InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bijwerkingen van ACE-remmers: blindedarmontsteking

Bijwerkingen van ACE-remmers: blindedarmontsteking

Bijwerkingen van ACE-remmers: blindedarmontsteking ACE-remmers oftewel remmers van het angiotensine-converting enzyme zijn veel gebruikte medicijnen. Deze medicamenten worden voorgeschreven bij hoge bloeddruk, chronisch hartfalen, een gestoorde linkerventrikelfunctie en diabetische nefropathie. Diverse bijwerkingen zijn breed bekend zoals duizeligheid, jeuk, kriebelhoest en een verstoorde nierfunctie. Volgens Amerikaanse onderzoekers van het Beth Deaconess Hospital kan hier ook een verhoogd risico op blindedarmontsteking aan worden toegevoegd.

Bijwerkingen ACE-remmers

Wanneer worden ACE-remmers voorgeschreven?

ACE-remmers remmen de werking van het angiotensine-converting enzyme in weefsels en bloedplasma van het menselijk lichaam. Ze worden in Nederland voorgeschreven bij patiënten die lijden aan hoge bloeddruk zonder bekende oorzaak of als gevolg van nierfalen, chronisch hartfalen (gecombineerd met ander medicamenten), een myocard-infarct, een verstoorde functie van de linker ventrikel en bij nefropathie als gevolg van diabetes type I.

Wanneer het bloedvolume of het natriumgehalte in het bloed daalt dan beginnen de nieren met het afgeven van het hormoon renine. Dit zorgt ervoor dat angiotensinogeen wordt omgezet in angiotensine-I. Hierna zet het angiotensine-converting enzym (ACE) de angiotensine-I om in angiotensine-II. Dit heeft de volgende effecten:
  • de bloedvaten vernauwen (vasoconstrictie) met als gevolg een verhoogde bloeddruk;
  • aldosteron wordt afgegeven uit de hypofyse-achterkwab;
  • er ontstaat dorst en dus de drang om water te drinken;
  • er worden vaatvernauwende stoffen afgegeven zoals noradrenaline, zuurstoftradicalen en endotheline die de bloeddruk mede doen stijgen;
  • de pompwerking van het hart wordt minder als gevolg van de aanmaak van spiercellen in de hartwand;
  • het bradykinine gehalte in het bloed neemt af met als gevolg dat stoffen als stikstof-monoxide en prostaglandinen (welke de vaten verwijden) minder worden aangemaakt wat ook bijdraagt aan de bloeddrukverhoging.

ACE-remmers hebben tot doel deze processen te verminderen door de bloeddruk te doen laten dalen, het bloedvolume te doen laten afnemen, de hartwerking te verbeteren en de vaten te verwijden door het bradykinine gehalte terug omhoog te stuwen en zo wat druk van het hart af te halen.

Merknamen ACE-remmers

ACE-remmers bestaan in Nederland onder de volgende merknamen: Acupril, Benazepril, Captopril, Cibacen, Cilazapril, Co-Renitec, Comaranil, Cosimil, Coveram, Coversyl, Enalapril, Enalaprilmaleaat, Fosinopril, Gopten, Lercaprel, Lertec, Lisinopril, Lisonorm, Lizam, Noliterax, Perindopril, Preterian, Prilitaril, Quinapril, Ramipril, Renitec, Trandolapril, Tritace, Tritazide, Vascase, Zestroretic, Zestril, Zofenopril, Zofil en Zopranol.

Wat zijn de bijwerkingen van ACE-remmers?

De medicijnen hebben op zichzelf al een lijst aan mogelijk bijwerkingen. In de bijsluiter tref je opgesomd de volgende bijwerkingen:
  • Duizeligheid (als gevolg van bloeddrukafname)
  • Prikkelhoest welke resistent is voor prikkelhoest-verminderende drankjes
  • Smaakstoornis (voornamelijk bij gebruik van captopril)
  • Verminderde nierfunctie
  • Jeuk
  • Verhoging van het kaliumgehalte in het bloed
  • Angio-oedeem (zwelling in het gezicht, dit is zeer zeldzaam)

ACE-remmers, ARB en blindedarmontsteking

Onderzoekers van het Beth Deaconess Hospital in Boston, Verenigde Staten hebben geconstateerd dat naast de al langer bekende bijwerkingen van ACE-remmers er ook een verhoogde kans op een blindedarmontsteking of appendicitis bestaat. ACE-remmers alsmede ARB's (angiotensine receptor blockers) verhogen die kans zelfs met 36 tot 63%. Medicijnen die in deze categorie vallen veroorzaken namelijk ook een zwelling in de darmen welke tot een ontsteking in de blindedarm kan leiden. Wanneer dit voorkomt is het van levensbelang dat de patiënt snel onder het mes gaat en het kan dus gezien worden als een gevaarlijke bijwerking.

De onderzoekers hebben de kans op een blindedarmontsteking bij gebruik van bèta blockers en calciumantagonisten ook onderzocht maar daar geen significante toename van het risico kunnen ontdekken. Door deze ontdekking is het belangrijk dat patiënten met overgevoeligheid van de darmen die een ACE-remmer of ARB voorgeschreven krijgen het effect hiervan goed met hun specialist of huisarts bespreken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werking en bijwerkingen van ACE remmer(s) (zoals Enalapril)Werking en bijwerkingen van ACE remmer(s) (zoals Enalapril)ACE remmers zijn medicijnen tegen hoge bloeddruk. Twee voorbeelden van ACE - remmers zijn Enalapril en Lisinopril. De bl…
ACE-remmers: Geneesmiddelen om bloeddruk te verlagenACE-remmers: Geneesmiddelen om bloeddruk te verlagenACE-remmers zijn geneesmiddelen die de arts inzet bij de behandeling van hoge bloeddruk (hypertensie) en hartfalen. Ook…
Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDepressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDankzij antidepressiva kan uw stemming verbeterd worden. Meestal duurt het enkele weken voor u de positieve resultaten e…
Bijwerkingen van de pil LovetteBijwerkingen van de pil LovetteÉén van de populairste anticonceptiepillen is de Lovette. De Lovette is een combinatiepil en een lichte pil. Ondanks het…
Crime - Jesse Remmers, rijk in hasjAls Jesse Remmers voor een gewapende overval in de gevangenis belandt, komt hij Guiseppe ‘Peter’ la Serpe tegen en verte…
Bronnen en referenties
  • http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/woman/health/health/4528393/Blood-pills-issued-to-millions-of-Brits-on-the-NHS-could-cause-appendicitis.html
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2870

Reageer op het artikel "Bijwerkingen van ACE-remmers: blindedarmontsteking"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen medicijnen
Medische informatie…
Schrijf mee!