InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Huismiddeltjes voor de koude wintermaanden

Huismiddeltjes voor de koude wintermaanden

Huismiddeltjes voor de koude wintermaanden Naast allerlei middelen die je kunt kopen in de drogisterij en de apotheker, zijn er ook allerlei huismiddeltjes uit “grootmoedertijd”. Middelen die het nog steeds prima doen of denk aan homeopathische middelen die het lichaam weer op gang brengen. Helaas raken we ietwat vervreemd van veel van deze middelen. Toch nog maar weer eens opsommen, je kunt er je voordeel mee doen.

Winterhanden en –voeten

De bekende winterhanden en voeten, waarbij de doorbloeding stagneert en een soort ontstekingen ontstaan, kan direct opgelost worden met een minder fris middeltje, namelijk urine. Door de warme urine over de handen of voeten te gieten neemt de branderigheid af. Was je daarna de voeten alleen warm water gebruiken, droogdeppen en warme sokken aandoen.
Ter voorkoming kunnen hete baden dienst doen en lichttherapie wil ook nog wel eens helpen. Verder zijn er stoffen die preventief ingenomen kunnen worden zoals mierikswortel, rozemarijn, maar ook knoflook en kaneel zijn goed. Maar wat extra vitamine D wil ook helpen.

Luchtweginfectie

Als je snel last hebt van de luchtwegen, moet je extra opletten in de wintermaanden (tot en met maart). Ondersteun het lichaam in deze periode bijvoorbeeld met zwarte bessen. Ben je snel verkouden en heb je tranende ogen, neem dan mercurius solibilis. De droge prikkelhoest die je ook nogal eens ziet kan door citroenwater met honing sterk verzacht worden.

Natuurlik is de snel opkomende keelontsteking de bekendste. Belladonna is zo’n beetje de bekendste om in te nemen en is erg effectief.

Koude voeten

Veel mensen hebben zo nu en dan koude voeten, maar als je aldoor koude voeten hebt en het lukt je niet om ze warm te krijgen, dan kan het behoorlijk irritant zijn. Je kunt er zelf blaasontsteking aan overhouden. Draag in ieder geval altijd warme ventilerende sokken. Hibiscusthee is prima thee tegen de koude voeten, wel regelmatig blijven drinken, met een beetje geluk vind je het ook nog lekkere thee.

Maar smeer je voeten ook regelmatig in met vaseline of calendulazalf. Het verzacht de erg koude voet, die enig moment ook ruw aan kan gaan voelen. Door de massage kan de voet ook licht opwarmen. Daarna direct schone ventilerende sokken aan en heb je een vloer die koud optrekt, zorg dan voor warme sloffen. De schoenen ook bij voorkeur volledig van leer en goed passend. Zo heeft de voet de beste mogelijkheid om te ventileren en de bloedcirculatie op gang te houden.

Snel veranderend weer

Er zijn mensen die het tempo in de weersveranderingen niet goed bijhouden met hun lichaam. Het lichaam laat dit dan nadrukkelijk weten. Neem het preventief in in de periode dat het weer zomaar om kan slaan. Rhododendron en natrium sulphuricum zijn prima middelen die het lichaam meer “begeleiden” in het proces.

Koud lichaam

Als het eenmaal echt koud is en je kleed je goed, dan zou je lichaam de juiste temperatuur aan moeten nemen, maar dat is niet altijd het geval. Met als gevolg dat het lichaam continu rillerig aanvoelt. Afhankelijk van je lichaam met meer of minder vet kan zo’n proces aanhouden. Bekijk goed hoe je voedingspatroon is opgebouwd (in de aardappel zitten de juiste vitamines en mineralen, prima in een stamppot), wellicht heb je meer nodig om de bloedcirculatie op gang te houden en kan je lichaam de gewenste temperatuur aanhouden. Zorg dat de kachel op zo’n 22 graden staat en dat je goed ventilerende kleding draagt voor het jaartype.

Krijg je het desondanks niet op temperatuur, dan moet je wellicht naar de meer drastische middelen en zijn de sokken in bed een aanrader. Zorg dat het hoofd warm blijft en er zijn wat homeopathische middelen die kunnen helpen, denk aan hepar sulphuris of agaricus.

Tot slot

Warmte in huis is goed en heb je een kachel dan is het heerlijk voor de kachel. Let wel op het voorkomen van kachelbenen en tracht de rest van de ruimte voldoende warm te hebben dat het verschil voor de kachel, of in de rest van de ruimte, niet te groot is. Een glaasje rode wijn of gluwein doet ook nog wel eens wonderen. Maar eerst en vooral goed warme kleding die ventileert, de voeten goed bedekt houden en voldoende goede voeding om de motor van binnen op gang te houden. Neem tenslotte niet zomaar allerlei vitaminen, maar laat je goed adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes tegen haaruitvalHuismiddeltjes tegen haaruitvalOngewenst haarverlies is de schrik van vele mannen en vrouwen. Een beetje haarverlies is normaal, maar wanneer je regelm…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Huismiddeltjes tegen wrattenHuismiddeltjes tegen wrattenWratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsie…
Huismiddeltjes tegen verkoudheidDe dagen worden weer korter en het weer wordt weer echt winters. In Nederland is het dan ook weer tijd voor niezen, snot…
Huismiddeltjes tegen hoofdpijnHuismiddeltjes tegen hoofdpijnWanneer je last hebt van hoofdpijn, kun je een pijnstiller nemen. Je kunt echter ook huismiddeltjes tegen hoofdpijn prob…

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes voor de koude wintermaanden"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 09-10-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Huishouding
Medische informatie…
Schrijf mee!