo’n 300 tot 350 een complete maaltijd hebben. En dan is er in de avonduren nog wel wat ruimte om iets hartigs te pakken.
Maar als je toch je koolhydraten weg wilt laten, bedenk dan wel dat je meer groenten dan normaal eet. Je moet wel een voldaan gevoel hebben. Groenten kan je bijna onbeperkt eten,maar neem bij alleen vlees is vis met groenten zeker 150 gram meer groenten dan normaal.

Bron: Couleur, PixabayBron: Couleur, Pixabay

Koolhydraten

Algemeen

Met koolhydraten altijd voorzichtig zijn, want als je niet buiten het normaal beweegt, ga je al snel te ver met het binnen krijgen van koolhydraten. In eerste instantie dus de snelle suikers, vooral in snoep en koek, laten staan. Maar ook 3 maaltijden met veel koolhydraten krijg je bij een gemiddelde beweging niet allemaal goed genoeg verwerkt. Let goed op je schepje aardappelen, rijst of pasta bij de warme maaltijd.

Ochtend

Vervang (tijdelijk) de eerste maaltijd op de dag eens door een bord vers fruit met magere (soja)yoghurt of kwark. Het is in de ochtend heerlijk fris, je hebt meteen je (fruit)vitamines en je hebt een maaltijd zonder de geijkte boterham (ofwel de berg koolhydraten in brood). Al was het maar eens voor de verandering. Of maak pannenkoekjes door 2 eieren met 1 banaan te klutsen tot een geheel en in de pan kleine rondjes mee te maken. Doe er wat kwark op en/of wat vers fruit, en je hebt een heerlijk voedzaam ontbijt.
Als je al wat rijst of pasta neemt, zorg dan dat het de volkerenproducten zijn. Vezels zijn van belang voor je darmen en in volkerenproducten zijn deze meer dan voldoende terug te vinden. Trouwens ook in fruit, bijvoorbeeld de peer, zitten veel vezels. Eigenlijk beter dus!

Wijn of andere alcohol

Wijn en andere alcohol kunnen in het afvallen funest zijn, maar als je met mate drinkt en zo nu en dan nog maar een glaasje, dan vallen de calorieën wel mee. Een glas is zo’n 80 calorieën. Beperk het geheel wel tot enkele glazen per week.

Snel kilo’s kwijt

Als je de discipline op kunt brengen dit even vol te houden en je beweegritme iets omhoog weet te brengen, zonder meteen iedere dag uren in de sportschool te vertoeven, dan ben je zo van je extra kilo’s af. Het is wel belangrijk om ook enkele kilo's overgewicht serieus te benaderen en het vol te houden. Probeer wat gerechten maken uit zonder koolhydraten en veel rood vlees en je komt zomaar tot heel verrassende gerechten., waarbij noten, pijnboompitten etc. altijd toegepast mogen worden.

Beweeg je echt nauwelijks en wil of moet je voor je gezondheid meer afvallen, dan heeft je voedingspatroon veranderen best een impact op je normale patroon. Wat hulp kan in dergelijke processen meestal geen kwaad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voorkom diëten, ga gezond eten!Voorkom diëten, ga gezond eten!Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond ete…
Afvallen met yoghurtAfvallen met yoghurtKun je afvallen door yoghurt te eten? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dit inderdaad heel goed mogelijk is.…
Het jojo-effect na een dieetHet jojo-effect na een dieetHet jojo-effect is de gruwel van iedereen die een dieet volgt. Meer dan de helft van alle afvallers krijgt er mee te mak…
Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Veel mensen willen afvallen en proberen dit met een dieet. Niet alleen vinden veel mensen dit dieet vervelend, vaak kome…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Couleur, Pixabay

Reageer op het artikel "Afvallen, even wat kilo’s kwijtraken"

Reactie

Souaad, 27-12-2015 20:04 #1
Graag wil ik nog 8 kilo afvallen en ben geïnteresseerd in het ziekenhuis dieet. Echter lust ik geen eieren. Wat zou ik als alternatief kunnen nemen?

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!