InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe kom je warm de winter door?

Hoe kom je warm de winter door?

Hoe kom je warm de winter door? Het is bekend dat vrouwen het sneller koud hebben dan mannen. Minder spieren, dus het kacheltje van binnen is wat moeilijker op te stoken. Maar ook mannen kunnen een behoorlijke koukleum zijn. De winter is dan een minder prettige periode. Zeven tips dus om warm de winter door te komen.

Eten!

Door te eten blijft je lichaam aan het werk en blijf je dus lekker warm. Het beste is om je eten te verdelen in kleine porties verspreid over de hele dag. Je lichaam houdt dan de verbranding op peil, waardoor je het minder snel koud zult krijgen. Dat is helaas nog geen reden om de calorie toevoer flink op te voeren. Een boterham extra kan prima, maar van een dagelijkse kop chocolademelk met slagroom en appeltaart krijg je in de zomer spijt.

Hoe meer kleding hoe beter

Gelukkig kan je je kleden op de kou en met de mode van deze winter is dat makkelijker dan ooit. Laagjes zijn namelijk helemaal in! Dus combineer die rokjes, sjaaltjes, truien, jurken, hoeden en capes er lustig op los. Warme breisels kunnen ook, net als oversized truien. Je loopt er dus niet alleen leuk bij deze winter, maar ook nog eens warm. De lucht tussen de laagjes zorgt namelijk voor isolatie en houdt de koude lucht buiten. Waar kan ik tekenen voor dezelfde trend voor volgende winter?

Naar buiten....brrrr

Raar maar waar. Als je langere tijd buiten bent, gaat je lichaam wennen aan die koude temperaturen. Krijg je het toch een beetje koud: geen nood. Je lichaam gaat rillen van de kou en dat drijft alleen maar het calorie verbruik op. Overdrijven is ook een kunst, ga dus niet bij min drie in je hemdje in de tuin staan koukleumen in de hoop dat de kilo’s er af vliegen. Dan kan je beter gaan sporten.

Ga sporten

Inderdaad, dan kan je beter gaan sporten. Wat je ook doet, hardlopen, fitness of kegelen, door te bewegen krijg je het warm. Je bloedcirculatie krijgt een flinke boost, dus zelfs de meest blauwe tenen en vingers worden warm. Geen zin om de kou in te gaan voor wat beweging? Sommige sportscholen hebben een verwarmd zwembad of zelfs een sauna! Dat is pas een goed excuus om te gaan sporten.

Voor wie durft: wisseldouches

Eigenlijk moet je er niet aan denken, want het vergt heel wat doorzettingsvermogen om de kraan lager dan 38 graden te draaien. Maar het schijnt te werken, beweren tenminste de mensen die het aandurven. Je bloedsomloop wordt er door gestimuleerd en na een koude douche schijn je te gloeien van warmte. En er zijn nog meer voordelen. Je huid wordt er sterker van en cellulitis verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Lijkt het je wat? Dan is dit het recept: begin met een douche van 38 graden (de thermostaatkranen staan standaard op die temperatuur) gedurende een tot drie minuten. Dit wissel je af met water dat kouder is dan 20 graden, wat erop neer komt dat je de warme kraan zo goed als dicht draait. Begin met het koude water bij de uiteinden van je lichaam: dus je voeten en je handen. Hou dit dertig seconde vol (succes). Herhaal dit een aantal keer en eindig altijd met een koude douche. Zie je het nog zitten?

Seks!

Nou zijn er heel veel goede redenen om seks te hebben, dus dit kan er ook eentje zijn. Lekker met je lief onder de warme dekens en laat het maar stomen! Wedden dat je het warm krijgt?

Koop een scheurkalender en tel af.

Als niks helpt: toch maar dat warme bad en daarna lekker met je dekentje op de bank. Kachel opstoken en hopen dat het snel weer lente wordt. Gelukkig doet de centrale verwarming in de winter goed haar werk en leven we niet in Siberië. Nog maar vier maanden te gaan!
© 2012 - 2019 Mikster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het koud hebben: oorzaken en remediesHet koud hebben: oorzaken en remediesDe één heeft het sneller koud dan de ander en soms ben je zo door en door koud dat het lijkt of je niet meer warm wordt.…
Wat te doen als je het koud hebt?Wat te doen als je het koud hebt?Veel mensen vinden kou verschrikkelijk en verzinnen allerlei dingen om het warm te krijgen. Vooral in de wintermaanden a…
Paarden: Het verharen/ruien van je paardPaarden: Het verharen/ruien van je paardRond maart gaan de meeste paarden hun wintervacht weer omruilen naar een zomervacht. Als u uw paard maar aanraakt zit u…
Uw Franse huis warm stokenUw Franse huis warm stokenU komt midden in de winter aan bij uw huis in Frankrijk. Het is koud binnen. Snel de kachel aan. Maar muren van 80 cm di…
Hoe je het warm houdt in het winterHoe je het warm houdt in het winterDe wintermaanden staan weer voor de deur. Vele mensen zien er tegen op, vooral omdat ze het vaak koud hebben in de winte…

Reageer op het artikel "Hoe kom je warm de winter door?"

Infoteur: Mikster
Gepubliceerd: 31-12-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!