InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk?

Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk?

Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk? Waarom is afvallen tijdens stress zo moeilijk? Afvallen en veel stress in je leven, is het mogelijk? Verandert je eetgewoonte als je stress ervaart? Wat is het gevaar van stress als je graag wil afvallen? Wat zijn de gevolgen van stress? Verandert jouw eetgedrag onder invloed van stress? Eet je minder maar snoep je meer? Voedsel is een manier om met stress om te gaan. Eet jij je stress weg door meer te snoepen? Kan jij maar niet afvallen door de stress?

Gevolgen van stress

Niet iedereen is zich bewust van stress. Onbewust kunnen we onder invloed van stress meer gaan eten. Ook kan iemand onder invloed van stress minder gaan eten. De gevolgen van stress kunnen zich uiten in gewichtstoename, soms in gewichtsafname.

Omgaan met

Er zijn verschillende manier hoe men omgaat met stress. De een zal onbewust:
  • Meer gaan eten en meer gaan snoepen,
  • De ander zal door toename van het stresshormoon cortisol zo druk bezig zijn dat er maaltijden worden overgeslagen en door de drukte afvalt,
  • Weer een ander slaat maaltijden over, maar snoep zo veel dat het gewicht toeneemt.

Stress

Wat is het gevaar van stress als je wilt afvallen? Als iemand veel stress ervaart in zijn leven, zal deze minder honger hebben. Het hongergevoel vermindert met de toename van stress. Maaltijden worden hierdoor makkelijk overgeslagen. Het gevaar van stress is, is door meer te snoepen de stress klachten verminderen.

Eten

Eet jij je stress weg met snoep en snacks? Sla jij maaltijden over onder invloed van stress? Dan is de kans heel groot aanwezig dat stress een dikmaker wordt. Voedsel is dan voor jou een manier om met stress om te gaan. Door het overslaan van maaltijden en het meer snoepen is dat jouw manier om met stress om te gaan. Het komt heel vaak voor dat mensen onbewust meer gaan snoepen door stress.

Emotie

Ben jij een emotie eter? Eet jij meer door stress? En is het voedsel vaak ongezond voedsel wat je eet door stress? De kans is groot dat je gewicht aankomt en dat je een emotie eter bent. Eten en snoepen is dan voor jou een manier om van dat vervelende opgejaagde gevoel dat stress veroorzaakt van af te komen. Snoepen lijkt de vervelende klachten van stress te verminderen.

Voedingsmiddelen

Tijdens stressvolle situaties grijpen veel mensen naar een zak chips of een reep chocola. Voornamelijk om van het onrustige gevoel van de stress af te komen. Chips en chocola zijn voedingsmiddelen die een onrustig gevoel veroorzaken en versterken. Het is veel beter om tijdens stresssituaties geen voedingsmiddelen te gebruiken die het opgejaagde gevoel versterken.

Bang

Waar komt de stress vandaan? Waarom snoep je meer door stress? Ben jij bang om niet aardig gevonden te worden? Ben jij bang om de gevoelens van een ander te kwetsen? Ben jij bang voor confrontaties? Waar komt het gevoel vandaan dat je moet gaan eten door stress? Onderzoek eens bewust waarom je meer eet door stress.

Tegenslag

Het is vaak de angst om een ander te kwetsen, dat jij je geen raad weet met tegenslag, pijn, oordeel en verraad, waardoor je meer gaat eten tijdens stress. Zie de tegenslag, de pijn, het oordeel en het verraad dapper onder ogen. Beleef de tegenslag, de pijn, het oordeel en het verraad i.p.v. deze gevoelens te begraven door het eten van een grote zak chips. Het is maar een moment en het moment gaat voorbij.

Afvallen

Als we willen afvallen moeten we een manier vinden om met stress om te gaan, zonder naar de ongezonde voedingsmiddelen te grijpen. Iedere dag flink bewegen is behalve uitstekend om gewicht te verliezen ook een prima manier om met stress om te gaan. Iedere dag een uur flink bewegen in de frisse buitenlucht doet wonderen voor zowel de stress als voor je gewicht!
Gerelateerde artikelen
Calorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsCalorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsKoek, snoep, chocola, chips, ijs. Allemaal 'verboden' bij diverse diëten, maar de kern van afvallen is minder calorieën…
Afvallen? Begin bij je hoofdAfvallen? Begin bij je hoofdHet is zo makkelijk gezegd: afvallen, je moet het gewoon doen. Maar hoe verander je je eetpatroon als alles in je systee…
Voedsel en emotieVoedsel en emotieIedereen heeft er wel eens last van; een rotgevoel. Voor veel mensen is eten dan een goede oplossing om dit gevoel van l…
Lukt afvallen niet?Lukt afvallen niet?Graag willen afvallen, maar lukt afvallen niet? Ben jij afgevallen, maar komen de kilo´s weer terug? Ga jij eten zodra j…
Bronnen en referenties
  • http://dieet.blog.nl/algemeen/2011/08/21/voeding-tijdens-stress
  • http://www.humanconcern.nl/boekenshop/omgaan.php
  • http://www.slankzonderstrijd.be/5-manieren-om-te-stoppen-met-stress-eten/
  • http://www.opdieet.nl/stress.htm
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/50016-effectief-afslanken-afslanktips-die-werken.html

Reageer op het artikel "Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk?"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 17-10-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!