InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Verhoog je stofwisseling en val af

Verhoog je stofwisseling en val af

Verhoog je stofwisseling en val af Mensen die willen afvallen maar waarbij het niet echt wil vlotten hoor je vaak zeggen dat ze nu eenmaal een trage stofwisseling hebben. Daar hoef je je echter niet bij neer te leggen. Een paar tips om je stofwisseling te versnellen. Je kunt je stofwisseling op verschillende manieren een duwtje geven. Opvallend genoeg worden de adviezen die ik hieronder noem ook al jaren opgesomd in het kader van een gezond eet- en leefpatroon. Gevarieerd eten, regelmatig bewegen en voldoende rust zijn essentieel. Op die manier stel je het lichaam in staat een goede balans te vinden tussen activiteit en herstel en maak je optimaal gebruik van je metabolisme.

Sla geen maaltijden over

Je stofwisseling zal vertragen als je maaltijden overslaat. Binnenkomende calorieën worden vastgehouden en opgeslagen alsof er zware tijden van schaarste aan de hand zijn. Het lichaam wil wat er binnen komt zo efficiënt mogelijk gebruiken en zal indien nodig zelfs je spiermassa gaan verbranden, waardoor je energiebehoefte nog verder omlaag gaat en je zodra je weer meer gaat eten gigantisch zult aankomen. Zorg dus voor regelmaat, eet drie gevarieerde maaltijden en drie gezonde tussendoortjes per dag.

Beweeg!

Niet alleen zorgt beweging ervoor dat je calorieën verbrandt, je bouwt ook spiermassa op. Aangezien spieren meer energie verbruiken dan vet, komt je stofwisseling hoger te liggen. Met andere woorden, met weinig spiermassa kun je misschien maar 1.900 calorieën op een dag eten zonder aan te komen, terwijl je met meer spieren misschien wel 2.100 calorieën kunt eten.
Overigens wordt vaak onderschat wat je overdag al aan beweging kunt halen zonder naar de sportschool te gaan. Ga als het mogelijk is te voet of op de fiets naar je werk en sta regelmatig op. Dus verzamel niet eerst alle documenten waar je een kopie van moet maken, maar loop voor ieder document afzonderlijk naar het kopieerapparaat.

Met sporten geef je echt een zwieper aan je metabolisme. Al tijdens de activiteit, maar ook nog uren erna draait je stofwisseling op volle toeren. De heersende mening is dat ís ochtends sporten het beste is als je wilt afvallen. Je zorgt dan voor een boost waar je de rest van de dag profijt van hebt.

Neem rust!

Je zou misschien denken dat je met minder uren slaap meer uren actief bent en dus meer calorieën verbrandt. Dit is echter een misverstand. Te weinig slaap zorgt ervoor dat koolhydraten minder goed worden verbrand. Het gevolg hiervan is een vertraagde stofwisseling en meer trek in zoetigheid.

Te weinig slaap wordt door je lichaam ervaren als stress, en in tijden van stress schiet de behoefte aan zoetigheid omhoog, terwijl het vermogen van het lichaam om voedsel om te zetten in energie afneemt. Het gevolg is dat er extra vet wordt opgeslagen.

Zorg voor vezels

Vezelrijk voedsel in combinatie met ruime hoeveelheden vocht zorgt voor een snellere darmpassage. Bovendien heb je met vezelrijke voeding sneller een verzadigd gevoel en dus minder honger.

Matig met alcohol

Alcohol vermindert je weerstand en verhoogt je trek in zoete en vette snacks.

Koffie

Cafeïne heeft een stimulerend effect op je stofwisseling, drink dus gerust een paar kopjes (liefst zwarte) koffie per dag.
© 2010 - 2019 Annojo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
10 manieren om je metabolisme te versnellen/verhogenDe ene persoon komt veel sneller aan dan de andere, dit heeft te maken met het metabolisme, oftewel de stofwisseling. Al…
Afvallen: verhoog je stofwisselingAfvallen: verhoog je stofwisselingWanneer je wilt afvallen, is je stofwisseling van groot belang. Hoe hoger je stofwisseling is, hoe meer je verbrandt in…
Slank in 28 dagen: het metabolisme dieetSlank in 28 dagen: het metabolisme dieetSlank in 28 dagen. Wie wil dit nu niet? De Amerikaanse auteur Haylie Pomroy beweert in haar boek "Het metabolisme dieet.…
Een aantal tips die invloed hebben op een gezond metabolismeIedereen zou wel slank willen zijn, sommigen slechts voor het uiterlijk, en anderen omdat het noodzakelijk is voor de ge…
10 bewezen manieren om het metabolisme te versnellen10 bewezen manieren om het metabolisme te versnellenWanneer je effectief wilt afvallen is het een aanrader om niet alleen op het voedingspatroon te letten, maar er ook voor…
Bronnen en referenties
  • www.valtaf.nl http://www.lekker-in-je-vel.nl/ http://snelvermageren.nl/voeding/afvallen-en-alcohol/ http://fitness.rubriek.nl/fitness/metabolisme_verhogen.php

Reageer op het artikel "Verhoog je stofwisseling en val af"

Infoteur: Annojo
Gepubliceerd: 10-09-2010
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!