InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Daylong Actinica en het voorkomen van huidkanker

Daylong Actinica en het voorkomen van huidkanker

Daylong Actinica en het voorkomen van huidkanker Mensen die veel zonnen hebben vaak vrees voor huidkanker, iets dat veroorzaakt kan worden door een overmatige blootstelling aan UV-licht. Zou het dan niet fijn zijn als er een crème is die je kan helpen dit te voorkomen? Daylong Actinica is zo'n product. Het kan helpen bij de preventie van niet-melanome huidkanker bij risicopatiënten (immunosuppressie) en bij lichtdermatose. Ook mensen die overgevoelig zijn voor parfum en conventionele PEG-emulgatoren kunnen de Daylong-producten gebruiken.

Daylong Actinica

Blootstelling aan UV-licht is gevaarlijk voor de huid

Wanneer je te veel wordt blootgesteld aan UV-straling dan kan dit kleine mutaties in de DNA-structuur veroorzaken en kunnen huidcellen beginnen af te steven. Je lichaam reageert hier normaliter op door de schade zelf te herstellen. Wanneer het dit echter niet meer doet dan kunnen de huidcellen zich ongecontroleerd gaan delen en krijg je huidkanker. De bekendste vormen zijn:
  • Melanoom
  • Actinische keratosen
  • Basaalcelcarcinoom
  • Plaveiselcelcarcinoom

Hoe helpt Daylong Actinica?

Het is wetenschappelijk bewezen dat het gebruik van zonnebrandcrème of zonnemelk het risico op huidkanker aanzienlijk kan verminderen. 'Gewone zonnebrand' is bedoeld voor de 'gemiddelde mens'. Dit houdt in dat diverse tests zijn uitgevoerd om te zien welke samenstelling optimaal werkt voor een normale huid. Australische wetenschappers hebben aangetoond dat het dagelijks gebruik van een breedspectrum zonnebrand diverse soorten huidbeschadigingen veroorzaakt door zon bij mensen boven de veertig kunnen terugbrengen. Mensen met een kwetsbare huid of patiënten die een huidtransplantatie hebben ondergaan moeten hier extra op letten.

Daylong wordt ook wel beschreven als medisch hulpmiddel voor de preventie van bepaalde vormen van niet-melanome huidkanker bij risicopatiënten (immunosuppressie) en bij lichtdermatose. Vanwege het ontbreken van parfum en conventionele PEG-emulgatoren is het ook te gebruiken door mensen die overgevoelig zijn voor bepaalde typen lotion. Vanwege de hydraterende eigenschappen gaat je huidconditie er in het algemeen op vooruit.

Insmeren met Daylong Actinica

Wanneer je op vakantie bent of woont in een gebied waar je dagelijks wordt blootgesteld aan veel zon is het belangrijk om je ook dagelijks in te smeren. Wanneer je kiest voor Daylong Actinica hoef je je alleen maar 's ochtends in te smeren. Gebruik het voor je eventuele andere cosmetische producten aanbrengt. Het moet namelijk goed door de huid worden opgenomen, anders werkt het niet goed. Wanneer je veel in het water bent of veel zweet wordt aangeraden het nog een keer extra te gebruiken. Daylong Actinica producten hebben een handig doseerpompje. Aangeraden wordt om de volgende hoeveelheden te gebruiken:
  • Gezicht (inclusief oren en neus): tenminste twee pompjes
  • Hoofdhuid: tenminste één pompje
  • Onderarmen: tenminste twee pompjes
  • Achterkant van de hand: tenminste één pompje

Dit advies kun je gebruiken als referentie om te bepalen welke hoeveelheid je nodig hebt voor andere delen van het lichaam indien deze niet door kleding worden beschermd tegen de UV-straling.

Waar kan ik Daylong Actinica kopen?

Daylong Actinica is van oorsprong geen Nederlands product en het kan lastig zijn het product in de winkel te kopen. Wel is het verkrijgbaar in diverse webshops zoals bijvoorbeeld Farmaline, Gezondheid aan Huis, De Online Drogist of Apotheek en Beauty. In Duitsland wordt het product ook in de winkel verkocht. Van dezelfde producent zijn de volgende producten verkrijgbaar:
  • Daylong Actinica Zonnecrème, 80 gram
  • Daylong After Sun Gel
  • Daylong Extreme Zonnecrème IP50+, 100 ml
  • Daylong Ultra Zonnecrème IP25, 100 ml
  • Daylong Kids Zonnecrème IP30, 100 ml

De kosten liggen normaliter tussen de 14 en 21 euro exclusief porto (2018).
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke remedies tegen zonnebrandNatuurlijke remedies tegen zonnebrandDe symptomen van zonnebrand verschijnen enkele uren na blootstelling aan de zon. Ze hebben verschillende dagen tot soms…
Actinische cheilose: symptomen, oorzaak en behandelingActinische cheilose: symptomen, oorzaak en behandelingActinische cheilose, ook wel aangeduid met de termen actinische cheilitis, cheilitis actinica of cheilitis solaris, duid…
Huidkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseHuidkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseHuidkanker is de vorm van kanker die het meest voorkomt. Het is een kwaadaardig gezwel dat uitgaat van huidcellen. Er zi…
Allergisch voor parfumAllergisch voor parfumAllergisch zijn voor parfum is lastig, parfum zit in zeer veel huidverzorgingsproducten, zodat het vermijden van parfum…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Thatsphotography, Pixabay
  • Thompson SC, Jolley D, Marks R. Reduction of solar keratoses by regular sunscreen use. New England Journal of Medicine 1993;329(16):1147-51.

Reageer op het artikel "Daylong Actinica en het voorkomen van huidkanker"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-03-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!