InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het ‘Ital’ dieet

Het ‘Ital’ dieet

Het ‘Ital’ dieet Als je al eens hebt geluisterd naar reggae is de kans groot dat je al hebt gehoord van de term 'Ital'. In Jamaica betekent 'Ital' zuiver. Hierdoor zou je afleiden dat het om een heel natuurlijk dieet gaat. Maar is dit ook zo en waar verschilt het dieet van alle anderen?

Dieet of way of life?

Van oorsprong is het Ital dieet ontwikkeld door de rastafari beweging uit Jamaica. Een belangrijke pijler van het dieet is dat het in overeenstemming moet zijn met hun persoonlijke filosofie van intens gebed en meditatie. Het is dus niet enkel een weg naar gewichtsverlies maar eerder een onderdeel van een complete levensfilosofie. Een cruciaal begrip bij het Ital dieet is: ‘Livity’ Dit kan vrij vertaald worden als interne energie (levenskracht). Het dieet is erop gericht om de interne energiemarkt, die in het lichaam voorradig is, te verhogen. Dus elke product dat een positieve invloed heeft op deze ‘Livity’ is toegestaan. De producten die de energie negatief beïnvloeden, deze bij wijze van spreken uit het lichaam zuigen, zijn verboden. Het is dus nogal voor de hand liggend dat alcohol en tabak hierbij horen. Een beweging die zo de nadruk legt op de natuurlijke goedheid van de dingen en de betrokkenheid met de natuur kan alleen maar vegetarisch geïnspireerd zijn. Het blijkt dat elk dierlijk product de ‘Livity’ negatief beïnvloedt en dus moet vermeden worden. Voor de rastafari is immers elk lichaam, of het nu van mens of dier is, een tempel. Door deze opvatting kan dus geen vlees worden geconsumeerd. Ook alle behandelde voedingsmiddelen zijn taboe, het gaat zo ver dat zelfs gewoon keukenzout niet mag gebruikt worden omdat dit behandeld is. Voor diegene die het Ital strikt volgen is het dieet bijna veganistisch. Zij vermijden zelfs alle melk gerelateerde producten. En om hun voedsel in overeenstemming te brengen met hun levensbeschouwing willen ze hierin zelfs zo ver gaan dat er geen voedsel mag geconsumeerd worden dat besproeid is met insecticide of behandeld met kunstmatige meststoffen.

Als zo veel producten niet mogen gebruikt worden, ontstaat er al snel de perceptie dat het een saai en smakeloos dieet is. Niets is echter minder waar, er worden verscheidene kruiden, specerijen, exotische vruchten en groenten gebruikt. Deze producten samen met onder andere soja, volle granen, walnoten, zonnebloemzaad, hennepzaad en lijnzaad vormen het hoofdbestanddeel van het dieet.

De rastafari hebben dit dieet ontwikkeld om een gemoedstoestand van intense concentratie te kunnen bereiken. Het is dus voor de hand liggend dat de gekozen voedselbronnen, natuurlijk en licht verteerbaar moeten zijn.

Wat zijn nu de voor en nadelen van het Ital dieet:

Voordelen:

  • Vers, gezond voedsel wordt aangemoedigd.
  • Verwerkte voedingsmiddelen zijn taboe.
  • De zoutinname wordt beperkt.
  • Tegen het gebruik van cafeïne houdende dranken, alcohol en sigaretten.
  • Niet enkel een dieet maar moedigt een verandering van levensstijl aan.

Nadelen:

  • Voor velen veel te extreem.
  • Er wordt gebruikt gemaakt van exotische vruchten en groenten die alleen in het Caribische gebied te vinden zijn.
  • Er wordt geen nadruk gelegd op lichaamsbeweging.
  • Cannabis gebruik wordt eerder aangemoedigd dan afgeraden.
  • Het is geen gestructureerd plan.

Conclusie

Er zijn wel wat fundamentele problemen om 'Ital' enkel te bekijken als een dieet. Het doel van een dieet, namelijk gewichtsverlies wordt bereikt, maar het is vrijwel onmogelijk om vol te houden. Ook de min of meer positieve boodschap naar cannabis toe strookt niet echt met een gezonde levensstijl.
Het Ital dieet is geen streng dieet dat voorziet in exacte richtlijnen over wat kan en niet kan gegeten worden. Het is eerder een manier van leven dat ruim kan opgevat worden door de volgelingen. Het moedigt de consumptie van volle biologische producten aan, en zweert een aantal ongezonde middelen af. En misschien zijn dit wel de interessante kernwaarden die uit dit dieet moeten worden onthouden.
© 2012 - 2019 C-brown, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rastafari - Roots and Ideology, Barry Chevannes.
  • Rastafarian Mysticism, ras stevens
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rastafaribeweging

Reageer op het artikel "Het ‘Ital’ dieet"

Reactie

Alberto, 07-12-2016 11:27 #1
Leuk en beknopt artikel. Alleen spijtig dat hier zo negatief gedaan wordt over het gebruik van cannabis. Weet dat er héél veel Rastafaris zijn die de plant enkel gebruiken als medicijn in voedsel in vorm van olie of kruiden en dus niet roken. En ik denk dat daar al genoeg bewijzen van zijn naar voren gebracht die aantonen dat dit alles behalve een negatieve invloed heeft op je lichaam. Dus spijtig dat dit artikel er niet in slaagt het stereotype beeld van de Rastafaris weg te werken.

Infoteur: C-brown
Gepubliceerd: 13-04-2012
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!