Blijf op gewicht; ook op hogere leeftijd!

Blijf op gewicht; ook op hogere leeftijd! Op jonge leeftijd is er niets aan de hand; we voelen ons fit en het gewicht is over het algemeen precies zoals het hoort. De gewoonste zaak van de wereld! We kunnen eten en drinken wat we willen zonder overdreven veel aan te komen. Met het ouder worden: het begint al rond de dertig zal de voeding enigszins aangepast moeten gaan worden om gezond en actief te blijven.

Leeftijd jonger dan 20

Voor jongeren en pubers is een goed voedingspatroon zeer belangrijk. Ouders hebben daarom tips nodig. Zie: Jongeren en pubers eten ongezond - wat te doen?

Leeftijd 30+

Rond het dertigste jaar gaat het verouderingsproces in werking. De snelheid van verouderen wordt natuurlijk ook bepaald door de genen. En de manier van levensstijl speelt ook een belangrijke rol. Het is nu van belang om gezond op gewicht te blijven: dus gezond en gevarieerd eten en voldoende beweging. Dit kan het verouderingsproces al vertragen.

Leeftijd 40+

Volgens de medische wereld begint het verouderingsproces zich in te zetten : de eerste kraaienpootjes verschijnen en de haren beginnen lichtelijk te vergrijzen. De spieren beginnen af te nemen, de opbouw van het vetweefsel vermeerdert en de stofwisseling wordt trager. Allemaal redenen voor het begin van gewichtstoename. He advies luidt dan ook: verhoog het energieverbruik en pas uw energieopname aan. Een dieet is nog niet nodig. Wel gezond eten ; vooral volkoren producten en veel groenten en fruit.

Een goed ontbijt is zeer belangrijk: de darmen worden aan het werk gezet en de stoelgang wordt gestimuleerd. Het resultaat is voldoende energie en het gewicht wordt beter op peil gehouden. Een gezond ontbijt bevat volkoren brood of een ander graanproduct (havermout/muesli), halvarine boter, 20+/30+ kaas, mager vlees (fricandeau/rookvlees/rosbief/kipfilet), light-jam, honing, appelstroop. Drink halfvolle melk/karnemelk en koffie-thee zonder suiker. Als toetje : fruit.

De lunch bestaat ook uit volkorenbrood met ook weer magere producten (zie ontbijt). Ook kunt u kiezen voor vis (haring, zalm, makreel, tonijn) en uiteraard weer vers groente/fruit, zoals tomaat, komkommer, appel, peer, aardbei etc.

De warme maaltijd moet steeds minimaal 150 gram groente en een ruime hoeveelheid aardappelen/zilvervliesrijst/volkorenpasta. Eet vooral mager vlees, vis, ei of vleesvervangers. Kies ook steeds olijfolie of vloeibare bak- en braadproducten om de maaltijd te bereiden. Wat de toetjes betreft: magere yoghurt en vers fruit. Bij weinig tijd: liever diepvries dan blikgroenten. Ook een salade bij het eten is prima en zorg ook voor voldoende vitamine B en zink (in aardappel/banaan/zeevis/peulvruchten) Wat de drankjes betreft: water/koffie/thee(zonder suiker).

Leeftijd 50+

Op deze leeftijd is het overgewicht te wijten aan een verkeerde balans van energie-inname (voeding) en het energieverbruik (activiteit). Het eten is weer de boosdoener: ongezonde snack- gewoontes met daarbij onvoldoende lichaamsbeweging.

Overgewicht verhoogt risico op hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en diabetes. Overgewicht is na het roken de meest voorkomende ziekteveroorzaker in Nederland. Voor de toekomst wordt ingeschat dat lijders aan diabetes type 1 0f 2 schrikbarend zullen stijgen. En dat is onderandere toe te schrijven aan slechte eetgewoonten en te weinig beweging (dit geldt uiteraard niet voor alle diabetici). Daarom is het van belang het gewicht op peil te houden en te letten op zo weinig mogelijk eten van verzadigde vetzuren in dierlijk vet (vlees/melk) en vetrijk koek en snoep. Deze verzadigde vetzuren verhogen de concentratie van het LDL-cholesterol en het gevaar van aderverkalking wordt vergroot.

Blijf magere vleessoorten eten op het brood met weinig vet of vetarme kaas, kwark of groentespreads en niet teveel eieren per week (maximaal 3). Het eten van vis (een of tweemaal per week ) voor de omega-3-vetzuren als bescherming tegen hart- en vaataandoeningen. En dit geldt ook voor het gebruik van plantaardige olie; zoals soja of olijfolie voor het bakken en het maken van saladedressing.

Ook belangrijk op deze leeftijd is het gebruik van calciumrijk voedsel in bijvoorbeeld melk, kwark, kaas, yoghurt, noten, broccoli, kool en tofu. Deze calcium en de extra lichaamsbeweging heeft een goede invloed op de structuur van de botten.
Dan nog tot slot het consumeren van sojaproducten tegen de botontkalking blijft van belang.

Bijna iedereen van 50 jaar of ouder wil graag afvallen, dus deze leeftijdscategorie blijkt zeker niet tevreden met hun gewicht.
De redenen zijn verschillend; meer dan de helft handelt uit gezondheidsoverwegingen (diabetes, reuma, slechte knieën en gewrichtsproblemen. Dan is ook een veelvoorkomende reden het dragen van leuke kleding. Over het algemeen wil iedereen wel een kilo of 10 kwijt.

Men wil dit vooral bereiken door minder en gezonder te eten en meer te doen aan lichaamsbeweging, terwijl ook een groot gedeelte begint aan diëten, zoals Atkins, Sonja Bakker, Montignac, Dr. Frank etc. Maar of dit blijvend resultaat oplevert is nog maar de vraag, laat staan al die andere “wondermiddeltjes” in de vorm van dure tabletten, poeders, pillen en shakes. De commercie verdient er goud geld aan; let maar op het aantal artikelen wat te vinden is op internet over afvallen en gewichtscontrole.
© 2010 - 2020 Jokaz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen bij overgewicht en ondergewichtWat kun je nu krijgen voor aandoeningen als je overgewicht hebt of ondergewicht. Maar het gaat nu ook eens over ondergew…
Wat is BMI en hoe bereken ik dit?Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zod…
Hoe doeltreffend is het Scandinavisch dieet?Hoe doeltreffend is het Scandinavisch dieet?Als gevolg van het groeiend aantal landgenoten met (ernstig) overgewicht, neemt ook het aantal diëten hals over kop toe.…

Koolhydraatarm dieet: Zonder koolhydraten snel afvallenWil je snel afvallen, liefst binnen een week? Wil je vlees en vis kunnen eten zoveel je wilt? Wil je gewicht blijven ver…
De caloriën van ijssoortenDe caloriën van ijssoortenDe temperaturen stijgen en het is heerlijk weer om naar het strand te gaan. Je wilt er wel strak uitzien, maar de verlei…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Blijf op gewicht; ook op hogere leeftijd!"

Reacties

Jokaz (infoteur), 27-08-2010 22:30 #2
Hallo Ank,

Ik heb het artikel aangepast. Mijn excuses; verkeerd ingelicht

Ank, 26-08-2010 19:07 #1
In dit artikel schrijft u dat diabetes type 1 te wijten zou zijn aan overgewicht, diabetes type 1 is echter een autoimmuunziekte waarbij het eigen afweersysteem de insulineproducerende cellen, gelegen in de alvleesklier, kapot maakt. Dit is meestal helemaal niet te wijten aan overgewicht, sterker nog… artsen weten nog steeds niet waardoor type 1 ontstaat. Dertig jaar geleden heb ik die ziekte ook gekregen toen ik 26 was, ik had beslist geen overgewicht (BMI 21), stond 6 dagen per week 2 uur op de judomat (geen greintje vet, gespierd atletisch figuur), at gezond. Heel vervelend dat u dit zo zwart-wit stelt, vooral voor alle, slanke soms zelfs magere, kinderen die met deze nare ziekte te kampen hebben en zich vaak aangevallen voelen door de domme, kwetsende opmerkingen van anderen. Ook voor hun ouders is de ziekte van deze kinderen erg belastend vanwege de verzorging die vaak erg zwaar is, daar komen dan ook nog de zorgen om de complicaties aan hart, ogen, nieren, zenuwen, gewrichten en pezen die in de toekomst op kunnen treden.

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 31-10-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!