InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe werk ik een bierbuikje weg?

Hoe werk ik een bierbuikje weg?

Veel mannen ontwikkelen naarmate ze ouder worden wat in de volksmond een bierbuik genoemd wordt. Dit komt omdat overtollig vet bij mannen een plaatsje vindt rond hun middel, terwijl bij vrouwen eerder de heupen het zwaar te verduren krijgen. Bier bevat veel calorieën, zeven per gram om precies te zijn. Toch is bier zeker niet de enige boosdoener bij het krijgen van een bierbuik.

Hoe kweek je een bierbuik?

Een bierbuik is te wijten aan teveel vet. Veel oudere mannen en vrouwen nemen meer calorieën op dan goed voor ze is. Belangrijk om te begrijpen is dat een bierbuik niet enkel door bier veroorzaakt wordt. Het ligt veeleer aan de levenswijze van de man. Een grote groep mensen eet 's avonds te uitgebreid én te vroeg voor het slapen gaan. Probeer het avondmaal te nuttigen twee uur voor het slapengaan. Op deze manier wordt het vet niet opgeslagen, maar in de mate van het mogelijke verbrand. Een avondje uitgaan kan heel tof zijn, zeker met enkele biertjes achter de kiezen. Maar hoe vaak betrap je jezelf niet op binnenstappen van een frituur of het opwarmen van een pizza? Alcohol wekt eetlust op. Het lichaam zal volop bezig zijn de alcohol te verbranden, alvorens ook het vet aan te pakken. Deze combinatie is dodelijk voor een strakke buik.

Je krijgt extra calorieën binnen van het bier, tot 110 per pint. Daar komt nog eens bij dat je meer eet dan nodig, meestal zijn deze snacks ook heel vettig, en ze worden minder snel verbrand. Er wordt ook te weinig gesport. In onze samenleving zijn er veel jobs waar geen lichaamsbeweging aan te pas komt. Om na of voor het werken flink te gaan sporten is veel moed en doorzettingsvermogen nodig. Toch zal dit dé sleutel zijn om terug een mooie buik te krijgen.

Hoe werk je een bierbuik weg?

Erg veel middeltjes tegen een bierbuik bestaan er niet. Hoop dus maar niet op een wondermiddel waarmee alle problemen opgelost zijn. Het is ook zo dat vanaf 35 jaar het metabolisme ferm achteruit gaat, resulterend in een tragere afbreuk van vetten. Enkele tips om een bierbuik tegen te gaan;
  1. Kalm aan met de calorieën: Let op je voeding en vermijd hoge innames van calorieën.
  2. Vermijd alcohol en frisdranken: Drankjes bevatten 'lege calorieën'. Een biertje (25cl) is 110, een Coca Cola (25cl) 70 calorieën.
  3. Eet liever fruit dan snoep: Natuurlijke suikers, gevonden in fruit, zijn nuttig. Suikers in snoep zetten zich snel om in vetten.
  4. Beweeg dagelijks: Een wandeling helpt ook.
  5. Zweet het uit: Vetten worden verbrand door een intensieve inspanning. Goede sporten om gemakkelijk van een buikje af te geraken zijn; lopen, fietsen, wandelen, zwemmen,... Probeer een gemiddelde van een half uurtje per dag eens goed door te gaan en lekker alles er uit te zweten.
  6. Buikspieroefeningen helpen NIET: Buikspieroefeningen helpen om meer spieren te ontwikkelen in de buikstreek. Deze spieren, neem nu een six-pack, worden slechts zichtbaar als het vetpercentage onder de 12% is. Massaal je buik beginnen trainen zal dus niet helpen bij het afvallen.

Het belangrijkste is de combinatie van dit alles. Enkel letten op je voeding zal niet voldoende zijn, net zoals extra sporten alleen ook geen goede oplossing biedt. Veel succes!
© 2010 - 2019 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe kom ik aan die bierbuik?Hoe kom ik aan die bierbuik?Veel mannen ontwikkelen naarmate ze ouder worden de zogenaamde "bierbuik". Vet hoopt zich op rond je middel en een vooru…
Bierbuik, oorzaak en wegtrainenBierbuik, oorzaak en wegtrainenEen bierbuik ontstaat door bier drinken. Soms. Een bierbuik kan ook ontstaan door overmatig eten en te weinig bewegen, m…
Bier, hop en hormonenDe samenstelling van bier is alom bekend, gegist graan (vooral gerst), water, gist en hopbellen dat zijn de traditionele…
Bier, keuzes en calorieënBier, keuzes en calorieënBier kunnen we met uitstek één van de populairste alcoholische dranken noemen. Iedereen houdt wel van een biertje, voora…
10 fabeltjes over 'het glaasje te veel'"Bier na de wijn is venijn", een bierbuik krijg je na het drinken van te veel bier en zo zijn er nog wel meer fabeltjes…

Reageer op het artikel "Hoe werk ik een bierbuikje weg?"

Infoteur: Bieraait
Laatste update: 02-11-2010
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!