InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > De caloriën van ijssoorten

De caloriën van ijssoorten

De caloriën van ijssoorten De temperaturen stijgen en het is heerlijk weer om naar het strand te gaan. Je wilt er wel strak uitzien, maar de verleidingen van lekker eten, zoals ijs, blijven erg groot. Toch kun je ook genieten én afvallen. Hieronder volgt een overzicht van ijsoorten en de caloriën die ze bevatten.

Ijs

Waterijs, roomijs, softijs, slagroomijs en Italiaans ijs... Ijs kent vele soorten, die verschillen in samenstelling, voedingswaarde en calorieen. Ijs wordt vaak gezien als verwenvoedsel dat moet worden vermeden als je aan de lijn doet. Maar toch valt ijs mee qua calorieen. Vaak zijn tussendoorkoekjes, zoals sultana's en ontbijtkoekrepen, die zich profileren als 'gezond', calorierijker. Daarnaast is ijs gemaakt van onder andere melk en bevat daarom eiwitten en calcium.

Is ijs gezond?

Hoe gezond is ijs nu eigenlijk? Ijs bevat vet, suiker, maar veel ijssoorten (behalve waterijsjes) bevatten melk en eieren. Deze leveren proteinen, die belangrijk zijn voor de structuur van de botten.

Onderzoek Ola

Ijsfabrikant Ola heeft een onderzoek gedaan naar kennis van Nederlanders over tussendoortjes. Aan bijna 2.000 Nederlanders werd gevraagd om zestien tussendoortjes op volgorde van caloriën te zetten. De ijssoorten werden te hoog ingeschat, terwijl de caloriewaarde van andere snacks werd onderschat. Conclusie: ijs is niet zo ongezond als wij vaak denken.

Gezonde ijssoorten

Als je probeert af te vallen, zijn er gelukkig genoeg andere keuzes dan een waterijsje. Wat dacht je van een sinassplit, een Solero of roomijsbekertje? Let wel op: de kcal zijn per 100 ml, dus niet per 100 gram. Een bolletje schepijs weegt ongeveer 50 gram (100 ml). 100 gram komt ongeveer overeen met 200 ml.

IJsPer 100 mlVet (gr)
Slagroomijs1107
Slagroomijs light703
Dame Blanche1105
Roomijs speciaal1136,2
Roomijs rood fruit953,5
Stracciatella1216,7
Pecan-Caramel1176
Yoghurtijs bosvruchten1205
Roomijs aardbei1146,3
Roomijs chocolade1176,5
Roomijs vanille1024,8

Dan volgen in de tabel hieronder de ijssoorten per stuk.

IJsKcal/stuk
Raket45
Perenijsje50
Split65
Twister95
Solero99
Kauwgombalbeker110
Calippo100
Schepijs130
Sotfijs150
Cornetto Aardbei200
Cornetto Classic233
Cappuchino Cornetto185
Cornetto Enigma170
Cornetto Soft170
Cornetto King Cone360
Magnum261
Cornetto Love Chocolate190
Schatkistje78
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De caloriën van ijssoorten"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 28-08-2010
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!