InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe herken je slechte diëten?

Hoe herken je slechte diëten?

Hoe herken je slechte diëten? Er zijn talloze diëten op de markt, maar welk dieet is nu goed en welk dieet kan daarentegen weer juist erg ongezond zijn voor je lichaam? Een goed dieet is altijd afhankelijk van vele factoren. Ook is het erg belangrijk om langzaam af te vallen in combinatie met een gezonde levensstijl en een goede beweging. Toch zijn er genoeg onveilige diëten op de markt, die een heel ander beeld schetsen.

Geloof niet alles wat een dieet goeroe zegt

Er zijn talloze boeken of programma’s van dieetgoeroes die allemaal weer wat anders beweren. Veelal is het grotendeels onzin wat zo’n dieet inhoudt. Pas op voor dieetgoeroes die zeggen alles over voeding te weten en met complete nieuwe en extreme manieren het overgewicht van de mensen willen gaan aanpakken. Deze mooie nieuwe ideeën klinken vaak erg aantrekkelijk, maar zijn vaak gewoonweg om veel aandacht te trekken van het publiek. Je verkoopt natuurlijk alleen je boeken als je snel kunt afvallen. De beste manier om af te vallen is langzaam afvallen en gezonder leven door middel van meer bewegen. Je levensstijl moet worden omgegooid worden, zodat dit ook blijvend is.

De ervaringen van de gebruikers van het dieet

Dat is een zeer herkenbare en veelgebruikte truc, de ervaringen van al die mensen die het product al eens gebruikt hebben. Je ziet allerlei mensen met die vele kilo’s kwijt zijn, maar of dat met dit product is gebeurt? Deze ervaringen zijn vaak niet echt en je ziet ook nooit meer hoe het gewicht van deze mensen is na een aantal maanden. Tevens zie je altijd een slechte en sombere foto’s vooraf en achteraf (met het nieuwe lichtere gewicht) zie je een stralende foto’s van een gelukkig mens.

Geen rekening met je calorieën houden?

Kijk uit voor die diëten die aangeven dat je ook kunt afvallen door middel van het weglaten van één bepaald stofje of hormoon te verlagen. Je ziet dit bijvoorbeeld terug het Atkins dieet. Hierin wordt aangegeven dat dit werkt doordat je het insuline niveau omlaag brengt. De realiteit is vaak toch anders. Een goed dieet is afhankelijk van vele factoren in je lichaam en niet van één hormoon of voedingsstof.

Het beloven dat je snel afvalt

De meeste dieetgoeroes gebruiken deze manier om de meeste mensen te kunnen trekken. Dit is daarom ook de meest herkenbare manier om een slecht en ongezond dieet te herkennen. Je ziet dit ook veel bij dieetpillen terugkomen. Het probleem van overgewicht is een lange termijn probleem en dat kun je niet verhelpen met een korte termijn oplossing. Je valt in een zeer korte tijd vele kilo’s af op een enorme ongezonde manier. Dat is goed? Nee, want zodra je klaar bent met het dieet komen die kilo nog sneller weer terug. Bovendien kan je hierdoor geestelijk en lichamelijk enorm achteruit gaan.

Wat zijn de kenmerken van een goed dieet?

Het belangrijkste is dat je logisch moet blijven nadenken. Blijf realistisch! Als je er vele jaren over hebt gedaan om 25 kilo zwaarder te worden, dan kun je er niet vanuit gaan dat je deze in een paar weken weer kwijt bent. Kijk ook naar de diëten, welke je al gevolg hebt in de jaren. Waarschijnlijk hielpen de diëten je om binnen een paar weken af te vallen. Maar waarom moet je dan continu dit dieet weer herhalen na een paar maanden? Het volgen van een goed dieet heeft vooral te maken met een veranderen van je levensstijl. Dit is geen tijdelijke oplossing. Als je dit geheel inziet dan zul je zien dat het op langere termijn een blijvende oplossing gaat worden. Belangrijk is wel natuurlijk om een goed dieet te vinden, let dan in ieder geval op de volgende kenmerken van zo’n dieet.

Kenmerken van een goed dieet

  • Een goed dieet geeft geen hongerig gevoel
  • Een goed dieet laat zien dat hoe je gezond kan eten
  • Een goed dieet laat zien hoe je langzaam kan afvallen
  • Een goed dieet geeft zeker ook aan dat je ook moet bewegen
  • Een goed dieet zal nooit aangeven dat je bepaalde voedingsstoffen helemaal niet mag eten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.alledieten.nl
  • www.consumentenbond.nl
  • www.dieetwijzen.com

Reageer op het artikel "Hoe herken je slechte diëten?"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 14-04-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!