InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afslanken door thee

Afslanken door thee

Afslanken door thee Thee bevat van nature stoffen die helpen bij het afslanken. Dit dieet dient ervoor dat je in een respectievelijke korte tijd op je juiste gewicht komt. Daarnaast word je eetgewoonte veranderd, zodat je ook op gewicht blijft.

Werkzame stoffen

Thee afkomstig van de theeplant bevat stoffen die helpen bij het afslanken. De welbekende zwarte, groene en witte thee zijn afkomstig van deze theeplant. Deze drie theesoorten bevatten de volgende ingrediënten die het afslanken ondersteunen:
  • L-theanine
  • Cafeïne
  • Epigallocatechin-3-gallate

L-theanine

Deze stof komt van nature voor bij thee. Het is het meest aanwezig in witte thee. L-theanine heeft invloed op de neurotransmitters, deze neurotransmitters bepalen het niveau van dopamine en serotonine. Deze stoffen geven een signaal door aan de hersenen dat voor een vol gevoel zorgt. Hierdoor ga je minder eten. Daarnaast is L-theanine een antioxidant en stimuleert het je immuunsysteem.

Cafeïne

Deze stof is vrij bekend vanwege het opwekkende effect. Naast de actieve werking heeft cafeïne ook invloed op de stofwisseling. Ook stimuleert deze stof het sympatische zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling.

Epigallocatechin-3-gallate

Deze stof is een antioxidant die het metabolisme van het lichaam stimuleert. Door een hoger metabolisme verbrand je meer. Daarnaast verlaagt deze stof het niveau van triglyceride in het bloed en gaat het vasthouden van vetzuren in vetcellen tegen.

Hoe werkt het

Het principe is heel simpel, drink zo´n 4 koppen thee per dag. Doe dit wel zonder suiker, melk en zoetstoffen. Om de bitterheid van de thee te onderdrukken kan de thee gemengd worden met bijvoorbeeld citroengras. Helaas is alleen thee drinken niet afdoende. Het belangrijkste van het afslanken is nog steeds het ontwikkelen van een gezonde eetgewoonte.

Ontwikkeling van een gezonde eetgewoonte

Deze ontwikkeling is nog het lastigste van heel het lijnen. Je gehele eetpatroon wordt omgegooid en het is moeilijk om verleidingen te weerstaan. De basis van een gezonde eetgewoonte is vele malen makkelijker om vol te houden dan een dieet waarbij je veel minder calorieën binnen krijgt. Voor een goede basis kun je het beste het volgende schema aanhouden:
  • Ontbijt: Begin elke dag met een ontbijt, hiermee breng je de stoelgang mee op gang. De volgende producten zouden genuttigd mogen worden: (volkoren) brood, muesli, melk, yoghurt. Op je brood kun je het beste vleeswaar of kaas doen, vermijd zoveel mogelijk zoete producten.
  • Tussendoor: Een handje nootjes, fruit of muesli koek
  • Lunch: Een salade met noten, paddenstoelen, witte kaas, etc. In plaats van een salade kunnen er ook weer (volkoren) boterhammen genomen worden. Zelfgemaakte groentensoep kan ook makkelijk.
  • Diner: Hier is heel veel in te variëren. Zorg er uiteindelijk voor dat je genoeg groenten binnenkrijgt (2 ons per persoon), ook is het verstandig om 3 keer per week vis te eten in plaats van vlees. Zorg er ook voor dat je gevarieerd eet, dus niet week in week uit dezelfde gerechten. Als je vlees bakt, zorg er dan voor dat je geen light-boter pakt, maar gewoon minder boter gebruikt.
  • Tussendoor: 3 toastjes met kaas of vis. Daarnaast mag je natuurlijk ook nog een kop groentensoep nemen.
© 2011 - 2017 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het 10 dagen dieetHet 10 dagen dieet10 pond in 10 dagen afvallen. Het is mogelijk met dit dieet, maar er zijn wel bepaalde regels die volledig nageleefd moe…

Reageer op het artikel "Afslanken door thee"

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 24-10-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!