InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Voorkom diëten, ga gezond eten!

Voorkom diëten, ga gezond eten!

Voorkom diëten, ga gezond eten! Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond eten is echter veel verstandiger dan het volgen van een dieet. Waarom is gezond eten verstandiger dan diëten? Is het werkelijk zo gevaarlijk om te gaan diëten of valt het allemaal wel mee?

Gezond eten of diëten?

Een dieet volgen klinkt vaak erg interessant. In een korte tijd kun je veel kilo’s kwijtraken. Toch is een dieet helemaal niet zo goed voor je. Gezond eten en voldoende bewegen is een betere manier om blijvend kilo’s kwijt te raken. Waarom is dit eigenlijk en waarom kun je beter geen dieet volgen? Er zijn verschillende redenen om hiervoor te kiezen.

Snel afvallen?

Een dieet staat er vaak vooral bekend om dat je snel kunt afvallen. Dit is inderdaad waar, maar wat echter ook vaak een feit is, is dat de kilo’s er niet blijvend afgaan. Wanneer je stopt met je dieet zul je in de meeste gevallen zelfs meer aankomen dan voor het dieet. Hierdoor ontstaat het welbekende jojo-effect. Wanneer je een gezond eetpatroon hebt, zullen de kilo’s die je kwijtraakt er ook afblijven. Met een goed leefpatroon kun je ongeveer twee kilo per twee weken kwijtraken. In het begin zul je meer afvallen, omdat je dan vooral veel vocht verliest.

Belangrijke voedingsstoffen

Wanneer je een dieet volgt, ontbreken er vrijwel altijd belangrijke voedingsstoffen. Je krijgt meestal te weinig calorieën binnen. Dit wordt ook wel een crashdieet genoemd. Wanneer je te weinig calorieën eet, kan dit een slechte uitwerking hebben voor je stofwisseling. Je lichaam zal de calorieën die binnenkomen namelijk opslaan als een soort reserve. Dit betekent dat je dan zelfs van normaal eten aan kunt komen. Ook heb je vitamines, vezels en vetten nodig. Het is dus ook belangrijk om afwisselend te eten, zodat je alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.

Makkelijker vol te houden

Als je gezond eet, dan is dit veel gemakkelijker vol te houden dan een dieet. Je hebt daarbij ook meer mogelijkheden om af en toe wel wat lekkers en ongezonds te eten. Bij een dieet is dit vaak verboden. Wanneer je jezelf iets verbiedt, is het echter heel erg moeilijk er ook echt af te blijven. Denk bijvoorbeeld eens niet aan een witte ijsbeer, dat lukt je niet. Zo werkt het ook wanneer je zegt dat je bepaald eten niet mag. Het is dus helemaal niet erg om af en toe een snoepje, wat chips of iets anders ongezonds te eten. Zolang je het maar met mate doet.

Geen hongergevoel

Bij een crashdieet heb je al snel een hongergevoel, omdat je veel te weinig calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt. Bij een gezond eetpatroon, heb je doorgaans geen hongergevoel. Zorg dat je drie maaltijden op een dag eet en voor drie tussendoortjes kiest. Op deze manier zul je minder honger krijgen. Veel groentes kunnen daarbij voor een vol gevoel zorgen en je kunt er ook voor kiezen om een schaaltje yoghurt als tussendoortje te nemen.

Bewegen

Veel bewegen is ook belangrijk als je wilt afvallen. Dit hoeft geen intensief sporten te zijn: een half uur beweging per dag is voldoende. Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen. Zoek en sport die jou aanspreekt en waar jij met veel plezier heen zult gaan.

Veel succes

Veel succes met het afvallen. Doe het op een gezonde manier en je zult er veel langer profijt van hebben! Probeer het diëten dus echt te voorkomen, en geniet langer van het resultaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorkom diëten, ga gezond eten!"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 18-06-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!