InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het Diva Dieet, lijnen op z'n chicst

Het Diva Dieet, lijnen op z'n chicst

Het Diva Dieet, lijnen op z'n chicst Afvallen kun je op allerlei manieren, maar met het Diva Dieet doe je dat chique en glamorous. Met het Diva Dieet eet je minder, maar met meer liefde voor je voedsel en voor jezelf. In het boek Het Diva Dieet is een Diva Dinerplan van vier weken opgenomen. Lekkere recepten om lekker af te vallen. Niets is verboden, maar alles met mate. Ook het afvallen natuurlijk, want rondingen horen nu eenmaal bij vrouwen; in ieder geval volgens Mae West.

Afvallen heeft geen zin?

Afvallen schijnt weinig zin te hebben. Wie afvalt maakt namelijk stoffen aan die de gewichtstoename bevorderen, waardoor je na een dieet toch weer aankomt. Uit een onderzoek door de Australische arts Joe Proietto blijkt dat het lichaam van frequente afvallers heel anders werkt dan dat van ‘normale’ dunne mensen. Het gaat daarbij om veranderde hormoonwaarden. Proietto vermoedt dat dit komt omdat er na het volgen van een dieet een afweermechanisme op gang komt dat toename van gewicht bevordert.
De personen die aan het onderzoek meededen waren echter allen zwaargewichten (100 kilo) en vermoedelijk heeft de stelling "afvallen heeft geen zin" betrekking op mensen die aan obesitas lijden.
Dus iedereen die een paar kilo kwijt wil, hoeft niet meteen te denken dat het houden van een dieet zinloos is om vervolgens achterover te kunnen leunen. Humeurig word je er wel van en dat is voor jezelf en je omgeving minder prettig. Daarom kun je maar beter gaan voor een lekker dieet, zoals het Diva Dieet.

Het Diva Dieet

Dorien Goertzen en Melanie Wisse schreven samen Het Diva Dieet, welk boek in 2011 verscheen bij uitgeverij Scriptum. De beide dames zijn zogezegd ervaringsdeskundigen. Want Dorien is juriste en werkzaam in de filmbranche en Melanie is een gepassioneerde amateur-kok en moeder van drie kinderen. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze levensgenieters zijn. Dat laatste betekent dat er af en toe een paar pondjes weggewerkt moeten worden. Het idee voor het Diva Dieet is geboren, omdat ze het beu waren om iedere keer weer een of ander dieet te volgen, waarvan je chagrijnig wordt. Ook het jojo-effect waren de dames goed zat.

Men is wat men eet

Maar hoe doe je het dan: slank worden en slank blijven? Een echte levensgenieter moet een diva worden en alleen nog het puikje van de zalm eten. Kleine hapjes, groots gebracht. De lezeres wordt uitgenodigd om de diva in haarzelf te ontdekken. Als je die niet kunt vinden, begin je gewoon te eten als een diva en wordt je er vanzelf één. Nietzsche zei het al: "Man ist was man isst" , oftewel men is wat men eet.

Hoe eet een diva?

Er worden in het boek Het Diva Dieet natuurlijk heel wat open deurtjes ingetrapt; er staan allerlei wetenswaardigheden omtrent gezond eten en gezond zijn in die elke dieetganger inmiddels wel kan dromen. De schrijfsters baseren zich overigens op de eetfilosofie van Michael Pollan en diens slogan "Echt eten, niet teveel, vooral planten." (zie ook mijn artikel "Een pleidooi voor echt eten, Michael Pollan"). Zelf voegen ze hieraan toe: "En dat aan tafel!" Want het is niet divalike om staand in de keuken of voor de buis hangend iets weg te werken.
Samengevat eet een diva alleen het beste, bescheiden porties, vers bereid verrukkelijk eten, bij voorkeur een paar gangen, aan een gedekte tafel, drie keer per dag, ook als je alleen bent; alles eten wat je lekker vindt, maar nooit een tweede keer opscheppen en maar één of twee keer per dag een klein tussendoortje.

Liever champagne dan frisdrank

In het hoofdstuk "Hoe gaat de diva om met ....." wordt nog eens benadrukt hoe slecht frisdrank is. Er zit meer suiker in dan in een cakeje. De gemiddelde Nederlander zou in een maand een paar kilo afvallen, als hij de frisdrank gedurende die periode liet staan. Schokkend, stellen de dames terecht. Nee, neem dan champagne of prosecco; slechts 80 caloriën per glas. Ladylike en glamorous. Overigens wordt er in het Diva Dieet niet met caloriën gewerkt. Uitgangspunt is eenvoudigweg dat een diva met mate eet. Wel is er achterin het boek een Sterrentabel opgenomen, waarin aan snacks en tussendoortjes een bepaald aantal sterren wordt toegekend. Je mag tien sterren per dag oppeuzelen.

Ga toch fietsen

Welk dieet je ook volgt, bewegen is altijd belangrijk. Volgens Dorien en Melanie dribbelen we al zo'n kleine drie kilometer per dag door al onze bezigheden. Als je daarbij nog iedere dag een wandeling maakt van een half uur, heb je in principe voldoende beweging. Dat is voor de diva's die er geen heil in zien om naar de sportschool te gaan, te zwemmen of te fietsen of voor mijn part te kangoo jumpen.

Hoe werkt het Diva Dieet

De stelling dat je alleen afvalt, wanneer je minder eet dan dat je verbruikt geldt natuurlijk ook voor het Diva Dieet. Aanbevolen wordt om eerst eens voor jezelf in kaart te brengen wat je gedurende de week eet en drinkt. Daarna kun je beginnen aan het Diva Dinerplan van vier weken. Alvorens je echter van deze godenspijzen mag gaan genieten, moet je eerst nog even door een zure appel heenbijten. Of moet ik zeggen: zure knol. Want je begint met een kickstart weekend, "een vochtafdrijvend weekendje". Daarbij draait het om sappen en knollensoep.

Het Diva Dieetplan gaat uit van standaard ontbijt- en lunchporties. Het Diva Dieetplan voorziet echter wel in lekkere ontbijtrecepten voor het weekend, zoals daar zijn muffins met passievruchten of bananenbrood. Verder staat er voor iedere dag een diva diner op het menu, één gang door de week en meerdere gangen voor het weekend. Een paar voorbeelden: dronken kip à la Jackie Kennedy (met champagne overgoten gegrilde kippenborst met haricots verts), mooie vrouwen bonen, saumon rapide etc.
Verder staan er in het boek een paar "diva originals" zoals bouillon à la Marlène Dietrich en Katharine Hepburns brownies en Pasta à la Sofia. Sofia Loren zou haar schoonheid te danken hebben aan spaghetti!
Tot slot zijn er in het boek wat recepten voor sappen en smaakmakers opgenomen.

Het Diva Dieet is een alleraardigst dieetkookboek geworden, humorvol geschreven met leuke illustraties. Aan dit boekje heb je altijd wat, want er staat een keur aan lekkere recepten in en als je daar dan ook nog van afvalt of op zijn minst op gewicht blijft, is dat mooi meegenomen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dieet en afvallen tijdens de kerstdagenDieet en afvallen tijdens de kerstdagenDe decembermaand is met al zijn feestdagen zoals Oud en Nieuw, Kerst en Sinterklaas onlosmakelijk verbonden met lekker e…
Bronnen en referenties
  • Artikel Telegraaf 3 januari 2012, getiteld "Afvallen heeft geen Zin"
  • Het Diva Dieet, Lijnen op z'n chicst, Doooorien Goertzen & Melanie Wisse, Uitgeverij Scriptum 2011
  • www.divadieet.nl

Reageer op het artikel "Het Diva Dieet, lijnen op z'n chicst"

Infoteur: Plato
Laatste update: 11-01-2012
Subrubriek: Dieet
Special: Diëten
Medische informatie…
Schrijf mee!