InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Weegschaal met vetmeting

Weegschaal met vetmeting

Wie will afvallen en een dieet wil beginnen moet eerst weten hoeveel het ideale gewicht bedraagt. Een weegschaal met de aanduiding van lichaamsvet en verder ook nog het percentage water, spiermassa en botten kan hierbij een zeer goed hulpmiddel zijn. Ik kocht onlangs zo'n weegschaal met vetmeting van Medion in de Aldi met aanduiding van lichaamsvet en beschrijf hierna hoe dit allemaal werkt en wat het toestel juist kan meten.

Meten is weten

De weegschaal die ik onlangs in de Aldi konkopen voor ongeveer 16 euro is een ideaal hulpmiddel voor mensen die iets willen doen aan hun overgewicht. Het toestel kan het percentage vet berekenen in verhouding met het totaalgewicht en geeft dan ook nog het percentage van de spiermassa, het water en de botten aan.

Hoe werkt deze weegschaal van Medion MD 12840?

In de basis van de weegschaal zijn twee elektroden gemonteerd en die kunnen aan de hand van de elektrische weerstand het lichaamsvet meten. Het is namelijk zo dat minder vette weefsels,zoals bijvoorbeeld spiermassa, ook minder elektrische weerstand hebben dan vetweefsel.

De geïntegreerde computer berekent dan de waarden van het lichaamsvet in verhouding met de vooraf opgegeven grootte, leeftijd en geslacht. Vanzelfsprekend staat dit alles ook in relatie met het totaalgewicht van de persoon in kwestie.

Een voorbeeld:
Ik ben 48 jaar en meet 1,84m.
Ik weeg 73,2 kg en heb 19% vetmassa, 56,5 % water, 43,9 &% spiermassa en 10,4% botten.
Voor de categorie waar ik toe behoor (man, leeftijd tussen 40 en 59 jaar) ligt het normale percentage vet tussen 11 en 22. Voor water zou dit meer dan 58% moeten zijn en spiermassa meer dan 34.
Het watergehalte in mijn lichaam ligt dus iets te laag. Voor de rest gaan we niet klagen, maar het is wel een feit dat ik meer energie zou hebben als ik wat meer water zou drinken.

Spiermassa

De spiermassa is de motor van ons lichaam. In de spieren gebeurt het grootste percentage van de omzetting van energie. De spieren zorgen vor het behoud van de lichaamstemperatuur en zijn de basis van het rendement van ons lichaam. De controle van de spiermassa is heel belangrijk voor mensen met gewicht- en vetproblemen. Het lichaam heeft de spieren nodig om de overtollige energiereserve weg te werken of vet in de onderhuidse celweefsellaag. Een daling van het gewicht kan alleen goed lukken wanneer tegelijkertijd de spiermassa toeneemt.

Tabel voor de spiermassa

LeeftijdVrouwMan
6-12>36>40
13-79>30>34
atleet>38>42

Watergehalte van het lichaam.

Het lichaam van een volwassen man bevat ongeveer 60% water. Het percentage water van oudere personen is altijd lager dan dat van jongeren en mannen hebben altijd een hoger percentage water in hun lichaam dan vrouwen.
Dit heeft in hoofdzaak te maken met het percentage vetweefsel dat bij vrouwen hoger is dan bij mannen. Het water percentage bevind zich vooral in het gedeelte van het lichaam dat geen vet bevat (73% van de vetvrije massa is water) en het percentage water in het vetweefsel is heel laag (ongeveer 10% van het vetweefsel is water).
Het percentage van water in het lichaam vermindert automatisch wanneer het percentage vet stijgt.
Een verlies van 5% water kan de lichaamsenergie met 20 tot 30% doen afnemen. Drink daarom minstens twee liter water of andere dranken per dag.

Tabel watergehalte van het lichaam

LeeftijdVrouwMan
kind>58>60
volwassen>52>58
atleet>56>60

Lichaamsvet

Een hoog gehalte vet in het lichaam is niet gezond. Nog belangijker dan het vetgehalte zelf is het feit dat dit een hoog cholesterolgehalte met zich meebrengt. Het gevolg van dit hoge gehalte aan cholesterol is hogere risico's op ziektes zoals diabetes, hartaandoeningen etcetera.
Een extreem laag vetgehalte is evenmin gezond. Ons lichaam beschert de organen ondermeer met vetweefsel en die organen zijn uiteraard belangrijk voor het metabolisme, de verbranding. Een zekere vetreserve is essentieel. Als die reserve er niet is kan het metabolisme verstoord geraken en dan verhoogt bijvorbeeld het risico op osteoporose.

Het normale vetgehalte bij de mens hangt af van de leeftijd en het geslacht. Bij vrouwen is het doorgaans tien procent hoger dan bij mannen. Met de ouderdom verliest het lichaam meer spiermassa en verhoogt het vetgehalte.

Tabel met Percentage van vetgehalte in verhouding met het totale gewicht voor vrouwen

Leeftijdlaag vetgehaltenormaal vetgehaltehoog vetgehaltezeer hoog vetgehalte
6-12<77-1919-25>25
13-19<2020-3131-37>37
20-39<2121-3232-38>38
40-59<2323-3434-40>40
60-79<2525-3636-42>42
Atleet 12-25

Tabel met Percentage van vetgehalte in verhouding met het totale gewicht voor mannen

6-12<77-1818-25>25
13-19<88-1919-25>25
20-39<99-2020-26>26
40-59<1111-2222-28>28
60-79<1313-2424-30>30
Athleet 3-15

Conclusie:

Deze weegschaal met meting van vetgehalte kan indien correct gebruikt een heel goed hulpmiddel zijn bij het bereiken van het ideale gewicht. Het is uiteraard belangrijk om alles goed in te stellen, zoals leeftijd, geslacht en grootte. Het beste is zoals de handleiding ook aangeeft op vaste tijdstippen de meting te doen. De resultaten, daar moet je natuurlijk zelf aan werken.

Opmerking

De som van de verschillende waarden kan hoger zijn dan 100%. Dit komt doordat in vetweefsel en ook in spierweefsel water aanwezig is en dit wordt tijdens de meting samen gemeten met het waterpercentage. Het gaat hier dan ook niet om een meetfout als dit het geval is.
© 2010 - 2017 Guillermo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vetpercentage meten: welke methode?Vetpercentage meten: welke methode?Het meten van het vetpercentage kan zowel voor iemand die wil afvallen, als voor iemand die aan bodybuilding doet, belan…
Afvallen: reken het zelf uit en maak je eigen dieetAfvallen: reken het zelf uit en maak je eigen dieetOf je nou die extra kilo's van de feestdagen wilt afvallen of die strakke buik voor de zomer wilt bereiken: om af te val…
Dieet, het bijhouden van progressieDieet, het bijhouden van progressieMenig mens heeft het wel eens geprobeerd. Het meerendeel is echter gefaald. Diëten is voor velen geen fijne ervaring. Da…
Afvallen? Leer eerst meer over de weegschaal!Afvallen? Leer eerst meer over de weegschaal!Als je bezig bent met afvallen of een dieet, dan sta je waarschijnlijk vaak op de weegschaal. Er zijn echter genoeg mens…
Bronnen en referenties
  • Handleiding Báscula de grasa corporal Medion MD 12840

Reageer op het artikel "Weegschaal met vetmeting"

Reacties

Rietje, 01-02-2016 11:00 #5
Wat moet het waterpercentage zijn? En wat is het totaalplaatje uitgedrukt in percentage? Reactie infoteur, 15-02-2016
Het waterpercentage moet 58 à 60 % bedragen.
Het totaalplaatje kan hoger uitvallen dan 100% omdat sommige percentages elkaar overlappen.
Daar werd eerder al een opmerking over gemaakt.

Gerda, 24-10-2015 15:25 #4
Ik heb ook een soortgelijke weegschaal gekocht maar dan bij de AH voor 16,00.Ik heb ook wel eens gebruik gemaakt van een 2-punts weegschaal, met blote voeten en handvaten waar dan ook het fiscerale vet wordt gemeten( rondom organen).Ik vraag mezelf nu wel af of de medion wel een eerlijk totaalplaatje kan geven.Want bilvet en rondom je heupen is dan wel niet mooi maar niet zo verontrustend als buikvet. Verder ben ik zeer tevreden over de weegschaal en ik lig mooi op schema : )

Branders Ingrid, 08-08-2015 09:59 #3
Ik heb een weegschaal van aldi zo met vermesting na een nieuwe batterij heb ik alleen nog gewicht. Graag heb ik de uitleg hoe je ze terug instelde groetjes branders ingrid met code nr weegschaal 94031 Reactie infoteur, 17-08-2015
Dag Ingrid,

Ik heb deze weegschaal ondertussen niet meer (3 jaar geleden is ze kapot gegaan). Ik kan je helaas niet meer helpen hiermee, want ik heb ook de handleiding weggegooid. Het spijt me.

Met vriendelijke groet,
Wim

Linda, 26-07-2013 08:41 #2
Nog een opmerking, indien iemand overgewicht heeft is het waterpercentage een stuk lager als de aanbevolen 52%. Dit komt omdat er meer vet is. Pas teruggerekend naar een normaal gewicht kan worden beoordeeld of er inderdaad een tekort aan water in het lichaam is. :-)

Peter Lodder, 22-10-2012 16:04 #1
Verwarrend. Het voorbeeld dat gegeven wordt van de man komt op een totaal% van 129,8. Dit zou dus komen door water in vet en spier? De weegschaal geeft mij waarden van water 36.1 en spier van 15.3. Ver af van de referentiewaarden. Totaal is wel 102.2%, dus is weegschaal goed en mijn gevoel verkeerd of mijn gevoel goed en de weegschaal meet dit niet zo goed? Reactie infoteur, 19-12-2012
Ja, de weegschaal heeft ondertussen de geest gegeven. Blijkbaar is hier toch iets mis mee. Hebben ze omgeruild gekregen van Aldi en kort erna weer hetzelfde probleem.
De weegschaal is niet meer in gebruik nu.

Infoteur: Guillermo
Laatste update: 07-07-2012
Subrubriek: Dieet
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!