InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Het koud hebben: oorzaken en remedies

Het koud hebben: oorzaken en remedies

Het koud hebben: oorzaken en remedies De één heeft het sneller koud dan de ander en soms ben je zo door en door koud dat het lijkt of je niet meer warm wordt. Wat kan je dan het beste doen om toch weer op temperatuur te komen en hoe zorg je dat je het minder snel koud hebt? Kan naast kleding en voldoende beweging, voeding hierin een rol spelen? Wat je vooral niet moet doen wanneer je het vaak koud hebt is veel stil zitten en veel koffie of alcohol drinken en chocolade eten. Ook roken is niet aan te bevelen. Dit zorgt alleen maar voor een slechtere bloedcirculatie waardoor je het eerder koud krijgt. Maar wat moet je dan wel doen?

Koude voeten

Wanneer je koude voeten hebt, lijkt het wel of je niet meer warm wil worden. Het beste kan je dan je voeten wassen met lauw tot warm water of een warm voetenbadje nemen. Hierdoor komen je voeten op temperatuur en krijg je het vanzelf weer warm. Niet alleen koude voeten, maar ook bezwete voeten kunnen er voor zorgen dat je het erg koud krijgt. Zorg dus altijd voor goed ventilerende schoenen, ook in de winter.

Slechte circulatie

Wanneer je het altijd koud hebt, kan dit komen door een slechte bloedcirculatie. Voldoende beweging helpt om de bloedcirculatie op gang te houden. Eet ook op geregelde tijden. Dit houdt de spijsvertering aan de gang en ook hierdoor heb je het minder snel koud. Wat ook wel eens wil helpen is om 's avonds onder de douche je huid te masseren met een massageborstel of massagehandschoen. Eindig de douche altijd met koud water voor een betere doorbloeding. Natuurlijk is een echte massage ook een goede manier om de bloedcirculatie te verbeteren.

Warm drinken

Een warm kopje thee zorgt ook dat je het warmer krijgt. Er zijn verschillende theesoorten die extra helpen om snel weer warm te worden. Dit zijn onder andere thee met rozemarijn, sterrenmix, hibiscusthee en gemberthee. Ook een kopje kruidige soep doet het altijd goed om weer lekker op temperatuur te komen. Verder is het ook met koud weer belangrijk om voldoende te drinken.

Voeding waarvan je het warm krijgt

Ook de juiste voeding kan zorgen voor een betere doorbloeding en hierdoor meer warmte in je lijf. Welke voedingsstoffen kan je dan het beste tot je nemen?
  • Gember
  • Vitamine B en vitamine C
  • Pittige gerechten met scherpe kruiden zoals cayennepeper
  • Knoflook
  • Magnesium

Even in beweging

Van stil zitten krijg je het koud, dus zet even de muziek aan en dans door de kamer, doe wat rek en strekoefeningen of doe een spelletje op de WII of Xbox Kinect. Zo kan je de bloedcirculatie weer op gang brengen zonder dat je naar buiten moet. Even vijftien minuten in beweging en je hebt het weer lekker warm.

Kleding

Verder is het belangrijk om je te kleden naar de buitentemperatuur. Meerdere laagjes over elkaar zorgen dat je het sneller warm hebt. Draag zoveel mogelijk natuurlijke stoffen. Synthetische kleding houdt je veel minder warm. Zet ook de verwarming niet te hoog. Je went zo aan de hoge temperatuur, met als gevolg dat je het nog eerder koud krijgt. Bovendien zijn de grote temperatuurverschillen een aanslag op je lichaam.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het koud hebben: oorzaken en remedies"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!