InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De overgang, opvliegers verminderen met acupunctuur

De overgang, opvliegers verminderen met acupunctuur

De overgang, opvliegers verminderen met acupunctuur De overgang veroozaakt klachten die menig vrouw tot wanhoop drijft. Opvliegers, zweten, slaapstoornissen, prikkelbaarheid en stress, hartkloppingen, vergeetachtigheid, overgewicht, en botontkalking, zorgen voor een ernstige aantasting van de kwaliteit van leven voor veel vrouwen. Het gebruik van hormonen helpt, maar daar zijn weer gezondheidsrisico’s aan verbonden. Overgangsklachten zijn erg vervelend, maar niet alleen dat. De slaapstoornissen en de stressgevoeligheid kunnen op den duur ook tot uitputtingsverschijnselen leiden. Een uitgeput lichaam heeft een lagere weerstand tegen ziekten, en is ook minder goed in staat om zichzelf gezond te houden. Daarnaast heeft de overgang ook invloed op het psychische welbevinden. Niet alleen vanwege het gevoel ouder te worden, maar ook omdat men voortdurend het gevoel heeft in een lichaam te zitten dat niet adequaat functioneert.

Hormonen

Therapieën zijn er meestal op gericht om de klachten te accepteren en er beter mee om te gaan. Ook worden er wel voedingssupplementen aanbevolen, omdat in een ontregeld en uitgeput lichaam gemakkelijk tekorten ontstaan. Veel vrouwen die ernstige overgangsklachten hebben zoeken hun toevlucht tot de inname van hormonen. Het leven wordt dan weer een stuk leefbaarder, maar de hormonen kunnen de kans op borstkanker vergroten.

Acupunctuur werkzaam

Een behandeling die bij overgangsklachten wel effectief lijkt te zijn is acupunctuur. In een op PubMed gepubliceerde studie, die in 2008 is uitgevoerd, werd bijvoorbeeld een significant resultaat behaald bij het verminderen van opvliegers. Helaas zijn er echter nog wat weinig studies naar acupunctuur en overgangsklachten gedaan, maar ook acupuncturisten melden goede resultaten. Een nadeel van acupunctuurbehandelingen is echter dat de effecten tijdelijk zijn, en de behandelingen regelmatig moeten worden ondergaan.

Acupressuur

Na verwant aan de acupunctuur is de acupressuur. In plaats van naalden worden dan de vingertoppen of een dun voorwerp gebruikt om een acupunctuurpunt te stimuleren. Dit heeft dan ongeveer dezelfde effecten als acupunctuur met naalden, en kan door de persoon zelf gedaan worden. Heel geschikt hiervoor is het gummetje aan de achterkant van een potlood. Het heeft de juiste dikte en is zacht, zodat het niet onaangenaam gaat voelen. Het acupressuurpunt om overgangsklachten mee te behandelen ligt vier vingerdiktes boven het centrum van de enkel op de rand van de binnenkant van het scheenbeen; het zogeheten acupressuurpunt SP-6. De behandeling bestaat uit het gedurende één tot twee minuten lichte druk uit oefenen op dit punt.

Patches

Een voordeel van acupressuur is dat het kosteloos is en dat men het kan toepassen wanneer men het nodig vindt of wanneer men tijd heeft. Een nadeel is echter dat men het regelmatig zal moeten doen om resultaat te hebben. Vrouwen met een drukke baan zullen er dikwijls niet vaak toe komen, en zullen dan toch nog tijdens vergaderingen hun jasje uit en aan moeten doen vanwege de opvliegers. Sinds enkele jaren bestaat er echter ook een product waarmee men duurzaam kan behandelen. Het is een zogenaamde patch oftewel een ronde pleister die op een acupunctuurpunt geplakt kan worden. De transparante patch bevat een substantie die de uitgestraalde lichaamseigen infrarood energie opvangt en volgens bepaalde frequenties terugzendt naar het acupunctuurpunt. Hierdoor wordt het acupunctuurpunt SP-6 gestimuleerd en dat zorgt er voor dat de bloedsuikerspiegel en de hormoonhuishouding worden gestabiliseerd. Dit heeft o.m. de volgende effecten: minder en minder heftige opvliegers, minder prikkelbaarheid, meer ontspanning, een kalmere geest etc. Het stimuleren van het acupunctuurpunt SP-6 heeft tevens als prettige bijwerking dat de drang tot snoepen of zich te overeten vermindert. Wat erg prettig is voor vrouwen in de overgang omdat zij heel dikwijls met gewichtstoename te maken krijgen.

De zogeheten Lifewave SP-6 patches zijn afkomstig uit de VS en in Nederland met name via consulenten verkrijgbaar. Er zijn echter ook reeds een flink aantal acupuncturisten en therapeuten die de patches in hun praktijk gebruiken.
© 2010 - 2019 Machosofty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.lw-nederland.com/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18528313
  • http://www.eclecticenergies.com/nederlands/acupressuur/punten.php?name=SP-6

Reageer op het artikel "De overgang, opvliegers verminderen met acupunctuur"

Infoteur: Machosofty
Laatste update: 15-09-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!